Transistorradio met twee antennes (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 09-05-2013, 14:16 (4222 dagen geleden)

Beste forumleden,

Als verzamelaar van draagbare transistorradio's vraag ik me al een tijdje iets af.
Ik bezit een aantal Schaub-Lorenz radio's die twee telescopische antennes hebben.
Alle andere merken die ik ken gebruiken echter maar één antenne.

Waarom gebruikte Schaub-Lorenz twee sprietantennes in plaats van één, zoals alle andere merken?
Was dat voor betere ontvangst, zodat er twee korte antennes gebruikt konden worden in plaats van één lange? Of was één antenne voor FM en de andere voor de korte golf?

Wie weet het?

Alvast bedankt iedereen!

Groetjes,

Nick

Transistorradio met twee antennes

door ruudtx @, Utrecht, 09-05-2013, 14:48 (4222 dagen geleden) @ ElektroNick

Je komt dit tegen opp luxere grotere portables.

Had voordeel voor FM omdat zo een horizontale dipool gemaakt kon worden.

door francisgrey, 09-05-2013, 20:30 (4222 dagen geleden) @ ElektroNick

Zoals Ruud reeds zei : er zijn meerdere transistorradio's met 2 antennes ; de euromatic 001 ( russische grote transistorradio ) heeft een zwenkbare van 1,5 meter en een vaste ( alleen verticaal ) van maar liefst 2 meter .
[image]
MVG Francis

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 09-05-2013, 20:35 (4222 dagen geleden) @ francisgrey

Bedankt voor jullie antwoorden!
Er zijn dus nog radio's met twee antennes!

Dus als ik het goed begrijp is de ontvangst van horizontaal gepolariseerde radiogolven beter met een radio met twee antennes?
Is het niet zo dat tegenwoordig de meeste radiozenders net verticaal gepolariseerd zenden?

Groetjes,

Nick

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-05-2013, 23:32 (4222 dagen geleden) @ ElektroNick

Ja je hebt nu betere ontvangst als je er één vertikaal klikt en de andere horizontaal (die doet dan dienst als groundplane)

Overigens hebben oudere philips radio's met FM ook twee sprieten, alook de gekende wereldontvanger van halweg de jaren 60.

een dipool neemt nu eenmaal meer signaal uit de lucht dan een kwartgolfspriet.
De kunst zit er hem in dit symmetrisch signaal onverzwakt tot bij de assymetrische ingang van de eerste HF transistor te krijgen.

groeten

Kris

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 10-05-2013, 13:32 (4221 dagen geleden) @ kris

Beste Kris,

Bedankt voor je heldere uitleg. Nu ben ik weeral wat wijzer.
Ik had op het internet al wat opgezocht over radio's met twee antennes maar daarover kon ik weinig interessante info vinden.

Groetjes,

Nick