Reparatie Transistorradio (Toestel of techniek)
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 09-04-2013, 13:52 (4254 dagen geleden)
Beste transistorvrienden,
Ik ben al een tijdje lid van het forum maar dit is mijn eerste post, dus stel ik me graag even voor.
Ik ben Nick, een 18-jarig verzamelaar van transistorradio’s uit de jaren 50 en 60. Ik heb de nodige basiskennis van elektronica (volg een opleiding ingenieur elektronica) en ben voorzien van de nodige meetapparatuur zoals een multimeter, oscilloscoop en toongenerator. Als hobby herstel ik graag draagbare radio’s.
Nu heb ik al heel wat toestellen kunnen repareren, maar deze is me nog niet gelukt. Het gaat om een Bang&Olufsen Beolit 600 uit 1964. Hij doet niets, behalve de plop uit de luidspreker bij het aanzetten.
Ik heb uit voorzorg alle elco’s al vervangen, de oude elco’s zagen er niet zo fris meer uit. Sommige waarden zoals 6,4µF heb ik vervangen door 10µF. Maar dat leek me niet echt een probleem?
Toen ben ik de spanningen gaan meten op de transistors. Ik vermoed dat de fout in de versterker van de radio zit, aangezien er geen geluid uitkomt, op geen enkele golflengte.
De spanningen op de twee stuurtransistors (AC126) en de twee torren van de eindtrap (AC128) kloppen voor geen meter. Ook merkte ik op dat de radio 1 Ampère uit mijn gestabiliseerde voeding opslurpt! Die hoge stroom wordt blijkbaar verstookt door de eindtrap. Als ik de twee AC128’s los soldeerde zakte de stroom tot een paar mA.
Ik dacht dus dat alle transistors naar de eeuwige elektronicavelden waren en heb ze allemaal vervangen door exemplaren die ik nog had liggen. Dat was misschien niet zo verstandig want ook met andere transistors is er géén verbetering. Ook nu verstookt de eindtrap 1 Ampère en klopt er nog steeds niks van de spanningen.
De eindtorren waren blijkbaar al eens vervangen door de vorige eigenaar. Er zaten twee AC153 in, in plaats van AC128 zoals in het schema.
Ik zie iets belangrijk over het hoofd maar wat…? Ik zou het zeer fijn vinden als jullie me zouden kunnen helpen! Als het jullie kan helpen, kan ik het schema van de radio hier uploaden.
Natuurlijk begrijp ik dat het moeilijk is om me vanop afstand te helpen. Maar ik ben blij met iedere tip.
Alvast bedankt!
Reparatie Transistorradio
door Jeroen, 09-04-2013, 14:18 (4254 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Jeroen, 09-04-2013, 14:19
hallo
Ik zou beginnen met controleren als beide eindtransistors nog in orde zijn.
Jeroen
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 09-04-2013, 14:25 (4254 dagen geleden) @ Jeroen
Bedankt voor je antwoord!
Ik heb ze beide getest met een Micronta transistor-checker, en die zegt dat ze OK zijn. Ik weet echter niet in hoeverre dit een betrouwbaar meettoestel is.
De AC128 staat, dacht ik, bekend als onbetrouwbare transistor...?
Zijn er eventueel betrouwbaardere transistors waardoor ik deze gerust kan vervangen?
door Ben , Waddinxveen, 09-04-2013, 14:36 (4254 dagen geleden) @ ElektroNick
Lijkt op een kortsluiting in de eindtrap (trafo?), plaats eens een stukje schema van dit deel. Groet. Ben
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 09-04-2013, 14:51 (4254 dagen geleden) @ Ben
Bedankt voor je hulp.
Als het goed is moet je nu het schema kunnen zien.
Indien het hier te onduidelijk is, kan ik een pdf-versie via e-mail versturen.
door Willem.H.N. , Enschede, 09-04-2013, 15:00 (4254 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Willem.H.N., 09-04-2013, 15:16
Schema is helaas heel slecht maar voor de AC128
kun je nog wel de goed verkrijgbare AC188 inzetten
met of zonder koelblokje.
Bij Org. schijnt een duidelijke schema te staan.
grt. willem.
--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 09-04-2013, 16:25 (4254 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Het schema zal straks in de schematheek verschijnen als het goed is.
Ik zal eens proberen met een paar AC188. Die moet ik nog wel ergens op de kop zien te tikken dan.
Bedankt!
door Dave , Omg. Leiden, 09-04-2013, 17:39 (4254 dagen geleden) @ ElektroNick
Hallo Nick,
Zowel AC128 als AC188 (met koelblokje) kan ik je nog aan helpen, stuur maar een mailtje als je interesse hebt en zeg maar hoeveel je er wilt hebben.
Groet, Dave.
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 09-04-2013, 17:59 (4254 dagen geleden) @ Dave
Dat is zeer attent.
Aangezien ik wel vaker radio's herstel zal ik 10 stuks bestellen. Dat maakt het ineens de moeite om te versturen.
Gezien de AC188 betrouwbaarder is (denk ik toch?) gaat mijn voorkeur uit naar de AC188.
Hoeveel kosten die? En hoeveel bedraagt de verzending naar België?
door Dave , Omg. Leiden, 09-04-2013, 19:24 (4254 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Dave, 09-04-2013, 19:31
Alle torren zijn nieuw (N.O.S.), 10 stuks = 10 euro, 25 stuks = 20 euro.
Voor verzendkosten etc. zie verder je mail.
door Hugo Sneyers , Tongeren, België, 09-04-2013, 17:58 (4254 dagen geleden) @ ElektroNick
Ik denk dat het niet veel zin heeft om de eindtransistoren weer eens te vervangen, meet eerst eens welke spanning je hebt op de middenaftakking van de drivertrafo als de eindtransistoren eruit zijn.
Groeten ... Hugo Sneyers
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 09-04-2013, 18:11 (4254 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Bedankt voor je tip.
Op de middenaftakking van de drivertrafo meet ik 3,4 Volt.
Volgens het schema zou dit 0,2 Volt moeten zijn!
Wil dit zeggen dat de drivertrafo stuk is?
Verder kan ik je meedelen dat de spanning op de collector en basis van beide eindtorren 6,5 Volt bedraagt en die van beide emitters 2,7 Volt.
Volgens het schema mag de basisspanning op de eindtorren maximaal 0,5 Volt bedragen.
door Hugo Sneyers , Tongeren, België, 09-04-2013, 18:30 (4254 dagen geleden) @ ElektroNick
Bedankt voor je tip.
Op de middenaftakking van de drivertrafo meet ik 3,4 Volt.
Volgens het schema zou dit 0,2 Volt moeten zijn!
Wil dit zeggen dat de drivertrafo stuk is?Verder kan ik je meedelen dat de spanning op de collector en basis van beide eindtorren 6,5 Volt bedraagt en die van beide emitters 2,7 Volt.
Volgens het schema mag de basisspanning op de eindtorren maximaal 0,5 Volt bedragen.
Neen, de trafo zelf zal niet stuk zijn maar er is wat loos met de instelling van de spanning op de middenaftakking, deze wordt gemaakt door de weerstanden die vanaf de middenaftakking naar de + en de - lopen, controleer deze even en ook de elko die aan de bovenste weerstand parallel hangt.
Groeten ... Hugo Sneyers
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 09-04-2013, 19:22 (4254 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Ik heb de weerstanden en elco even gecontroleerd.
Uitgesoldeerd geven deze perfect de juiste waarden aan. De elco van 125µF heb ik vervangen door een nieuwe van 220µF. Of mag dat niet?
In het circuit doet de bovenste weerstand van 2,7kOhm (die vanaf de plus vertrekt) een beetje raar. Hierover meet ik 127 Ohm in de ene richting, en als ik de meetpennen omkeer daalt de weerstand van 2,7kOhm tot 700 Ohm.
Op zich lijkt dit me raar, maar de stroom van mijn multimeter loopt natuurlijk ook door andere onderdelen die mijn meting beïnvloeden.
De onderste weerstand van 47 Ohm geeft ook in het circuit mooi 47 aan.
Kan het ook zijn dat er iets scheelt met de buitenste aansluitingen van de drivertrafo? Daarop meet ik namelijk 6,5 Volt (dezelfde als op de basis van de eindtorren natuurlijk want die zijn verbonden) i.p.v. 0,5 Volt Max.
door Hugo Sneyers , Tongeren, België, 09-04-2013, 19:47 (4254 dagen geleden) @ ElektroNick
Ik heb de weerstanden en elco even gecontroleerd.
Uitgesoldeerd geven deze perfect de juiste waarden aan. De elco van 125µF heb ik vervangen door een nieuwe van 220µF. Of mag dat niet?In het circuit doet de bovenste weerstand van 2,7kOhm (die vanaf de plus vertrekt) een beetje raar. Hierover meet ik 127 Ohm in de ene richting, en als ik de meetpennen omkeer daalt de weerstand van 2,7kOhm tot 700 Ohm.
Op zich lijkt dit me raar, maar de stroom van mijn multimeter loopt natuurlijk ook door andere onderdelen die mijn meting beïnvloeden.
De onderste weerstand van 47 Ohm geeft ook in het circuit mooi 47 aan.Kan het ook zijn dat er iets scheelt met de buitenste aansluitingen van de drivertrafo? Daarop meet ik namelijk 6,5 Volt (dezelfde als op de basis van de eindtorren natuurlijk want die zijn verbonden) i.p.v. 0,5 Volt Max.
Kan het schema-gedeelte van de eindtrap niet wat groter gepost worden want het is onduidelijk .... er staan ook condensatoren tussen de basis en collector van beiden eindtransistoren zie ik, zijn die soms lek? die te hoge spanning op de drivertrafo moet toch van 'ergens' komen !
Groeten .... Hugo Sneyers
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 09-04-2013, 19:54 (4254 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Hierbij een klein deeltje van het schema. Hopelijk is het nu wel duidelijk.
Ik heb alle elco's reeds vervangen. In principe kan het dus niet aan slechte elco's liggen. Misschien een kortsluiting in die drivertrafo?
De spanningen op de primaire zijde kloppen wel, maar die van de secundaire zijn véél te hoog. Ik kan echt geen fout vinden in de instelling van de middenaftakking. De weerstanden geven uitgesoldeerd de juiste waarden. En de elco's zijn allemaal nieuw.
door Willem.H.N. , Enschede, 09-04-2013, 20:18 (4254 dagen geleden) @ ElektroNick
Maakt de externe aansluiting voor hoofdtelf.geen sluiting
of slecht kontakt naar de luidspreker?
--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.
door Maurice , Dordrecht, 09-04-2013, 20:37 (4254 dagen geleden) @ ElektroNick
"..maar die van de secundaire zijn véél te hoog. ..."
De secondaire DC (gelijkspanning) instelling waarbij schema wat lastig is en er
even goed nagedacht moet worden.
Weerstanden 69 en 70 bedienen centertap Secondair van de driver (0,2V)
Onderzijde weerstand 70 (47 Ohm) is de massa.
Spanning over R-70 is 0,2V
Basis onderste AC128 zit enkel aan de Driver trafo.
Basis bovenste AC128 zit enkel aan de Driver trafo.
Indien centertap geen 0,2V (tov massa) is ,is er wat loos met R 69-70.
Meet spanning dus over R 70 deze moet 0,2V zijn.
Haal desnoods even beide basis AC128 los.
door ruudtx , Utrecht, 10-04-2013, 16:08 (4253 dagen geleden) @ Maurice
Zit de onderkant van de 47 ohm instelweerstand voor de middenaftakking sec trafo wel ook echt aan massa???
(Als de instelspanning te hoog is gaan de eindtorren in geleiding en lijkt het wel sluiting, en doet het toestel natuurlijk niets.)
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 09-04-2013, 20:55 (4254 dagen geleden) @ ElektroNick
Meet de condensatortjes van 10n over de basis-collectorovergang van de eindtransistoren eens na. Als eentje daarvan sluiting heeft of wat gammel is, krijg je ook vreemde meetwaardes in het basis-circuit.
door kris , Gent, België, 09-04-2013, 21:46 (4254 dagen geleden) @ Maarten Bakker
en nog een tip
zolang de AC128's erin zitten kan dit bij defect van een van beiden, de basisspanning beïnvloeden en zo ook de andere defect maken..
meet dus eens de basisspanning bij afwezigheid van de beide eindtransistoren.
Nog iets: Bij 1 ampere door de radio's sneuvelen de transistoren binnen de seconde. Het is dus het beste om de voedingsstroom tot +- 100mA te beperken tijdens het herstellen, bespaart je heel wat transistorleed.
groeten
kris
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 10-04-2013, 08:47 (4253 dagen geleden) @ kris
Dat was ik ook al aan het denken. Echter, mijn gestabiliseerde voeding heeft geen knop om de stroom te regelen. Deze levert gewoon een stroom tot 10 Ampère, niet regelbaar. Hoe kan ik dit oplossen?
door Hugo Sneyers , Tongeren, België, 10-04-2013, 09:24 (4253 dagen geleden) @ ElektroNick
Dat was ik ook al aan het denken. Echter, mijn gestabiliseerde voeding heeft geen knop om de stroom te regelen. Deze levert gewoon een stroom tot 10 Ampère, niet regelbaar. Hoe kan ik dit oplossen?
Zet een gloeilampje van 9V 100 mA in serie met je voedingsspanning maar als je eindtransistoren er niet in zitten kunnen ze ook niet stuk gaan, probeer eerst het probleem van de te hoge spanning op de drivertransfo op te lossen, eerder heeft het toch geen zin om er eindtransistoren in te zetten.
Groeten ... Hugo Sneyers
door ruudtx , Utrecht, 10-04-2013, 16:10 (4253 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
En zoals gezegd, let op massa kontakten, als die niet goed zijn kunnen alle onderdelen goed zijn maar gaat het flink mis.
door Hugo Sneyers , Tongeren, België, 10-04-2013, 05:28 (4254 dagen geleden) @ ElektroNick
Hallo Nick .... ik zie dat je nog wat reacties gehad hebt gisterenavond maar deze mensen hebben bljkbaar de vorige postings niet gelezen.
Je hebt dus de eindtransistoren eruit gehaald en de weerstanden 69 en 70 waren ook OK en toch was de spanning op de middenaftakking van de drivertrafo nog te hoog, ik had je gevraagd om de condensatoren 103 en 104 te controleren want als 1 van deze lek is kan dit ook de oorzaak zijn van deze te hoge spanning.
Als ook deze ook OK zijn moet je systematisch te werk gaan, ik zou die C 103 en 104 lossolderen (aan 1 kant is voldoende) en de radio aanzetten en de spanning meten op de middenaftakking van de drivertrafo, als deze nog te hoog is maak dan R 69 eens los, normaal kan er dan geen spanning meer staan op de middenaftakking. Als dit toch nog het geval is maak dan C 100 los (nu ik eraan denk; deze staat toch niet per ongeluk verkeerd-om gemonteerd?)
Als er nu nog spanning te meten is op de middenaftakking is de volgende verdachte de drivertrafo zelf die een lek heeft van primair naar secundaire maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
We horen dus nu graag wat de resultaten van deze metingen zijn.
Groeten ... Hugo Sneyers
door kris , Gent, België, 10-04-2013, 10:14 (4253 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Hallo Nick .... ik zie dat je nog wat reacties gehad hebt gisterenavond maar deze mensen hebben bljkbaar de vorige postings niet gelezen.
Groeten ... Hugo Sneyers
beste Hugo,
Ik heb alle Postings gelezen alvorens te reageren
maar het was me niet duidelijk of de torren er nu inzaten of niet. Niemand had al een stroombeperkende maatregel voorgesteld.
groeten
Kris
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 10-04-2013, 11:54 (4253 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Ik ben vandaag nog eens wat gaan nameten. Eerst heb ik de eindtorren eruit gesoldeerd en wat bleek? De spanning aan de middenaftakking van de drivertrafo zakte tot 0,18 Volt, bijna perfect dus.
De spanningen aan de soldeereilandjes van de eindtorren bedragen nu 8,9 Volt op de collectors, 0,18 Volt op de basissen en 0 Volt op de emitters.
Dat lijkt me dus in orde?
Maar van zodra ik de transistors terug in de radio steek wil de stroom weer hoog oplopen en de spanning aan de basis te groot worden. Het lijkt dus op een sluiting van de collector naar de basis in de transistors zelf? Of is er meer aan de hand?
Alvast bedankt voor jullie massale hulp!
door Ben , Waddinxveen, 10-04-2013, 12:25 (4253 dagen geleden) @ ElektroNick
Dag Nick, misschien een overbodige vraag maar hoe heb je de + en - van de voeding aangesloten? Het is een pnp torren radio en daar zit de + aan massa. Zo'n foutje heb ik vroeger ook wel eens gemaakt. Groet, Ben
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 10-04-2013, 12:31 (4253 dagen geleden) @ Ben
Wel dat is dus géén overbodige vraag. Daar heb ik compleet geen rekening mee gehouden! Ik heb de plus van mijn voeding verbonden met de plus van het batterijvak en mijn min aan het chassis!
Ik wist niet dat de plus aan de massa lag? Ik meet trouwens met mijn meetpennen tussen het chassis en de componenten. Ook verkeerd dus?
Domme beginnersfout. Hopelijk heb ik de radio nu niet verder om zeep geholpen!
door Ben , Waddinxveen, 10-04-2013, 12:39 (4253 dagen geleden) @ ElektroNick
Dus dat is opgelost, je kunt het ook zien aan de Elco's het witte vlakje in de tekening is de pluskant. Nu eerst nieuwe eindtorren erin en dan hopen dat het weer werkt, zoniet dat de torren ervoor stuk voor stuk controleren. Succes, Ben
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 10-04-2013, 13:13 (4253 dagen geleden) @ Ben
Ik heb de plus en min eens omgewisseld en alle spanningen op de transistors kloppen! Ik heb de oude eindtorren er weer ingestoken en is getest.
De radio werkt nog niet. Maar als ik mijn toongenerator aan de versterkeringang aansluit komt er een felle toon uit de luidspreker.
Als ik het signaal volg met mijn scoop vertrekt er een kleine sinus aan de ingang en krijg ik een heel groot signaal aan de eindtorren dat wel niet echt meer een sinusvorm heeft. Eerder een zaagtand.
Maar het begint er al meer op te lijken nu.
Nu is het uitzoeken waarom de ontvanger nog zwijgt.
door Armand , België, 10-04-2013, 14:14 (4253 dagen geleden) @ ElektroNick
""Nu is het uitzoeken waarom de ontvanger nog zwijgt.""
In het HF deel zit een AF102, 2 stuks AF115 en 2 stuks AF116.
Mogelijk ontvang je niets omdat deze door ouderdom inwendige sluitingen kunnen vertonen.
Mvg, Armand
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 10-04-2013, 15:13 (4253 dagen geleden) @ Armand
Dat zou kunnen natuurlijk. Het zijn transistors met 4 pootjes, waarvan één massaverbinding. Ik heb me laten vertellen dat er inderdaad soms inwendige kortsluitingen ontstaan tussen de behuizing en één van de pootjes maar dat dit te verhelpen is door het pootje van de massaverbinding af te knippen. Is dit inderdaad zo?
Of spreek je over sluitingen tussen basis/collector/emitter?
door Ben , Waddinxveen, 10-04-2013, 15:52 (4253 dagen geleden) @ ElektroNick
Ik zou daar zo direct geen conclusie's uit trekken, mijn doosje met oude germanium (Van der Heem) torren meten allemaal nog goed. Jou transistors zijn zich rot geschrokken van die verkeerde aansluiting dus lijkt het mij verstandig om daar dan stuk voor stuk de hoogfrequent exemplaren uit te wisselen door een nieuwe. Er zitten er steeds twee dezelfde in begrijp ik en zo kun je er achter komen welke er fout zijn. Je kunt ze ook meten in een transistor tester of met je universeelmeter en terug te plaatsen als ze nog goed zijn. Groet, Ben
door ruudtx , Utrecht, 10-04-2013, 16:19 (4253 dagen geleden) @ Ben
Met een gewone diode meter, en toch even tussen de ebc en huis, op sluiting, kom je al een heel eind.
door Armand , België, 10-04-2013, 16:41 (4253 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Armand, 10-04-2013, 16:44
Hallo Nick,
Lees hier eens en wat je kan doen als er sluitingen zijn : http://www.hupse.eu/radio/repair/TefiHoliday.htm
Dit zijn echter meestal maar tijdelijke oplossingen.
Beter is, in geval van sluitingen, ze te vervangen door transistors uit de AF12X reeks.
Mvg, Armand
P.S. Ik heb 6 draagbare radio's met o.a. OC169,OC17X,AF11X transistors en bij 4 radio's vertoonden deze transistors sluitingen.
Hier nog een ander verhaal http://nepp.nasa.gov/whisker/anecdote/af114-transistor/
door ruudtx , Utrecht, 10-04-2013, 16:17 (4253 dagen geleden) @ Ben
Bij aansluiten op de plus vd batterijen en - aan massa heb je zowiezo sluiting inde voeding
Schade aan het teostel lijkt me niet mogelijk, dan moet hetecht + aan - en andersom.
door Hugo Sneyers , Tongeren, België, 10-04-2013, 13:10 (4253 dagen geleden) @ ElektroNick
Wel dat is dus géén overbodige vraag. Daar heb ik compleet geen rekening mee gehouden! Ik heb de plus van mijn voeding verbonden met de plus van het batterijvak en mijn min aan het chassis!
Ik wist niet dat de plus aan de massa lag? Ik meet trouwens met mijn meetpennen tussen het chassis en de componenten. Ook verkeerd dus?
Domme beginnersfout. Hopelijk heb ik de radio nu niet verder om zeep geholpen!
Hallo Nick .... als je de plus van je voeding aangesloten hebt op de plus in het batterijvak en de min van je voeding op het chassis zou er dus helemaal geen spanning op je radio gekomen zijn en sluit je eigenlijk alleen de voeding maar kort.
Er klopt dus toch nog iets niet aan je verhaal vermits je spanningen meet in je radio ..... of heb je hem vandaag anders aangesloten dan gisteren?
Als je een radio aansluit op een voeding doe je dat best door de draden van de voeding beiden aan te sluiten op het batterijvak, dan kan er zeker niets mis gaan.
Je geeft ook niet aan welke spanning je meet, ik bedoel de polariteit, met zo een radio als deze moet je de plus van je voltmeter aan het chassis hangen en met de min-stift meten in je radio.
Groeten .... Hugo Sneyers
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 10-04-2013, 13:19 (4253 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Ik zie nu net dat ik de min aan het chassis had geklemd en de plus aan de minpool van de batterij. Erg dom dus!
Ik mat ook telkens de spanningen met mijn min-stift aan het chassis. Ook fout dus!
Nu heb ik het hele zaakje omgekeerd en kloppen wel alle spanningen op de transistors. Lees mijn reactie op Ben.
door ruudtx , Utrecht, 10-04-2013, 16:23 (4253 dagen geleden) @ ElektroNick
Toen ik mn eerste transitorradiootje kreeg was het eerste wat ze me vertelden, NOOIT de spanning verkeerd om!!
Als je geluk heb hebben de transistoren het overleefd.
door ruudtx , Utrecht, 10-04-2013, 16:13 (4253 dagen geleden) @ ElektroNick
Meet hoe dan ook de eindtorren door op sluiting.
Je moet 2 diodes zien, gewoon met een weerstandmeting, tussen basis en emittor en tussen basis en collector.
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 10-04-2013, 18:14 (4253 dagen geleden) @ ruudtx
Joepie! De radio speelt! Ik heb gedaan zoals aangeraden. Alle transistoren in de versterker gecontroleerd en mijn transistor-checker gaf telkens aan dat ze nog goed waren. Blijkbaar kunnen die dingen wel tegen een stootje!
Nu heb ik ook alle massaverbindingen van die AF116's doorgeknipt. En jawel, de radio speelt zeer luid en duidelijk op alle golflengten.
De klank is zelfs zeer goed te noemen.
Jullie zeiden wel dat dit meestal maar een tijdelijke oplossing is door die massaverbindingen door te knippen? Als ze het in de toekomst nog begeven, door welke typen kan ik ze dan vervangen?
Morgen ga ik de radio weer helemaal in elkaar steken en dan kan hij op de kast. Het is tenslotte een erg mooie en zeldzame radio.
Ik wil jullie allemaal bedanken jongens! Zonder jullie goede tips was het nooit gelukt!
door Armand , België, 10-04-2013, 18:31 (4253 dagen geleden) @ ElektroNick
zie voor vervanging http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=14571
dus uit de reeks AF12X (AF124,AF125,AF126,...)
Mvg, Armand
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 10-04-2013, 18:34 (4253 dagen geleden) @ Armand
Dankjewel! Voorlopig laat ik de originele transistors zitten, hij speelt nu...
Ik denk er net aan dat ik ook het schaalkoord nog moet vervangen. Wat voor koord kan ik hiervoor best gebruiken?
door Armand , België, 10-04-2013, 18:46 (4253 dagen geleden) @ ElektroNick
Hallo Nick,
Schaalkoord bestaat in verschillende diktes.
Best meten met een schuifmaat.
Je kunt dan de vraag hier stellen, misschien heeft iemand het nog liggen.
Of anders hier bestellen als de juiste dikte voorradig is. http://www.bendijkman.nl/index.php?option=com_sobi2&catid=8&Itemid=53&lang=nl
Mvg, Armand
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 10-04-2013, 18:54 (4253 dagen geleden) @ Armand
Met de schuifmaat meet ik ongeveer 0,5mm. Misschien kan ik een koord slopen uit een afbraakradio die ik nog heb liggen. Zo niet zal ik het bestellen bij Ben Dijkman.
Nogmaals bedankt!
door kris , Gent, België, 10-04-2013, 21:28 (4253 dagen geleden) @ ElektroNick
Fijn te lezen dat de radio weer speelt.
even een opmerking,
In een bovenstaand bericht schrijf je dat de oude transistoren toch tegen een stootje kunnen.
das zeker niet waar. één ampere invers gedurende een seconde kills them all in one take! Waarschijnlijk is de killing fields-stroom ergens anders door gelopen.
groeten
Kris
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 11-04-2013, 08:25 (4253 dagen geleden) @ kris
Ja, dat kan haast niet anders. De stroom is gelukkig niet door de transistors gelopen waarschijnlijk. Enfin, ik mag van geluk spreken dat er niks ernstig beschadigd werd door mijn onwetendheid.
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 11-04-2013, 12:52 (4252 dagen geleden) @ ElektroNick
Nieuw schaalkoord ligt erop. De radio staat op mijn bureau te spelen.
Wat een klank! Hij ontvangt zeer veel zenders op alle golflengten.
Het is bovendien ook een streling voor het oog.
Nogmaals bedankt iedereen!
door Ben , Waddinxveen, 11-04-2013, 13:46 (4252 dagen geleden) @ ElektroNick
Gefeliciteerd Nick en je bent nu weer een ervaring rijker. Groet, Ben
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 11-04-2013, 13:50 (4252 dagen geleden) @ Ben
Dankjewel. Ja dat is zo. Ik zal die fout met de spanning omkeren geen twee keer maken! Op naar de volgende radio om te herstellen!
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 09-04-2013, 16:14 (4254 dagen geleden) @ ElektroNick
Je kan het hele schema ook naar mij mailen. Dan plaats ik het in de Schemetheek.
Paul
Forumbeheer
Schema Beolit 600 is aan de Schematheek toegevoegd.
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 14-04-2013, 15:33 (4249 dagen geleden) @ ElektroNick
Met dank aan Nick Warmoeskerken is dit schema aan de Schematheek toegevoegd.
Paul
Forumbeheer