Flatcable voor Roland Synthesizer (Gezocht)

door Herman Vandierendonck @, 27-05-2013, 19:15 (4293 dagen geleden)

Beste Forumleden,

Hoewel ik op dit transistorforum niet zo vaak te vinden ben (tot voor kort deed ik meer met elektronenbuizen), doe ik toch graag een beroep op jullie creativiteit en kennis.
Op dit moment ben ik volop bezig met de laatste etappe van het restauratieproces van de gitaarsynthesizer Roland GR700/GR707, het vlaggeschip van het synthesizer tijdperk uit de jaren tachtig (en dan niet zozeer van kwaliteit en techniek, want die is behoorlijk belabberd…). Om een indruk te geven :

[image]

Dé website over deze synthesizer is die van Joness : http://www.joness.com/gr300/GR-700.htm
Alle informatie heb ik danook van deze site, inclusief service manuals en onmisbare tips.

Mijn set kende ook de nodige issues :
-onregelmatige kortsluitingen in het 5 Volt circuit: dit bleek een slecht geïsoleerde eindtor van de voedingstrap: veel ellende, met veel zoeken en meten gelukkig gevonden.
-het veel voorkomende storen en onverwacht triggeren van een van de zes VCO modules. Dit wordt veroorzaakt door onbetrouwbaar worden van de isolerende kunststof waarin het door Roland geproduceerde moduul is gegoten. Na 30 jaar lijkt het materiaal niet meer te isoleren. Op de Joness website wordt de oplossing gegeven : moduul uitsolderen (valt niet mee !), in aceton laten weken en kunststof verwijderen, en terug insolderen (moeilijk door de tweezijdige print): zeer lastige klus maar werkt perfect !!!
-geen originele Roland 24-pins verbindingskabel. Op ebay gaan de originele kabels van 30 jaar oud voor idiote bedragen van de hand : tussen de 300 en 400 US Dollar… Ook die van mij had geen kabel, dus heb ik een ´houtje-touwtje´ verbinding met pinnen en busjes gemaakt.
[image]
Niet een echt stabiele oplossing, daarom ben ik nu bezig met het inbouwen van DB25 connectoren en ga ik DB25 kabel gebruiken, ik heb inmiddels een prima kabel met male headers en twee female DB25 connectoren. De Roland kabel is 24 pins, DB25 is 25 pins dus je houdt zelfs een kanaal over. Deze inbouw wil ik wel op een manier zodat ik de set weer in originele staat terug kan brengen.

[image]

In de gitaarcontroller zitten op de printplaat twee 11 polige female connectoren, waarin ook 11 polige´flatcables´ gaan ( ik ken niet de exacte benaming, het zijn flexibele stukken ´tape´, met gemetalliseerde contacten, die in de connector gaan. Ze worden vaak gebruikt om printplaten te verbinden. Zie onderstaande foto). In de synthesizer (die op de vloer ligt), zit een zelfde constructie, ook weer met twee flatcables en twee connectoren

[image]

Omdat ik de set weer in de oude staat terug wil kunnen brengen, ga ik liever niet aan de ´flatcables´solderen.
Mijn vraag is : heeft iemand voor mij dergelijke stukken ´flatcable´zoals afgebeeld, met tenminste 11 connectoren. Omdat ik 4 connectoren moet ´bedraden´ zoek ik een stuk van redelijke lengte. Ik denk dat ik de kabel wel op maat kan knippen en het benodigde aantal contacten (11 per connector) kan vertinnen. Over kosten en prijs worden we het vast wel eens

Alvast hartelijk bedankt, groeten Herman

Flatcable voor Roland Synthesizer

door francisgrey, 27-05-2013, 23:02 (4293 dagen geleden) @ Herman Vandierendonck

Hallo Herman ,
Ik weet niet waar je woont maar hier in en om Eindhoven zijn diverse kringloopwinkels waar "ongeteste " videorecorders voor 2-5 euro te koop staan .
Die hebben altijd flink wat flatkabels aan boord .
Misschien is daar wel wat bij dat je kunt gebruiken .
MVG
Francis

door Paul Brouwer @, Haarlem, 28-05-2013, 05:55 (4293 dagen geleden) @ Herman Vandierendonck

Hallo Herman,

Wat jij laat zien is geen flatcable maar gedrukte bedrading.

Flatcable (ook wel lintkabel genoemd) wordt/werd veel in o.a. PC's gebruikt voor de HD's en FD's. Zie b.v. deze link.

Voor het vinden van een passend stuk gedrukte bedrading moet jij veel geluk hebben, daar de breedte van de sporen nog wel eens wil variëren.

Groeten,
Paul

--
[image]

door francisgrey, 28-05-2013, 14:57 (4292 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo Paul ,
Bedankt de juiste benaming . In de video's zitten wel het soort kabels zoals de gezochte en inderdaad zal het moeilijk worden om daar precies de juiste voor te vinden .
MVG
Francis

door soundman2 @, Wouw, 28-05-2013, 15:28 (4292 dagen geleden) @ Herman Vandierendonck
Gewijzigd door soundman2, 28-05-2013, 16:19

Voor tijdelijk zou je strookjes dunne printplaat kunnen gebruiken en het kontaktpatroon etsen of frezen. De kabel zelf kun je dan maken van losse adertjes.
Soundman2

door Herman Vandierendonck @, 28-05-2013, 18:37 (4292 dagen geleden) @ Herman Vandierendonck
Gewijzigd door Herman Vandierendonck, 28-05-2013, 18:40

Bedankt voor het meedenken ! Zoals ik al schreef kon ik niet een eenduidige benaming voor het verbindingsmateriaal vinden.
Probleem bij sloopflatcables (ik blijf ze zo maar even noemen) is dat de afmetingen vrijwel nooit kloppen:-( . De Roland cable heeft vrij dikke 'sporen', het is ook een instrument van 30 jaar oud.
Ik zal eens gaan experimenteren met printplaat, en jullie op de hoogte houden, de synthesizer is het waard om de nodige tijd en moeite te investeren.
Natuurlijk blijf ik graag geinformeerd over nieuwe tips en ideeen.
Groeten, Herman