Flatcable voor Roland Synthesizer (Gezocht)

door Herman Vandierendonck @, 27-05-2013, 19:15 (4293 dagen geleden)

Beste Forumleden,

Hoewel ik op dit transistorforum niet zo vaak te vinden ben (tot voor kort deed ik meer met elektronenbuizen), doe ik toch graag een beroep op jullie creativiteit en kennis.
Op dit moment ben ik volop bezig met de laatste etappe van het restauratieproces van de gitaarsynthesizer Roland GR700/GR707, het vlaggeschip van het synthesizer tijdperk uit de jaren tachtig (en dan niet zozeer van kwaliteit en techniek, want die is behoorlijk belabberd…). Om een indruk te geven :

[image]

Dé website over deze synthesizer is die van Joness : http://www.joness.com/gr300/GR-700.htm
Alle informatie heb ik danook van deze site, inclusief service manuals en onmisbare tips.

Mijn set kende ook de nodige issues :
-onregelmatige kortsluitingen in het 5 Volt circuit: dit bleek een slecht geïsoleerde eindtor van de voedingstrap: veel ellende, met veel zoeken en meten gelukkig gevonden.
-het veel voorkomende storen en onverwacht triggeren van een van de zes VCO modules. Dit wordt veroorzaakt door onbetrouwbaar worden van de isolerende kunststof waarin het door Roland geproduceerde moduul is gegoten. Na 30 jaar lijkt het materiaal niet meer te isoleren. Op de Joness website wordt de oplossing gegeven : moduul uitsolderen (valt niet mee !), in aceton laten weken en kunststof verwijderen, en terug insolderen (moeilijk door de tweezijdige print): zeer lastige klus maar werkt perfect !!!
-geen originele Roland 24-pins verbindingskabel. Op ebay gaan de originele kabels van 30 jaar oud voor idiote bedragen van de hand : tussen de 300 en 400 US Dollar… Ook die van mij had geen kabel, dus heb ik een ´houtje-touwtje´ verbinding met pinnen en busjes gemaakt.
[image]
Niet een echt stabiele oplossing, daarom ben ik nu bezig met het inbouwen van DB25 connectoren en ga ik DB25 kabel gebruiken, ik heb inmiddels een prima kabel met male headers en twee female DB25 connectoren. De Roland kabel is 24 pins, DB25 is 25 pins dus je houdt zelfs een kanaal over. Deze inbouw wil ik wel op een manier zodat ik de set weer in originele staat terug kan brengen.

[image]

In de gitaarcontroller zitten op de printplaat twee 11 polige female connectoren, waarin ook 11 polige´flatcables´ gaan ( ik ken niet de exacte benaming, het zijn flexibele stukken ´tape´, met gemetalliseerde contacten, die in de connector gaan. Ze worden vaak gebruikt om printplaten te verbinden. Zie onderstaande foto). In de synthesizer (die op de vloer ligt), zit een zelfde constructie, ook weer met twee flatcables en twee connectoren

[image]

Omdat ik de set weer in de oude staat terug wil kunnen brengen, ga ik liever niet aan de ´flatcables´solderen.
Mijn vraag is : heeft iemand voor mij dergelijke stukken ´flatcable´zoals afgebeeld, met tenminste 11 connectoren. Omdat ik 4 connectoren moet ´bedraden´ zoek ik een stuk van redelijke lengte. Ik denk dat ik de kabel wel op maat kan knippen en het benodigde aantal contacten (11 per connector) kan vertinnen. Over kosten en prijs worden we het vast wel eens

Alvast hartelijk bedankt, groeten Herman

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks