motor voor 22GF805/04 (PU=22GC005) (Gezocht)
Ik zoek een motor voor de pickup die in de 22GF805/04 zit (loopwerk 22GC005). Na jaren stilstand zit de motor muurvast. Met een druppel contactspray heb ik de lagers los kunnen krijgen en vervolgens gesmeerd met dunne klokkenolie. Het mag echter niet baten. Het kogeltje waarop de as met anker rust, kan ik ook niet bij.
In mijn reparatieleven, heb ik talloze pick-ups hersteld. De motor start moeizaam op en blijft te langzaam draaien. Na een paar uur wordt bijna de juiste snelheid gehaald.
De sinterbronslagertjes zitten waarschijnlijk helemaal dicht. De motor kan niet uit elkaar, omdat de lagerhouders er op geperst zijn. Bovendien is ook de poelie op de as gelijmd. Uit elkaar halen is waarschijnlijk een zeker einde van de motor.
Het rubberen tussenwiel is nog helemaal perfect, geen deuken en mooi soepel.
Wie heeft een exemplaar wat nog wel werkt?
Er zitten twee 110 volt wikkelingen op, die staan parrallel en zijn aangesloten op de 110 tap van de trafo. Een motor voor alleen 220 volt kan ik ook aansluiten.
Foto's geleend bij NVHR
Soundman2
motor voor 22GF805/04 (PU=22GC005)
Kan je de motor niet in een ultrasoonreiniger hangen zodanig dat alleen 1 lager per keer onder water hangt?
Hoi,
Een beetje verwarmen van dat lager wil de zaak nog wel eens los maken.
Eenmaal gangbaar laat ik een klein drupje naaimachine olie ertussen vloeien.
Vervolgens laten draaien.
Dan moet het goedkomen.
Hetzelfde doe ik bij vastzittende afstemcondensators maar dat terzijde.
Groet Frank
Kan je de motor niet in een ultrasoonreiniger hangen zodanig dat alleen 1 lager per keer onder water hangt?
Beide lagers gelijk kan ook, de spoelen zitten aan een kant.
Het euvel van te langzaam lopen is bij deze motoren en ook bij de demonteerbare voorgangers, de kogel die in de plastic bodem is gezakt, waardoor de wrijving veel toeneemt. De remedie was dan het kunststof plaatje vervangen of omkeren.
Verder denk ik dat de lagertjes nooit meer poreus worden en dus ook geen olie meer doorlaten.
Wat voor vloeistof zou er in de ultrasoonreiniger moeten?
Soundman2
Hoi,
Een beetje verwarmen van dat lager wil de zaak nog wel eens los maken.
Eenmaal gangbaar laat ik een klein drupje naaimachine olie ertussen vloeien.
Vervolgens laten draaien.
Dan moet het goedkomen.Hetzelfde doe ik bij vastzittende afstemcondensators maar dat terzijde.
Groet Frank
Die tijd is voorbij. Ik heb het anker en zelfs de lagertjes, die aanvankelijk vrolijk meedraaiden, losgekregen.
Als de motor een tijdje draait en wat warmer is, komt hij redelijk snel (net niet) op toeren. Gesmeerd heb ik hem ook.
Een dag later is het weer niks. Punt is, dat de motor niet uit elkaar kan.
Soundman2
daar gelooof ik niks van. Hij is toch ook in elkaar gezet. Een hoop lijmsoorten worden zacht bij verwarming.
groeten, Hans PA0H
daar gelooof ik niks van. Hij is toch ook in elkaar gezet. Een hoop lijmsoorten worden zacht bij verwarming.
groeten, Hans PA0H
Hoef je niet te geloven, maar sommige dingen haal je gewoon niet meer onbeschadigd uit elkaar. Heb je wel eens een moderne afstandsbediening uit elkaar gehaald, die voorzien was van plastic weerhaakjes en ook nog gelijmd. Dat is maar één voorbeeld.......
De motorpulley is gelijmd met locktite ofzo. Die zou ik er wellicht nog af krijgen. In het blikpakket zijn verder metalen pennen geperst en daarop weer de lagerdragers. Het is allemaal perswerk en voor demontage wijzen de kragen van de persgaten ook nog eens de vrerkeerde kant op. Die lagerdragers zijn overigens niet gelijmd. Als ik het er zonde schade afkrijg, dan is het zeer de vraag of ik ze er weer vast en op de juiste hoogte krijg. Solderen is een optie, maar weer slecht voor de plastic onderdelen in de lagers.Ik wil eerst kijken of er een motortje in de aanbieding is. Slopen kan altijd nog. Ik heb genoeg van dergelijk soort motortjes uit elkaar gehaald om te repareren, maar dat was allemaal geschroefd.
Soundman2
Ik ben juist in het stadium dat ik zo'n ding ga bestellen. De keus is inmiddels op Emmi gevallen, maar op de bijbehorende vloeistoffen ben ik nog wat aan het puzzelen. Er zijn veel verschillende met elk hun eigen toepassingsgebied. Varieerend in pH van 0,5 tot 11,5 en ook op oplosmiddelen gebaseerd en diverse combinaties daarvan en met zeepachtige stoffen. Ik zou waarschijnlijk de voor koper en brons aanbevolen vloeistof gebruiken (m'n aantekeningen liggen helaas niet hier dus meer detail kan ik zo niet geven).
Maargoed, als er een echt mechanisch mankement aan is zou dat natuurlijk ook niet helpen.
Op marktplaats staan er genoeg en mischien heeft deze wel dezelfde problemen.
Hier een voor onderdelen waarschijnlijk voor een prikkie.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/platenspelers-en-pick-ups/m638068546-philips-705-pla...
Hoewel er ook zogenaamde goed werkende op staan maar daar vragen ze dan ook meer voor.
Er staat ook nog een motor op maar die is geschroeft dus of hij past?
Mocht je nog geen oplossing hebben voor het motorprobleem, dan heb ik wel een vervanger voor je.
Deze zit in een 22GA632 spelertje welke ik kort geleden bij een soort kringloopwinkel gekocht had voor metname het element en het matje, de rest is dus beschikbaar.
Het motortje draait soepel (heb er nog geen smering aan gewaagd), en volgens een stroboscoopschijfje op de goede snelheid.
Wat het demonteren van de motor betreft is dit met wat voorzichtig proberen met twee stevige schroevendraaiers wel mogelijk een kant van de lagers er af te lichten.
Een zelfde probleem had ik met een motor uit een ventilatorkachel met een vrijwel gelijke constructie (ook Philips).
Ook hier hielp kruipolie maar heel even (een dagje gebruik!!) waarna in het begin de gloeispiralen weer rood opkleurden, wat niet de bedoeling is.
Na de lagertjes met de befaamde remmenreiniger behandeld te hebben en daarna met wat smering weer in elkaar gezet draait alles weer op volle toeren.
Of je het getrapte gedeelte er zonder schade af krijgt weet ik niet, maar als het met enig geweld moet zou ik daar niet aan beginnen.
Als het asje krom is weet je zelf wel wat dat voor invloed heeft voor de draaisnelheid.
Als je belangstelling hebt lees ik het wel(mag ook via mail)
Groet Dirk.