Doc Philips B3S26T (Gezocht)

door soundman2 @, Wouw, 03-05-2013, 11:54 (4318 dagen geleden)

Wie heeft er doc van de Scandinavische transistorradio Philips B3S26T.
Bij de NVHR wordt hij alleen genoemd. Op RMORG staan een paar foto's.
Het toestel lijkt geheel in originele staat, buiten de inbouw van een netdeel en een lampje in de bovenkant. Het netdeel was niet zo veilig, dat heb ik zonder verder onderzoek verwijderd. Indien gewenst, laat ik het toestel wel op een netadapter werken van 9 volt.

Soundman2

Doc Philips B3S26T

door soundman2 @, Wouw, 08-05-2013, 07:31 (4313 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 08-05-2013, 07:46

Via deelnemer Vanderlevin uit Zweden op het buizenforum kwam ik in bezit van het gevraagde schema. Het staat nu ook bij de NVHR en hier. De radio speelt weer,
In de stuurtrap van de eindversterker zat een lekkende elco C48, waardoor T6 volledig in geleiding stond.
Verder was er nog wat slechte ontkoppeling in de voeding. C54 was nog maar 5uF.
Aanvankelijk speelde de radio helemaal niet, maar dat komt omdat de luidspreker op de halve voedingsspanning hoort aangesloten te zijn. Dat verklaart de twee draden vanaf de luidspreker naar de batterijvakjes, Deze dienden tevens als doorverbinding. Ik vraag me af waarom er niet een normale uitgangselco geplaatst is. Voor de werking maakt het m.i. niet zoveel uit. Zou dat puur uit oogpunt van kosten zijn? Ik krijg niet de indruk dat de kostprijs van de onderdelen bij dit toestel erg hebben meegespeeld.
In het toestel zitten allerlei overgangstechnieken. Grote delen handmontage op montagestrips en andere delen weer op kleine printjes.
De eindtrap heeft nog een ingangstrafo, maar dan weer wel een "ijzerloze" uitgang.
Het is verbazend dat twee OC74 transistoren een flinke output geven.

Soundman2