Portofoon reparatie (Toestel of techniek)

door Bert @, Zeist, 18-03-2013, 09:36 (4274 dagen geleden)
Gewijzigd door Bert, 18-03-2013, 09:38

Op mijn portofoon Alinco DJ-V5 zitten o.a. 3 rubberen druktoetsen om de portofoon In- en Uit te schakelen de twee andere toetsen zijn voor: Func Lock en Band Set.
Maar geen van de toetsen is meer te gebruiken omdat een geleide-middel aangebracht op een klein rubberen rondje is verdwenen door het vele indrukken van de toetsen.
Info bij een servicebedrijf voor deze portofoon brengt mij niet verder dus wat nu?

In mijn spijkerkist heb ik een aantal heel kleine messing spijkertjes 0,9 mm dik.
Ik heb eerst een gaatje geboord in het rubberen knopje vervolgens het messing spijkertje op ca. 0,5 mm afgeknipt en deze in het gaatje gedrukt van de druktoets.
Na het in-kasten kan ik de toetsen weer bedienen en is mijn portofoon weer te gebruiken.
Misschien een hint!

m.v.g.

Bert Zeist

[image][image]

Portofoon reparatie

door Willem.H.N. @, Enschede, 18-03-2013, 14:30 (4274 dagen geleden) @ Bert

Het spijkerkopje zal na verloop van tijd toch ook je
spoortjes op de printplaat dusdanig beschadigen dat er
dan geen herstel meer is.
Ik heb een afstandbediening hersteld door op enkele rubbertjes
heeeeel dun koperfolie te plakken.
grt. willem.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Portofoon reparatie

door françois, 18-03-2013, 18:11 (4274 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Ik heb voor afstandsbedieningen altij grafietspray gebruikt en werktte heel goed.Beetje grafietspray in potje spuiten en met de tip van een schroevendraaier aanbrengen op het rubber.

Portofoon reparatie

door Willem.H.N. @, Enschede, 18-03-2013, 19:39 (4274 dagen geleden) @ françois

Ik heb voor afstandsbedieningen altij grafietspray gebruikt en werktte heel goed.Beetje grafietspray in potje spuiten en met de tip van een schroevendraaier aanbrengen op het rubber.

Ja klopt, heb ik ook dikwijls gedaan maar is ook sterk onderhevig aan het gebruik en het drukken ervan op de toets.
grt. willem.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Portofoon reparatie

door Bert @, Zeist, 18-03-2013, 21:49 (4274 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Gewijzigd door Bert, 18-03-2013, 21:51

Ik denk dat superdunne koperfolie en spray beiden gebruikt kunnen worden. Ik heb de kopjes van de messing spijkertjes met een zoetvijl bewerkt en daarna gepolijst zodat beschadiging van het(robuuste)printspoor minimaal zal zijn.
De portofoon gebruik ik hoofdzakelijk als monitor.

m.v.g.

Bert Zeist

Portofoon reparatie

door frits @, Meppen Dtsl., 19-03-2013, 15:03 (4273 dagen geleden) @ Bert

ik had zelf goede resultaten met aluminiumfolie bij een dergelijke restauratie
van een Nokia telefoon. Alu folie was voor mij het dichtst bij de hand vandaar