Fluke multimeter (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-04-2013, 17:36 (4239 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Ik heb een oude Fluke multimeter die het loodje lijkt te hebben gelegd. Ook bij een nieuwe batterij slaat het display bij het meten in alle berijken op hol.

Het lijkt mij het kristal te zijn die de processor niet meer klokt maar ik vind de waarde nog al laag. Er staat 50 Hz op.

[image]

Mijn vraag is of het het kristal zou kunnen zijn, ja, anders maar gewoon een nieuwe meter aanschaffen.

Bedankt alvast voor de suggestie.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Fluke multimeter

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 24-04-2013, 18:19 (4239 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Een kristal gat altijd in activiteit achteruit. Bij een val van de meter kan het kristal defect raken.
Je kunt als test een signaalgenerator aansluiten dan weet je meteen of het toestel nog goed is.

groeten, Hans PA0H

Fluke multimeter

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-04-2013, 18:44 (4239 dagen geleden) @ Hans PA0H

Hallo Hans,

Als ik de waarde van het kristal weet zou ik het kunnen proberen en anders experimenteren.

Een kennis van me zij ook als dat 50 Hz niet kan.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Fluke multimeter

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 24-04-2013, 19:02 (4239 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Hans PA0H, 24-04-2013, 19:08

Somige fabrikanten zetten alleen maar codenummers op een kristal. Maar hij hoeft natuurlijk niet stuk te zijn, Je kunt het kristal natuurlijk ook even in een andere oscillator testen (je hebt mensen die gebruiken daar een dipper voor)
Het kristal kaan natuurlijk wel zo gekozen zijn dat het display niet met een tlbuis interferreert. Daarom zou er 50 hz opkunnen staan.

groeten , Hans PA0H

Fluke multimeter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-04-2013, 18:34 (4239 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Het lijkt mij het kristal te zijn die de processor niet meer klokt maar ik vind de waarde nog al laag. Er staat 50 Hz op.

Dat zal niet kloppen. Staat er niet nog meer op?

Fluke multimeter

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-04-2013, 18:43 (4239 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Bovenop staat niet 50 Hz maar 50 HZ, de z ook met een hoodletter.

Op de zijkant van het kristal staat een soort merkteken E II D en daar onder 8-78

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Fluke multimeter

door HM @, Hilversum, 24-04-2013, 19:31 (4239 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De analoog naar digitaal converter chip wordt met dit crystal geklokt.
Deze werkt inderdaad niet op 50 Hz maar de frequentie ervan ( enkele 100'en KHz of enkele MHz'en ) is wel zo gekozen dat de filters in de ad chip 50 Hz stoorsignalen onderdrukken.
In Amerikaanse versies zullen dan 60 Hz versies zitten die een iets andere klok frequentie geven zodat 60 Hz stoorsignalen worden onderdrukt.

Fluke multimeter

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 25-04-2013, 21:17 (4238 dagen geleden) @ Hans van Kampen

ik heb van elektrotanya een 8020 manual gedownload. daar is het Kristal 3.2 MHz.

groet, Hans PA0H