Omschakelen spanning/stroom (Toestel of techniek)
door Karelvds, 26-04-2013, 11:09 (4237 dagen geleden)
Bij een zelfgemaakte voeding meet ik zowel de spanning als stroom door gebruik te maken van een omschakelaar.
Maar bij omschakelen van V -> A slaat de meter maximum uit.
Hoe kan ik dit verhelpen.
groetjes,
Karel
Omschakelen spanning/stroom
door soundman2 , Wouw, 26-04-2013, 11:27 (4237 dagen geleden) @ Karelvds
Bij een zelfgemaakte voeding meet ik zowel de spanning als stroom door gebruik te maken van een omschakelaar.
groetjes,
Karel
Als je een spanningsmeter als stroommeter wil gebruiken, moet je een paar dingen omschakelen.
Je hebt in elk geval een meter nodig zonder ingebouwde weerstanden. Voor spanningsmeting moet je dan een weerstand met de meter in serie zetten en voor stroom meteing een zeer laagohmige weerstand parrallel. De parrallel weerstand kun je wel inschakelen met een schakelaar, maar die moet van goede kwaliteit zijn.
Over de kontakten mag feitelijk geen spanning vallen. Dat is voor de meeste schakelaars heel lastig. Om het eenvoudig te houden zijn twee meters het fijnste. Je hoeft dan ook niets om te schakelen.
Overigens geeft ik nu een antwoord, zonder het aansluitschema gezien te hebben. dat is altijd tricky, omdat we mogelijk niet over hetzelfde probleem spreken.
Soundman2
door Hugo Sneyers , Tongeren, België, 26-04-2013, 13:00 (4237 dagen geleden) @ Karelvds
groetjes,
Karel
Hallo Karel .... ik doe het meestal zo:
Je maakt dan wel een kleine fout omdat je de spanning NA de shunt meet maar als je gebruik maakt van een dubbele omschakelaar kan je uiteraard de 2e helft van die schakelaar gebruiken om de meter tijdens de spanningsmeting met de rechterkant van de shunt te verbinden of simpelweg de shunt kort te sluiten.
Groeten ... Hugo Sneyers
door soundman2 , Wouw, 26-04-2013, 14:01 (4237 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Gewijzigd door soundman2, 26-04-2013, 14:06
groetjes,
Karel
Hallo Karel .... ik doe het meestal zo:Je maakt dan wel een kleine fout omdat je de spanning NA de shunt meet maar als je gebruik maakt van een dubbele omschakelaar kan je uiteraard de 2e helft van die schakelaar gebruiken om de meter tijdens de spanningsmeting met de rechterkant van de shunt te verbinden of simpelweg de shunt kort te sluiten.
Groeten ... Hugo Sneyers
Dat werkt al beter als de (foute ) schakeling die ik aan gaf, maar de shunt kortsluiten is net zo moeilijk als wat ik aangaf. Zonder adequate maatregelen wordt de inwendige weerstand van de voeding ook gewoon slechter. Bij een goede voeding zit de shunt binnen de regellus, zodat de spanningsval daarover niet op de uitgang verschijnt. Daarom gaf ik al aan dat het lastig een goede oplossing te geven zonder het huidige schema.
Soundman2
door focus103 , Zaandam, 26-04-2013, 19:37 (4237 dagen geleden) @ Karelvds
Met een wisselschakelaar gaat het ook.
kan je spanning na de shunt meten
door Hugo Sneyers , Tongeren, België, 27-04-2013, 11:26 (4236 dagen geleden) @ focus103
Met een wisselschakelaar gaat het ook.
kan je spanning na de shunt meten
Hallo Focus .... wij noemen zo een schakelaar als jij hier getekend hebt een dubbele (of dubbelpolige) wisselschakelaar.
Een wisselschakelaar is wat ik in mijn schema getekend had.
Groeten ... Hugo Sneyers
door Karelvds, 27-04-2013, 11:06 (4236 dagen geleden) @ Karelvds
Heb het even nagekeken. Het laatste schema met wisselschakelaar werd toegepast.
Maar bij werkend toestel en omschakelen van volt naar ampère slaat de meter even uit naar maximum om dan terug naar zijn gemeten waarde te gaan.
Ik wilde dit euvel vermijden.
Schema heb ik niet meer. Komt uit Electuur, vele jaren terug. Het betreft een zelfgemaakte acculader met stroom en spanningsbegrenzer.
Wil nu ook beide metingen doen op een zelfgemaakte voeding voor 90 volt voor mijn buizenradio's.
groetjes,
Karel
door Hugo Sneyers , Tongeren, België, 27-04-2013, 11:22 (4236 dagen geleden) @ Karelvds
Maar bij werkend toestel en omschakelen van volt naar ampère slaat de meter even uit naar maximum om dan terug naar zijn gemeten waarde te gaan.
Schema heb ik niet meer. Komt uit Electuur, vele jaren terug. Het betreft een zelfgemaakte acculader met stroom en spanningsbegrenzer.
Wil nu ook beide metingen doen op een zelfgemaakte voeding voor 90 volt voor mijn buizenradio's.
groetjes,
Karel
Hallo Karel .... dan zal de schakeling in jouw acculader toch wat anders moeten zijn dan hier getekend want dit euvel (het uitslaan naar max) kan hier toch echt niet, zelfs niet bij een defecte schakelaar.
Groeten ... Hugo Sneyers
door soundman2 , Wouw, 27-04-2013, 11:24 (4236 dagen geleden) @ Karelvds
groetjes,
Karel
Wellicht kan een kleine elco over de meter het probleem oplossen.
Soundman2
door HM , Hilversum, 27-04-2013, 19:07 (4236 dagen geleden) @ Karelvds
Meet eens of de schakelaar wel verbreekt voor hij maakt type is.
door Huub, 05-05-2013, 00:05 (4229 dagen geleden) @ Karelvds
Gewijzigd door Huub, 05-05-2013, 00:06
Dag Karel,
je gebruikt een draaispoelmeter om VDC te meten , circa 90 Volt .
Ik zou me kunnen voorstellen dat je eigenlijk alleen wil weten ,
is die 85 , 90 of 95 , of misschien nog nauwkeuriger .
Waar je dan tegenop loopt
(spreekwoordelijk gezien pas op die meters zijn snel stuk )
is het nauwkeurig aflezen van de meter ,
die je bijvoorbeeld geschikt hebt gemaakt/berekend voor een maximum van 100 VDC .
Maar 5 en zeker 1 volt is dan een erg klein deel op de schaal .
Een trukje wat je kan toepassen , om per schaaldeel minder voltage af te lezen ,
de meter voor een bereik van 20 Volt te berekenen , en er een zener van 80 Volt voor te zetten .
Je krijgt dan ahw een schaal van 80 tot 100 VDC op het volle bereik meter .
In begin wijkt die wat af omdat dan de zenerstroom laag is ,
""ijk"" hem provisorich met een digitale meter .
Ik heb er ergens hier een keer over gepost , met een physiek klein draai-spoelmetertje was ik
slechts geinterresseerd in het gebied 10-15 VDC en kapte er 10 af ,
zal het even opzoeken ..
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=thread&id=1698
gr Huub
door Karelvds, 06-05-2013, 14:23 (4227 dagen geleden) @ Huub
Huub,
Bedankt voor je "trukje". Had het nooit zelf gevonden maar begrijp het en zal ook toegepast worden.
groetjes,
Karel
door Karelvds, 29-04-2013, 18:14 (4234 dagen geleden) @ Karelvds
Allen bedankt voor het meedenken. De metingen worden beïnvloed door de schakeling.
Zal het systeem met wisselschakelaar toepassen, gewoon op de uitgang.
groetjes,
Karel