probleem met afstemming Philips A6X38AT (Toestel of techniek)
door gert van wee , Achterveld, 29-04-2013, 10:30 (4322 dagen geleden)
Beste lezer,
ik ben bezig met de reparatie van een Philips A6X38AT tuner. Wat doet hij wel en wat niet;
Wel
1. FM-stereoontvangst
2. afstemindicator slaat geheel uit naar rechts bij correcte ontvangst (stereo en onvervormd)
Niet;
1. correct aangeven dat juist is afgestemd op de zender, indicator zou in het midden moeten staan
2. AFC; zet de meter in het midden en houdt de zender vast maar dan is het geluid verzwakt en vervormd
Ik verdenk het indicator circuit met de 2 AA119 diodes.
Wie heeft hier ervaring mee?
A;vast bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Gert
probleem met afstemming Philips A6X38AT
door Maurice
, Dordrecht, 29-04-2013, 10:59 (4322 dagen geleden) @ gert van wee
Gert
http://www.oudio.nl/service/a6x38at.pdf
Staat precies omschreven hoe het behoort te werken.
Ik zou eerst die afstemming op orde brengen.
Dioden 3 en 4 zijn zelden defect, C113 des te meer en geeft op FM vervorming indien slecht.
Eerst AFR nazien.
En pas aan spoelen draaien indien je 200% zeker weet na meting dat het daaraan ligt en in bezit goede meetapparatuur.
start op pag 4 verder op pag 5
door gert van wee , Achterveld, 29-04-2013, 11:35 (4322 dagen geleden) @ Maurice
Hallo maurice,
bedankt voor je bericht.
De ratio C en alle andere blauwe elco's heb ik reeds vervangen. Ontvanger klinkt ontzettend goed alleen de afstemindicatie deugt dus niet.
De AFR blijkt te werken, indicator wordt naar het midden geregeld. Echter is dit niet het optimale afstempunt dus dacht ik dat de ratiokring ernaast stond.
Die heb ik nog niet verstemd. kan dat wellicht toch de orzaak zijn?
Ik ga eerst maar eens met een meetzender en voltmeter/oscilloscoop aan de gang.
Ik heb de vraag gesteld omdat vaak ergens ervaring is met bepaalde bekende fouten. Het lijkt erop dat deze minder bekend is
Als je nog meer tips heb dan hou ik mij aanbevolen.
Met vriendelijke groet,
gert
door gert van wee , Achterveld, 29-04-2013, 16:16 (4322 dagen geleden) @ gert van wee
Hoi Maurice en willem,
De MF staat keurig op 10,7 MHz.
De AFR fout is aanwezig voor zowel de AM als de FM., dus is het iets gemeenschappelijks rond de transistor TS 16. De spanningen aldaar kloppen niet met de waarden in het schema. Deze transistor BCZ24 reeds vervangen door een BC327B. Geen soelaas...
Willem, deze unit zit ook in de F9X38a, dat heb je goed gezien. Mijn probleem komt niet voor in het door jouw gerefereerde reparatie verslag van dhr Kruis.
Wie kan mij verder helpen.
Groet,
gert
door hkruis
, Amsterdam, 29-04-2013, 20:05 (4322 dagen geleden) @ gert van wee
Hallo Gert,
Ik heb de gegevens niet bij de hand, maar bij de reparatie van het tuner gedeelte van de F9X38A kwam dit probleem ook ongeveer zo voor. Hier bleek 1 van de instelpotmetertjes debet aan te zijn.
Ik kan het eventueel woensdag nog even precies nakijken, indien gewenst.
Henk van t kruis
--
Groeten
Henk van 't Kruis
www.buizenradioclub.nl
door Maurice
, Dordrecht, 29-04-2013, 21:27 (4322 dagen geleden) @ gert van wee
Gewijzigd door Maurice, 29-04-2013, 21:29
Gert,
Aftak collector TS10 komt het te meten signaal af tbv die AFR.
Deze gaat naar TS11 vervolgens via detectie middels diode en kring GR5 en 6
Naar TS16.
Deze stuurt vervolgens met die gemeten waarden de correctie schakeling van TS7.
TS7 heeft als functie bijregelen van de afstemming.
Begrijp dat zonder inschakeling die AFR toestel goed lijkt te werken.
Zuiver stereo.
Mogelijk is er wat verlopen rond de regeling AFR.
Deze regel je af met R91.
Merk eerst de huidige stand deze potmeter.
Dan eerst zuiver afstemmen manual.
Kijk niet naar de wijzer.
Stereo en zuiver
Inschakelen AFR en R91 afregelen tot beste resultaat.
Zorg ook dat de AFR schakelcontacten schoon zijn.
Zo niet zaak nazien met verhaal op pag 5 van de manual.
door Maurice
, Dordrecht, 29-04-2013, 21:49 (4322 dagen geleden) @ Maurice
door gert van wee , Achterveld, 30-04-2013, 15:49 (4321 dagen geleden) @ gert van wee
Beste Henk, Maurice en Willem (via e-mail),
Ondanks dat ik mij niet zo goed voel heb ik mij toch weer gestort op de A6X38AT, tussen Abdicatie en kroning door.
pProbleem is eindelijk opgelost! Ik heb de service manual van de F9X38A gebruikt. AFR versterker afgeregeld (die stond er naast) en daarna was het probleem nog niet opgelost: toen AFR in de stand FM gewobbeld (kring S60/S61). Dit was de oplossing. De AM bleek er ook naast te staan, deze met S63 afgeregeld (minescule draaing vd kern was afdoende).
Vraag mij niet waarom de kringen ernaast stonden, ze zaten nog enigzins vast....Als de zaak weer gaat verlopen verdenk ik de condensatoren in de 10,7 MHz kring S60/S61. Dan nog is niet te verklaren waarom beide kringen ernaast stonden.
Het feit dat beide kringen ernaast stonden heeft mij op het verkeerde been gezet; ik ging er dus vanuit dat het een gemeenschappelijke (AM en FM) fout moest zijn omdat op beide bereiken de AFR niet werkte. Ik zocht mijn oplossing dus in de AFR versterker rond TS16. (die niet geheel goed stond ingesteld).
nogmaals bedankt voor jullie hulp.
Met vriendelijke groet,
Gert
door Willem Roseboom , Amersfoort, 30-04-2013, 19:19 (4321 dagen geleden) @ gert van wee
Hallo Gert,
Ik zou zeggen jij bedankt voor het melden van de oplossing, dat is leerzaam (hoewel ik geen wobbulator heb).
Veel plezier met de tuner
Groeten Willem
door Maurice
, Dordrecht, 30-04-2013, 23:28 (4321 dagen geleden) @ gert van wee
Gert,
Met name de condensatoren in de filters verlopen en dus de afstelling.
Mooi netjes opgelost.
Inderdaad eerst zien middels DC regeling AFR, lukt dat niet / slecht zijn het de kringen.
Dank voor de post met je resultaten.
Hebben andere weer wat aan.
Mauirce