Boekje "Elektronica - Zelf ontwerpen en bouwen" (Toestel of techniek)

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 25-06-2013, 10:12 (4265 dagen geleden)

Ik heb "ooit" een elektronicaboekje geschreven dat in 1982 is uitgegeven door Kluwer Technische Boeken. Een tweede druk, die ik al wel had geprepareerd, is er nooit van gekomen; hoe dat kwam, is op mijn website te lezen.

Pdf versies van het oorspronkelijke boekje en van de beoogde (maar dus nooit verschenen) tweede druk, zijn te vinden op mijn website:
Hobby-elektronica boekje

Het inlezen van de oorspronkelijke teksten met een OCR programma, het corrigeren van de resulterende tekstbestanden, het invoeren van de verschillende formules enz. was een forse klus. Er kunnen dus fouten in geslopen zijn. Ik zou het op prijs stellen wanneer u mij op dergelijke fouten wijst.

Boekje "Elektronica - Zelf ontwerpen en bouwen"

door GottfriedJulius, 25-06-2013, 10:20 (4265 dagen geleden) @ Gerard
Gewijzigd door GottfriedJulius, 25-06-2013, 10:21

Dag Gerard,

Ik heb ze ge-download en ga ze de eerst komende dagen eens lezen. Mocht ik opmerkingen hebben laat ik ze weten.
Wel een opmerking betreffende de lettertype kleur op je website, ik vind het niet erg duidelijk. De kleur dan. De letterkleur neemt gauw de kleur van de achtergrond aan. Ik heb toch moeite om e.e.a te lezen.

groet,

Juul

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 25-06-2013, 17:44 (4265 dagen geleden) @ GottfriedJulius

Dag Juul,

Wat betreft de leesbaarheid van de website: kun je wellicht verbeteren door de Ctrl-toets ingedrukt te houden en dan met het muiswieltje te draaien.

Met vriendelijke groet,

Gerard Jongbloed

door GottfriedJulius, 25-06-2013, 19:18 (4265 dagen geleden) @ Gerard
Gewijzigd door GottfriedJulius, 25-06-2013, 19:20

Dag Gerard, je gaat er wel heel makkelijk vanuit dat ik een Windows gebruiker ben. (Gelukkig niet).
Ik gebruik al sinds 1985 een MAC.

Ik heb wel een ctrl toets en een muis met een "erwt" (vervanger muiswiel ) maar dat gaat zo niet op een MAC.

Maar ik begrijp dat ik iets moet doen om jou pagina meer leesbaar te maken.
Zelfs mijn vrouw en ik beide werkzaam geweest in de media verbazen ons toch iedere keer dat er zo weinig rekening gehouden wordt met "de klant".

Maar, ik ga je boekwerkjes lezen, lijkt mij veel leuker en leerzamer.

Juul

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 26-06-2013, 08:47 (4264 dagen geleden) @ GottfriedJulius

Sorry Juul,

Maar de functie die ik bedoel, zit vast ook wel op de Mac: wat inzoomen op het scherm zodat alles wat groter wordt getoond. Je levert alleen wat overzicht in.

Met vriendelijke groet,

Gerard

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 26-06-2013, 14:30 (4264 dagen geleden) @ GottfriedJulius

We lezen al eeuwen lang bij voorkeur donkere letters tegen een lichte achtergrond. Gewoon zwart-wit. Bij de eerste computermonitors bleek dat niet goed leesbaar. Dat lag niet aan het zwart of het wit maar vooral aan de beperkte bandbreedte van het video signaal. Witte letters op donkere achtergrond op de kijkpijp waren lange tijd gewoon. Inmiddels zijn zowel de schermen als de videoversterkers zoveel beter geworden dat zwart op wit weer leesbaarder is dan wit op zwart. In de meeste gevallen de beste combinatie. Helaas komt dat bij nogal wat mensen saai over. Die zijn gewend aan kleurtjes. Als je wilt dat je webpagina gelezen wordt, is zwart wit helaas niet de beste combinatie.

Er is wel iets aan te doen. Ik heb de webpagina gedownload en de witte letters vet en zwart gemaakt. Een stuk beter leesbaar. Hij is nu in .docx formaat. Ik denk er ook wel .pdf van te kunnen maken. Ik kan hem desgevraagd mailen.

petrus bitbyter

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 26-06-2013, 14:57 (4264 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Sorry, ik begrijp dit niet goed. Gaat het om de leesbaarheid van het pdf bestand (zwarte letters op een witte achtergrond) of de leesbaarheid van de pagina's op mijn website? (is in kleur)?

Met vriendelijke groet,

Gerard Jongbloed

door Ed van der Weele † @, Zeist, 26-06-2013, 15:17 (4264 dagen geleden) @ Gerard

Het gaat over de leesbaarheid van uw website. Een lichtgroene achtergrond met daarop - zo te zien - nog iets lichter groen gekleurde letters.
Voor mij is het ook niet te lezen, zelfs niet door de letters te vergroten.
Mensen die kleurenblind zijn (ik ben dat zelf niet voor zover ik weet) zullen het nog veel moeilijker hebben.

Het best leesbaar is een een lichtgrijze achtergrond met zwarte letters. Grijs geeft het rustigste beeld en zwarte letters het beste contrast.

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 26-06-2013, 18:33 (4264 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

OK, ik heb de tekstkleur gewijzigd - althans van de pagina die over het boekje gaat. Hoop dat het nu beter leesbaar is.
(Ik gebruik deze kleurencombinatie al jaren en heb er nooit klachten over gehad. Toenemend gebruik van tablets wellicht?)

Met vriendelijke groet,

Gerard Jongbloed

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-06-2013, 20:55 (4264 dagen geleden) @ Gerard

Op mijn laptop met ouderwets TN-LCD scherm hield het contrast ook niet echt over. Door de tekst te selecteren was de leesbaarheid uitstekend. Op CRT-monitoren en modernere LCD's zal het er ergens tussenin hangen.

door Paul Brouwer @, Haarlem, 26-06-2013, 21:25 (4264 dagen geleden) @ Gerard

Hallo Gerard,

Mij was het in elk geval niet opgevallen, cq ik heb er geen problemen mee gehad.

Groeten,
Paul

--
[image]

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 26-06-2013, 20:23 (4264 dagen geleden) @ Gerard
Gewijzigd door petrus bitbyter, 26-06-2013, 20:26

De boekjes zijn heel goed. Niet alleen wat het oude, vertrouwde zwart/wit betreft maar zeker ook qua inhoud. Juul heeft/had moeite met de lichte letters tegen een niet al te donkere achtergrond. De zwarte letters voldoen ongetwijfeld al een heel stuk beter.

Niet alleen op webpages maar ook in tijdschriften wordt nog wel eens met kleurtjes gespeeld. Ook tekst over een afbeelding plaatsen is een poosje populair geweest. Dikwijls rampzalig voor de leesbaarheid. Soms wordt ook bewust met de achtergrond geknoeid om kopiëren moeilijker te maken. Met de moderne kopieerapparaten niet zo zinvol meer.

Dat je geen klachten krijgt is niet zo vreemd. Verreweg de meeste mensen die problemen hebben met lezen, haken af en nemen niet de moeite te gaan klagen.

petrus bitbyter

door GottfriedJulius, 27-06-2013, 17:04 (4263 dagen geleden) @ petrus bitbyter
Gewijzigd door GottfriedJulius, 27-06-2013, 17:05

Inderdaad het gaat om de combinatie achtergrond kleur en de kleur van de letters. Ik ben niet kleurenblind en pas vorige maand geopereerd aan staar dus da's het ook niet.Ik heb het mijn vrouw laten lezen en zij was bij de platenmaatschappij verantwoordelijk voor de release en zei dat zij dit nooit zo had gedaan.
En als mensen niet kunnen lezen, dan haken ze af, net als ik.....

Maar de boekjes zijn prima leesbaar.
En oh, ja, ik gebruik geen tablet gewoon een MAC desktop.

Juul

PS. Gerard, nu is het prima leesbaar!

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 27-06-2013, 17:21 (4263 dagen geleden) @ GottfriedJulius

Beste Juul,

Kun je nog eens mijn website bezoeken? In elk geval de pagina van het boekje? Ik ben bezig met een nieuwe kleurstelling: globaal donkerblauwe letters op een zandkleurige ondergrond. Ik zou graag willen weten hoe dat op een Mac eruit ziet.

Gerard

door GottfriedJulius, 27-06-2013, 17:50 (4263 dagen geleden) @ Gerard

Hoi Gerard,

Ik schreef het al eerder vanavond. Ziet prima uit zo hoor !

Juul

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 27-06-2013, 18:38 (4263 dagen geleden) @ GottfriedJulius

Sorry, ik had de "PS" over het hoofd gezien...
Hoe dan ook: bedankt voor jouw opmerkingen over de leesbaarheid van mijn website. Ik stel dat bijzonder op prijs!

Gerard

door GottfriedJulius, 27-06-2013, 19:35 (4263 dagen geleden) @ Gerard

Graag gedaan Gerard.

Juul

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 25-06-2013, 18:50 (4265 dagen geleden) @ Gerard

Hallo Gerard,

Bedankt voor het beschikbaar stellen van deze twee boekjes! De eerste druk heb ik destijds wel een aantal malen geleend bij de bibliotheek.

Trouwens ook bedankt voor het beschikbaar stellen van de schema's van de buizenradio's op je website. Dergelijke prachtige schema's zijn voor mij wel een verrijking van de hobby!

Groeten,

Piet.

door Paul Brouwer @, Haarlem, 25-06-2013, 20:34 (4265 dagen geleden) @ Gerard

Hallo Gerard,

Dank voor de link en alle verrichtte arbeid in deze. Dit ga ik eens op mijn gemak doorlezen. :)

Groeten,
Paul

--
[image]