VDR of Condensator (Toestel of techniek)

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 23-06-2013, 20:27 (4025 dagen geleden)

Is dit een VDR of Condensator?, het enigste wat ik er van kan maken is dat de werkspanning 1.3Kv is en 8K(8000Pf)lijkt mij wel veel voor zo`n klein componentje.

[image]

Het zit parallel over de secundaire kant van een van trafo`s, aan HS kant

[image]

groet JD

VDR of Condensator

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-06-2013, 21:08 (4025 dagen geleden) @ Jan Dirk
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-06-2013, 21:10

8K is de datumcode (nov 2008 in dit geval). De werkspanning is 3kV. Capaciteit blijft even een puzzeltje, van de 1.Y zou ik 1n dus 1000p maken, maar in backlightinverters (4-lamps, iets van 20" gok ik?) zitten soms ook lagere waardes. De condensator zal dan eerder in serie tussen trafo en lamp(en) zitten dan parallell eroverheen.

VDR of Condensator

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-06-2013, 22:01 (4025 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Op de foto te zien, Er zit er nog eentje in. Je kan die waarde meten.

groeten

Kris

VDR of Condensator

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 23-06-2013, 22:22 (4025 dagen geleden) @ kris

Maarten bedankt voor de info, en Kris dat was ook mijn gedachte ik zal hem er morgen eens uitsolderen.

VDR of Condensator

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 24-06-2013, 20:20 (4024 dagen geleden) @ Jan Dirk

Bij de linker condensator meet ik geen capaciteit terwijl de rechter (de verkleurde) 1.2nF meet, en dat is juist visueel het verdachte component waarvan ook de CCFL aan die kant waarschijnlijk door de stroombeveiliging het eerst uit ging.
Nu ik beide onderdelen heb verwijderd werkt mijn backlight-inverter ook weer.
Door een loepje bekeken is de tekst op de Condensator: .LYSL3KV 8K

[image]

Dus misschien toch wel een VDR?

groet JD.

VDR of Condensator

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-06-2013, 16:23 (4023 dagen geleden) @ Jan Dirk

.1
dat zal dan 100nF zijn

Zoek eens op CCFL inverter
Kom je een boel schema's tegen.
AL dat spul heeft zelfde principe en geen enkele VDR te vinden.
Vervolgens zie je diverse C's aan de pulstrafo hangen in orde van grootte.
Daaruit kun je destilleren wat jouw component zou moeten zijn cq wat de waarde ongeveer zou moeten zijn.
Dan kijk je terug op je onderdeel
en zie je staan eerste regel .1
dan is dat 100nF
als deze over de spoelen staat primair

VDR of Condensator

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 25-06-2013, 17:23 (4023 dagen geleden) @ Maurice

Maurice, in de tekst welke op het component staat komt het getal "1" niet voor maar n.l. : .LY SL3KV 8K
Verder vraag ik mij dan ook af wat voor funktie dit component heeft want de schakeling werkt ook zonder.
Ik heb ook geen duidelijk schema van deze schakeling kunnen vinden op internet, terwijl deze print ook wordt geleverd als sparepart maar dan zonder deze
twee zogenaamde condensatoren.

groet Dirk.

VDR of Condensator

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-06-2013, 18:53 (4023 dagen geleden) @ Maurice

100nF 3kV heeft niet deze afmetingen. Dan zou ik eerder 100pF zeggen. Dat het een condensator is, daar ben ik wel van overtuigd.

VDR of Condensator

door Jac Janssen @, Eindhoven, 25-06-2013, 17:39 (4023 dagen geleden) @ Jan Dirk

Zou het kunnen dat hij 8pF - 3kV is?
Je geeft aan dat de "goede" niets meet. Kun je 8 pF wel voldoende nauwkeurig meten?

Vaak zit in die inverter-circuits secundair een spanningsdeler van een hoogspanningscondensator van lage waarde (zeg 3...10pF) en een laagspanningscondensator van grotere waarde (bijv. 1000pF). Het signaal van die spanningdeler gaat dan weer terug naar de oscillatorschakeling (primair dus).

Kijk toch nog maar eens of hij niet toevallig 8pF zou kunnen zijn.

Ben benieuwd.

Jac

VDR of Condensator

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 25-06-2013, 20:21 (4023 dagen geleden) @ Jac Janssen

Jac, Dat zou best eens kunnen, want de laagste resolutie die ik kan meten met mijn Fluke 87 is 0.01nF (10pF) wat dan resulteerd 0.00 bij 8pF dan zou dit exemplaar nog goed zijn.
Alleen het andere bruin uitgeslagen exemplaar welke 1.2nF meet, zal ik dan in deze situatie bestempelen als defect.
De beide onderdelen worden op de printplaat inderdaad betiteld als C22 en C23 zag ik zojuist.
Ik ga in ieder geval mijn best doen om de onderdelen te zoeken:-P

groet JD.

VDR of Condensator

door Jac Janssen @, Eindhoven, 26-06-2013, 08:56 (4022 dagen geleden) @ Jan Dirk

JD, dat is een geweldig fijne multimeter, de Fluke 87 !

Als de C inderdaad 3pF is, zou je ter proef ook een paar draadjes in elkaar kunnen draaien, zodanig dat je ook zo'n capaciteit hebt.
Of een aantal andere met elkaar in serie zetten om de spanning aan te kunnen.

Ben benieuwd hoe het gaat!
Succes.

Jac

VDR of Condensator

door Mans Veldman @, Leidschendam, 26-06-2013, 09:08 (4022 dagen geleden) @ Jan Dirk
Gewijzigd door Mans Veldman, 26-06-2013, 09:23

Dit is een keramische hoogsp. condensator (merk TDK). Zitten aan de secundaire zijde van de trafootjes in de inverter. Staan meestal parallel over de trafo en hebben, zoals Jac ook aangeeft, een lage waarde (vaak twee C's van 18 à 22pF in serie). Max. spanning is 3kV

Veel LCD schermen met een CCFL invertor zijn gebaseerd op hetzelfde schema. Hier een schema van een DELL scherm. http://linfotech.co.uk/schematics/dell/Dell_e177fpc.pdf
De invertor staat op blz. 34. Hier zie je ook de 4 C's op staan (C211 t/m C214).

Dit type C is al weer wat ouder. Hier de datasheet van de huidige TDK Ceramic C's http://product.tdk.com/capacitor/leaddisk/en/documents/leaddisc_commercial_cc45_en.pdf

VDR of Condensator

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 26-06-2013, 21:05 (4022 dagen geleden) @ Mans Veldman

Dit is een keramische hoogsp. condensator (merk TDK). Zitten aan de secundaire zijde van de trafootjes in de inverter. Staan meestal parallel over de trafo en hebben, zoals Jac ook aangeeft, een lage waarde (vaak twee C's van 18 à 22pF in serie). Max. spanning is 3kV

Veel LCD schermen met een CCFL invertor zijn gebaseerd op hetzelfde schema. Hier een schema van een DELL scherm. http://linfotech.co.uk/schematics/dell/Dell_e177fpc.pdf
De invertor staat op blz. 34. Hier zie je ook de 4 C's op staan (C211 t/m C214).

Dit type C is al weer wat ouder. Hier de datasheet van de huidige TDK Ceramic C's http://product.tdk.com/capacitor/leaddisk/en/documents/leaddisc_commercial_cc45_en.pdf

Mans,

Bedankt voor de verhelderende informatie waar uit ik het volgende concludeer:
In het geval van het Dell scherm kom je dan op 11pF 6Kv, als ik dan een keramische H.S. condensator van 10pF 6Kv bestel zit het wel goed dacht ik, of is het toch beter om er twee van 22pF in serie te zetten?

groet Jan Dirk.

VDR of Condensator

door Jac Janssen @, Eindhoven, 27-06-2013, 05:41 (4022 dagen geleden) @ Jan Dirk

Waarom negeren wat er op de condensator zelf staat JD?
Alleen omdat in een ander schema 11 pF gebruikt wordt?
Ik heb een schema waar 3 pF in zit. Waarom dan geen 3 pF besteld?

Ik zou eens kijken of je de goede condensator kunt meten.
Als je hem hier krijgt wil ik dat best voor je doen hoor.

Of een aantal condensatortjes uit je eigen voorraad in serie zetten zodanig dat je 8 pF hebt en het dan proberen. kun je altijd nog iets bestellen om het netjes te maken.

Jac

VDR of Condensator

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 27-06-2013, 17:01 (4021 dagen geleden) @ Jac Janssen

Waarom negeren wat er op de condensator zelf staat JD?
Alleen omdat in een ander schema 11 pF gebruikt wordt?
Ik heb een schema waar 3 pF in zit. Waarom dan geen 3 pF besteld?

Ik zou eens kijken of je de goede condensator kunt meten.
Als je hem hier krijgt wil ik dat best voor je doen hoor.

Of een aantal condensatortjes uit je eigen voorraad in serie zetten zodanig dat je 8 pF hebt en het dan proberen. kun je altijd nog iets bestellen om het netjes te maken.

Jac

Jac,

Mail mij jouw adres maar even dan zal ik de condensator naar je toe sturen,
want het enigste waar mij het op dit moment om gaat is, om het scherm weer fatsoenlijk werkend te krijgen als tweede toestel.
Hoewel een beetje theoretische onderbouwing in dit geval best wel nuttig en interessant is.

mvg. Jan Dirk.

VDR of Condensator

door Mans Veldman @, Leidschendam, 27-06-2013, 08:41 (4021 dagen geleden) @ Jan Dirk
Gewijzigd door Mans Veldman, 27-06-2013, 09:02

JD, in jouw inverter zit per trafo maar één C. Dit zou dan ook een serie-C i.p.v. een parallel-C kunnen zijn. Inverters met een serie-C zijn van het eenvoudiger type (relaxatie oscillator gebaseerd op verzadiging van de trafokern). Moderne inverters hebben meestal speciale ic's en beveiliging tegen wegvallen van belasting (defecte lamp). Als bij het eenvoudiger type de lamp hapert gaat meestal de C kapot.

De C vormt de z.g. ballast om de stroom door de lamp te stabiliseren. Hier staat een en ander over het ontwerp van inverters. Ook bepalen van de C wordt genoemd. http://www.ferroxcube.com/appl/info/framebarnew.pdf

Pas wel op met experimenteren. Er komt zo'n 1400V uit een CCFL inverter en dat kan gemeen prikken :-)

powered by my little forum