reparatie verslag Boonton 103 F signal generator (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 14-06-2013, 17:55 (4186 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 14-06-2013, 17:58

Hallo forum lezers.

Een tijd geleden had ik op het radioforum een vraag gesteld over de FM-AM generator van Boonton type 103. Ik repareer dit apparaat voor een NVHR-lid.
Deze generator geeft in 10 bereiken een frequentie van 50 KHz tot 103 MHz. De uitgangsspanning is daarbij zeer stabiel en ook nog met een nauwkeurig niveau.

Het signaal kan intern of extern zowel FM als AM gemoduleerd worden. Ook de modulatie diepte is weer precies in te stellen. Kortom een prachtig apparaat.

De uitgangs-verserterker (RF opamp) was defect. Er moet 6 volt (open spanning) uit komen, echter bij 1 volt ging de sinus al vervormen. De versterker is als een moduul uitgevoerd en is niet meer te koop. Een vervangend exemplaar is ook moeilijk aan te komen.

Ik was op zoek naar documentatie (zoals schema versterkingsfactor, etc.) van dit moduul. Het merk was Optimax type APL-4019M. In de documentatie van de meter zelf stond verder geen informatie (alleen de aansluitingen). Op het moduul zelf stond wel het frequentie bereik (50 KHz tot 100 MHz).

[image]

Volgens een radio forum lid was er kans dat de onderdelen in dit moduul uit normale componenten bestond. Reparatie was dan misschien mogelijk.

Na voorzichtig loshalen van het beschermkapje zag je dat er SMD componenten in zaten. Op de print waren duidelijk ook een aantal transistoren herkenbaar.

[image]

In eerste instantie zag het er dus hopeloos uit en ben ik maar gaan zoeken naar een alternatief. Er zijn veel IC te koop welke speciaal ontwikkeld zijn voor RF versterkers. Zeker voor het gebied van 50 KHz tot 100 MHz. Maar een versterker zelf bouwen die vlak blijft in dat gebied en niet vervormd of gaat oscilleren is toch wel een klus waar je tegen op mag zien.

Dus toch maar nog eens gekeken naar het versterker moduul zelf. Via externe voeding de verserker weer aangesloten en voorzien van ingangssignaal.

[image]

Het signaal achter de ingangstransistoren was goed (niet vervormd).

De fout moest dus in de eind transistoren zitten. Deze waren aan de rechterkant van de print duidelijk herkenbaar. Het zijn eigenlijk twee kleine aparte plaatjes welke weer met 3-draden (van goud) zijn verbonden met de hoofd print.

Beide transistoren heb ik (ohms) nagemeten en eigenlijk zag je niets fouts.
Misschien was er toch een transistor HF-defect dus ter voorbereiding heb ik al vast enkele extra metingen gedaan zoal welke is de PNP/NPN, etc.

Toen kwam er een zeer gekke waarneming. De verbinding van de rechter uitgangstransistor naar de hoofdprint (zie pijl op foto) had gemeten op de tindruppels een weerstand van 30 ohm. De verbinding zelf is een goud draadje

[image]

De andere draden van de uitgangstransistor meten op die plaatsen wel 0 ohm ?

Dus toen de soldeerbout (met zeer kleine punt) op de soldering van de onderste transistor gezet. Nu meet de verbinding wel 0 ohm. Zou dit het probleem geweest zijn?

Na wat metingen blijkt de verserker nu goed te werken. Het kapje is met twee componentenlijm weer aangebracht. Hierna de versterker in de generator geplaatst .
Het apparaat werkt weer perfect.

Ik heb nog wat extra foto’s gemaakt van deze generator.

[image]

[image]

[image]

Het is een zeer degelijk apparaat en ziet er inwendig ongelofelijk mooi uit.

Met vriendelijke groet,

Loek

reparatie verslag Boonton 103 F signal generator

door Jac Janssen @, Eindhoven, 14-06-2013, 18:37 (4186 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Jac Janssen, 14-06-2013, 19:02

Een heel mooi apparaat en een fantastische reparatie Loek!
Hulde.

Bedankt voor het mogen meegenieten.

Jac

door focus103 @, Zaandam, 14-06-2013, 18:37 (4186 dagen geleden) @ loek

knap staalje van doorzetten en vaste hand :-)
Dit heeft zekker heel wat zweetdruppels en tijd gekost.
Maar met een mooi resultaat petje af Loek

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-06-2013, 08:14 (4185 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Maurice, 15-06-2013, 08:17

Loek,

Dank voor dit pracht verslag.
Groots je doorzettingsvermogen en het blijven denken in oplossingen.
Het apparaat is het dubbel en dwars waard.

Het geeft ook aan hoe je soms naar storingen/defecten moet zoeken.

Top.

Op de foto zie je goed de zwarte weerstanden en de streepjes daar in.
Die weerstanden zijn geijkt met een laserstraal keurig op waarde,
Ik heb dat destijds bij Siemens Duitsland gezien hoe dat in praktijk gaat.

[image]

door soundman2 @, Wouw, 15-06-2013, 09:55 (4185 dagen geleden) @ Maurice

Loek,

Dank voor dit pracht verslag.
Groots je doorzettingsvermogen en het blijven denken in oplossingen.
Het apparaat is het dubbel en dwars waard.

Het geeft ook aan hoe je soms naar storingen/defecten moet zoeken.

Top.

Op de foto zie je goed de zwarte weerstanden en de streepjes daar in.
Die weerstanden zijn geijkt met een laserstraal keurig op waarde,
Ik heb dat destijds bij Siemens Duitsland gezien hoe dat in praktijk gaat.

[image]

Dat calibreren van weerstanden zie je vaak ook op keramische modules, zoals die ook in videoversterkers van TV's zaten.
Fouten zoals in deze voorversterker staan niet op zichzelf.
Nog niet zo lang geleden heb ik een zender gerepareerd met daarin een TCXO, een temperature controlled x-tal oscillator. Die stopte er soms mee. Het betrof hier geen slechte soldering, maar een afgebroken soldeervlakje van een SMD component.
Die dingen zien er best robuust uit, maar ik denk dat vallen en hard stoten best wel eens funest kan zijn op de lange duur. In dit geval ca 15 jaar)

Soundman2

door maarten van dijk @, 16-06-2013, 12:05 (4184 dagen geleden) @ soundman2

Inderdaad, dat komt bij SMD's nog wel eens voor.Destijds verscheidene door moeten solderen omdat de las gescheurd was.Gebeurde wel eens mechanisch, maar ook op printen waar hoge spanningen op zaten of heet werden, kon het soldeer niet tegen en scheurde spontaan. Hoeveel lijntrafo's ik wel niet doorgesoldeerd heb...

mvg, Maarten van Dijk.

door pe1dpf ⌂ @, Oosterhout NB, 16-06-2013, 18:49 (4184 dagen geleden) @ maarten van dijk

Dit kwam ook veelvuldig voor op de RGB eindversterker printjes van de K12.
Zeer vaak moeten doorsolderen.

Groeten,
René