CDI vraag.... (Toestel of techniek)

door Marcel L, 08-03-2013, 18:16 (4286 dagen geleden) @ johan
Gewijzigd door Marcel L, 08-03-2013, 18:18

Hoi,

Toevallig ben ik onlangs met een oude CD-speler uit 1988 bezig geweest die het ook niet meer goed deed.
Draaien aan andere potmeters dan de laser-sterkte zou ik je afraden, tenzij je een duidelijke technische manual erbij hebt waarin dergelijke procedures beschreven zijn. Maar zelfs dan is het niet eenvoudig en vaak heb je ook referentie-CD's nodig.
Ik heb dit dus wel geprobeerd, en het werd alleen maar minder.

Na verloop van tijd kan de laser minder worden. Die heeft niet het eeuwige leven. De stroom opdraaien kan dan helpen, maar dat kan dus niet onbeperkt.
Op of vlakbij de laser zit een potmeter waarmee je de laserstroom kunt instellen. Die kun je voorzichtig eens een tikje opdraaien, maar ook daar weer voorzichtig mee zijn: een te sterke laserstroom kan weer andere dingen stukmaken.
Op een gegeven moment moet de laser vervangen worden, maar dat is een dure operatie. Als je de laser nog kunt krijgen tenminste. Dus vaak geen optie.

Loopwerk nakijken is ook altijd aan te raden, tikje naaimachine-olie hier en daar wellicht. Ik heb daar regelmatig succes mee geboekt.

Of het bij mij aan het draaien aan instellingen ligt weet ik niet, maar mijn CD-speler is uiteindelijk overleden. Hij draait in zijn geheel niet meer, dus er zit geen leven meer in.

Groeten van Marcel ;-)

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks