Vraagje over een Sherwood equalizer (Toestel of techniek)

door lee, 04-03-2013, 20:38 (4288 dagen geleden)

Beste mensen

Ik heb wat vragen over een equalizer.
Deze Sherwood had ik nog op zolder staan
Omdat ik nog nooit een equalizer heb gebruikt en er ook geen verstand van heb vraag ik mij af of zo`n ding enige toegevoegde waarde heeft en wat de kwaliteit van dit type is.
Heeft het nut om hem bij mijn door Henk R. gerepareerde Denon te gebruiken ?
Wie heeft er ervaring mee en kan mij duidelijkheid geven ?

Lee

[image]
[image]

Vraagje over een Sherwood equalizer

door Ed van der Weele † @, Zeist, 04-03-2013, 22:49 (4288 dagen geleden) @ lee

Ik heb nooit het nut van equalizers ingezien. Met een goede versterker en goede luidsprekers staat bij mij de toonregeling van alleen bas en hoge tonen altijd in de stand 'neutraal', in het midden dus. Dat vind ik het plezierigst klinken.

Met een equalizer zou je tekortkomingen aan de luidsprekers of de versterker wat kunnen verdoezelen.

Maar, dit is mijn mening, geen wetmatigheid.

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-03-2013, 00:03 (4288 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Beste Lee,
de kwaliteit van de muziek wordt er niet beter op. Maar sommigen houden van extra Bass en Treble en willen de stemmen eruit. Kwestie van smaak, in de jaren 80 een must voor de meesten maar voor mij persoonlijk not done voor de thuishifi.
Wel handig op de Disco-bar :-)

groeten

Kris

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 05-03-2013, 00:50 (4288 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Je zou zelfs volgens sommige fabrikanten de installatie kunnen aanpassen aan de kamerakoestiek . In dit geval zul je , ondanks dat de Denon in mijn ogen ook niet een echte topper is , het totaal plaatje van de installatie alleen maar naar beneden trekken . De kwaliteit van de Denon steekt ver boven die van deze equalizer uit . Je kweekt er een stuk ruis extra mee en ik vermoed dat je stereo plaatje er ook niet beter van wordt . Naar mijn idee niet doen dus ! Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-03-2013, 10:38 (4287 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Met een equalizer zou je tekortkomingen aan de luidsprekers of de versterker wat kunnen verdoezelen.

Bose is het met je eens; die leverde bij bepaalde modellen boxen standaard een daarop aangepaste equaliser mee omdat het anders voor geen meter klonk.

door Jac Janssen @, Eindhoven, 05-03-2013, 08:36 (4287 dagen geleden) @ lee

Lee,

De Sherwood equalizer is van een wat goedkopere kwaliteit als je Denon versterker.
Maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.

Wat let je om hem gewoon aan te sluiten, er eens lekker mee te spelen en kijken wat hij precies voor nut voor je zou kunnen hebben?
Als je het geluid op een voor jou prettige manier er mee kunt regelen, kun je hem altijd permanent in gebruik nemen. Zo niet, dan is hij weer snel losgekoppeld natuurlijk.

Succes.

Jac

door lee, 05-03-2013, 09:55 (4287 dagen geleden) @ Jac Janssen

Iedereen bedankt voor de tips :)
Ik begrijp uit jullie bijdrages dat een equalizer echt een gig is die
meer als hebbeding functioneerd dan als echte bruikbare aanvulling
op de geluids kwaliteit.
Ik heb inmiddels de raad van Jac opgevolgd en hem op mijn huidige versterker (Pioneer SA 6200) aangesloten.
Veel beter wordt het geluid niet, wel anders en ik heb niet het idee dat het nut heeft
Als straks mijn Denon terug is ga ik die dus zonder de equalizer gebruiken.
De Pioneer en de eqalizer mogen dan een nieuw baasje zoeken