Reparatie Transistorradio (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 09-04-2013, 13:52 (4252 dagen geleden)

Beste transistorvrienden,
Ik ben al een tijdje lid van het forum maar dit is mijn eerste post, dus stel ik me graag even voor.
Ik ben Nick, een 18-jarig verzamelaar van transistorradio’s uit de jaren 50 en 60. Ik heb de nodige basiskennis van elektronica (volg een opleiding ingenieur elektronica) en ben voorzien van de nodige meetapparatuur zoals een multimeter, oscilloscoop en toongenerator. Als hobby herstel ik graag draagbare radio’s.
Nu heb ik al heel wat toestellen kunnen repareren, maar deze is me nog niet gelukt. Het gaat om een Bang&Olufsen Beolit 600 uit 1964. Hij doet niets, behalve de plop uit de luidspreker bij het aanzetten.
Ik heb uit voorzorg alle elco’s al vervangen, de oude elco’s zagen er niet zo fris meer uit. Sommige waarden zoals 6,4µF heb ik vervangen door 10µF. Maar dat leek me niet echt een probleem?
Toen ben ik de spanningen gaan meten op de transistors. Ik vermoed dat de fout in de versterker van de radio zit, aangezien er geen geluid uitkomt, op geen enkele golflengte.
De spanningen op de twee stuurtransistors (AC126) en de twee torren van de eindtrap (AC128) kloppen voor geen meter. Ook merkte ik op dat de radio 1 Ampère uit mijn gestabiliseerde voeding opslurpt! Die hoge stroom wordt blijkbaar verstookt door de eindtrap. Als ik de twee AC128’s los soldeerde zakte de stroom tot een paar mA.
Ik dacht dus dat alle transistors naar de eeuwige elektronicavelden waren en heb ze allemaal vervangen door exemplaren die ik nog had liggen. Dat was misschien niet zo verstandig want ook met andere transistors is er géén verbetering. Ook nu verstookt de eindtrap 1 Ampère en klopt er nog steeds niks van de spanningen.
De eindtorren waren blijkbaar al eens vervangen door de vorige eigenaar. Er zaten twee AC153 in, in plaats van AC128 zoals in het schema.
Ik zie iets belangrijk over het hoofd maar wat…? Ik zou het zeer fijn vinden als jullie me zouden kunnen helpen! Als het jullie kan helpen, kan ik het schema van de radio hier uploaden.
Natuurlijk begrijp ik dat het moeilijk is om me vanop afstand te helpen. Maar ik ben blij met iedere tip.
Alvast bedankt!

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks