Roland Synth Verslag (Toestel of techniek)
Hallo allemaal, hierbij even een kort verslagje van mijn Roland synthesizer renovatie.
Afgelopen week deed ik een oproep of iemand voor mij een 'flexible PCB' had (ik heb in de servicemanual van Roland de officiele benaming voor deze connector/kabel/verbinding gevonden).
In eerste instantie wilde ik niet solderen aan deze flexPCB en ben gaan zoeken naar alternatieven. Dat viel nog niet mee : moderne stukken 'kabel'uit dvd spelers etc hebben veel dunnere sporen dan het origineel. Verder heb ik nog printplaat geprobeerd af te schuren, maar dat kreeg ik niet passend.
Tenslotte heb ik toch een voorzichtige soldeertest op het originele materiaal gedaan, en dat ging zonder meer goed ! Na het materiaal zorgvuldig te hebben gereinigd en ontvet heb ik het met soldeerflux (spuitbus) behandeld, en kon ik snelle, en goede soldeerverbindingen maken. Het materiaal is intact gebleven, er is geen enkel spoor kortgesloten of verbrand, of andere narigheid.
Ik heb zeer zorgvuldig, ook weer met behulp van de uitstekende informatie van de website van Wayne Joness, de solderingen geregistreerd op het door Joness ontworpen sheet.
Na controle en meting op eventuele kortsluitingen de DB25connectoren gemonteerd, flexPCB aangesloten, daarna DB25 kabel aangesloten. De orinele Roland 24 pins connectoren met montage materiaal heb ik uiteraard bewaard zodat de set weer in originele staat kan worden teruggebracht. Ook de gewone analoge gitaar uitgang (6mm. jack) is volledig functioneel.
De gitaarcontroller GR707 is nu met een 25polige DB25kabel aangesloten op de synthesizer GR700
De set werkt goed ! Totnutoe veel werk aan gehad, maar met succes, nu kan ik mij bezig gaan houden met het bespelen van dit onmogelijke apparaat/jaren 80 icoon
Groeten Herman