CDI vraag.... (Toestel of techniek)

door johan @, Waalwijk, 07-03-2013, 12:56 (4375 dagen geleden)

Hallo met Johan,:th

Ik heb een CDI-470/20 Interactive Player.
De vraag is als ik een CDI plaatst dan blijf hij ronddraaien
en op het uitlees venster blijft woord play knipperen.
geen geluid ook geen beeld de lezer gereinigd geen resultaat.
Is dan de lezer defect is dat door te meten...
Of heeft het een andere oorzaak.

GR-Johan......

CDI vraag....

door soundman2 @, Wouw, 07-03-2013, 14:44 (4375 dagen geleden) @ johan

Is dan de lezer defect is dat door te meten...

Tja, als je weet hoe het werkt en je hebt de nodige apparatuur, dan valt er wel wat te meten.
Er komt helaas nogal wat bij kijken, eer dat een CDi zijn info prijs geeft,
Eerst mechanisch, scherpstellen van de laser, loopwerk starten, TOC opzoeken en uitlezen...............
Kan natuurlijk zijn, dat er ergens een voedingsspanning ontbreekt, maar vaker nog is get minder eenvoudig. Je moet dan RF meten etc.....
Niet echt een werkje voor een beginner. CDi is behoorlijk obsolete, wellicht vindt je op MP een werkend exemplaar.

Soundman2

CDI vraag....

door ruudtx @, Utrecht, 07-03-2013, 15:18 (4375 dagen geleden) @ johan

Kijk of het loopwerk van de laser nog soepel werkt, vaak hard vet.
Als je de potmeterjes voor focus en tracking kan vinden, kan je dat proberen.
Superbelangrijk is de stand te noteren voordat je ergens aan gaat draaien, zo nauwkeurig mogelijk. Als draaien niet helpt dan alles op de oorspronkelijke stand terugzetten.

CDI vraag....

door johan @, Waalwijk, 07-03-2013, 16:34 (4375 dagen geleden) @ ruudtx

Ik zie wel dat ik hier niet aan moet begingen dan laat ik het maar aan de professors over.
Ieder bedankt voor het mee denken.
GR-Johan.....

CDI vraag....

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 08-03-2013, 15:57 (4374 dagen geleden) @ johan

Hoi Johan,

In het verleden heb ik een behoorlijk aantal CDI/CD/DVD en game consoles weer aan de gang gekregen welke het zelfde probleem hadden zoals jij omschrijft.
De lazer was toen nooit het probleem, maar zoals Ruudtx ook schreef lag het aan het hard/stug en vies door stof/nicotine geworden loopwerk van de lazer. Ook heb ik er wel onder handen gehad waarvan de instel potjes door vocht aangetast waren en geen goed contact maakten. Ik maakte die toen goed schoon, en draaide deze daarna goed heen en weer. Maar zoals ook Ruudtx beschrijft! Voordat je daar aan gaat draaien, eerst de stand aangeven naast de instel potjes.
Dit bovenstaande is vaak ook van toepassing voor CD en DVD spelers.

Groetjes,
Tony Ouwehand
Amersfoort

CDI vraag....

door johan @, Waalwijk, 12-03-2013, 07:37 (4370 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Hallo allen,
Ik heb de CDI weer in werking bedankt :)
GR-Johan....

CDI vraag....

door Jac Janssen @, Eindhoven, 12-03-2013, 07:41 (4370 dagen geleden) @ johan

Wat was er nou precies mee aan de hand Johan?

Jac

CDI vraag....

door johan @, Waalwijk, 12-03-2013, 07:48 (4370 dagen geleden) @ Jac Janssen

Hallo JAC,
Zo als ze mij hadden verteld geleiders potmetertje Lensje gereinigd en snaartje voor uitschuif laden vervangen dat werkte niet 100%
GR-Johan....

CDI vraag....

door Jac Janssen @, Eindhoven, 12-03-2013, 07:51 (4370 dagen geleden) @ johan

Johan,
Bedankt voor de toelichting!

Jac

CDI vraag....

door Marcel L, 08-03-2013, 18:16 (4374 dagen geleden) @ johan
Gewijzigd door Marcel L, 08-03-2013, 18:18

Hoi,

Toevallig ben ik onlangs met een oude CD-speler uit 1988 bezig geweest die het ook niet meer goed deed.
Draaien aan andere potmeters dan de laser-sterkte zou ik je afraden, tenzij je een duidelijke technische manual erbij hebt waarin dergelijke procedures beschreven zijn. Maar zelfs dan is het niet eenvoudig en vaak heb je ook referentie-CD's nodig.
Ik heb dit dus wel geprobeerd, en het werd alleen maar minder.

Na verloop van tijd kan de laser minder worden. Die heeft niet het eeuwige leven. De stroom opdraaien kan dan helpen, maar dat kan dus niet onbeperkt.
Op of vlakbij de laser zit een potmeter waarmee je de laserstroom kunt instellen. Die kun je voorzichtig eens een tikje opdraaien, maar ook daar weer voorzichtig mee zijn: een te sterke laserstroom kan weer andere dingen stukmaken.
Op een gegeven moment moet de laser vervangen worden, maar dat is een dure operatie. Als je de laser nog kunt krijgen tenminste. Dus vaak geen optie.

Loopwerk nakijken is ook altijd aan te raden, tikje naaimachine-olie hier en daar wellicht. Ik heb daar regelmatig succes mee geboekt.

Of het bij mij aan het draaien aan instellingen ligt weet ik niet, maar mijn CD-speler is uiteindelijk overleden. Hij draait in zijn geheel niet meer, dus er zit geen leven meer in.

Groeten van Marcel ;-)

CDI vraag....

door soundman2 @, Wouw, 09-03-2013, 12:41 (4373 dagen geleden) @ Marcel L

Of het bij mij aan het draaien aan instellingen ligt weet ik niet, maar mijn CD-speler is uiteindelijk overleden. Hij draait in zijn geheel niet meer, dus er zit geen leven meer in.

Groeten van Marcel ;-)

Bij de meeste CD-spelers, wordt eerst de laser gefocusseerd op de CD. Als dat gelukt is, dan gaat de CD pas draaien en op zoek naar de TOC.
tijdens het scherpstellen beweegt de lens verticaal en lukt het in en beweging.
Sluit je de lade van de cdspeler, zonder cd erin, dan wordt de scherpstelprocedure een aantal malen herhaald en daarna volgt meestal no-disk of iets dergelijks op het scherm.

Soundman2