Vraag van een leek op dit gebied (Toestel of techniek)
Ik ben in het bezit van een Philips LCD-TV type 30PF9975 van 2004. Deze TV heeft nooit kuren gehad maar de laatste maanden komt het regelmatig voor dat er aan de rechterzijde van het scherm een band "blauwe mist" weergegeven wordt.
In eerste instantie dacht ik, ondanks dat deze van goede kwaliteit zijn, aan de antennekabel maar kon dit al snel uitsluiten. Onlangs viel het mij op dat die blauwe nevel ook bij gebruikt van DVD of iets dergelijks op een van de vier SCART-ingangen wordt weergegeven.
Het ligt dus aan de TV maar wat kan dit zijn. Slecht geworden pixels in het scherm of toch verlopen componenten?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groeten,
Paul
--
Vraag van een leek op dit gebied
Paul
Heb wel eens vernomen over aarding van LCD scherm, deze opnieuw vast zetten.
Stekker naar LCD, scherm zelf, even in en uit steken.
Open dus dat ding
Eens een LCD gehad met rode waas, even opnieuw plug steken en klaar.
Ik heb al een aantal oudere LCD schermen en beamers gezien met dergelijke fouten.
Ze branden ook vrij snel in, ik heb zo'n oud ding inde keuken staan, voor de huiskamer is het echt te slecht. Ook al omdat je met anloog digitale waanzin bezig bent.
Je ontvangt digitale TV, gaat er dan analoog uit naar de LCD die weer de zaak digitaal verwerkt. Veel beeldverlies dus.
Analoog kijken, dus direct naar V/UHf zenders geeft vaak helemaal slecht beeld.
HDMI of CI+ en dan HDTV, is een wereld van verschil.
Hallo Maurice,
Morgen de stoute schoenen maar eens aan en die connector(-en) nalopen.
Bedankt voor de tip.
Groeten,
Paul
--
Vandaag heb ik de achterwand van de TV verwijderd, welke met maar liefst 33 torque-schroeven vast zat. Na wat zoeken een passende torque-draaier gevonden.
Na enig zoeken de lintkabels gevonden die naar het LCD-scherm liepen en de pluggen enkele malen losgenomen en weer ingestoken.
Daarna de achterwand weer gemonteerd en het toestel aangesloten. Met name bij donker beeld is er nog wat "blauwe ruis" aanwezig, maar niet meer zo erg als het was.
Dit verdient nader onderzoek.
Groeten,
Paul
--