DENON met slechte FM ontvangst (Toestel of techniek)
Beste Forum lezers,
Ik heb net de FM tuner van een Denon DRA-585 receiver gerepareerd. Heb er te veel tijd aan besteed, en wil m'n ervaringen graag delen.
Wat was er mis?
- een zeer slechte FM ontvangst (nog maar een paar zenders via de CAI)
- geen stereo ontvangst
- geen RDS
- geen oplichtende 'TUNING' indicator
In eerste instantie dacht ik aan een defecte ingangstrap (door bliksem o.i.d.). De ingang bestaat uit een klein blikken front-end tunertje(FE501) gemaakt door ALPS (bekend van de potmeters). Zoals in het schema te zien, wordt dit front-end als een klein rechthoekje weergegeven, en is er geen intern schema van.
Heb eerst het front end gedemonteerd (een aantal blikjes en 'kaarsvet' verwijderd), en een schema gemaakt. Na bestudering en meting, leek het front-end in orde te zijn. Daarna de filters CF501 en CF502 onderzocht. Allebei werkten ze prima, en nog steeds op 10.7 MHz. Ook de gevoeligheid blijkt in orde.
Daarna heb ik een multiplex signaal vanuit m'n stereo-coder direct op pin 2 van de LA3401 (stereo decoder) aangesloten. Weer geen stereo geluid, en geen oplichtende 'TUNING' indicator.
Dat zou toch wel moeten dacht ik. Is de stereo-decoder dan defect? Waarom dan zo'n zwakke ontvangst? Geen idee ...
Uiteindelijk bleek het probleem in de FM-detector te zitten: T502. Deze moet precies op de FM middenfrequentie (10.7 MHz) zijn afgeregeld. Echter ... het condensatortje dat in het blikken trafootje is ingebouwd bleek te zijn verlopen. Het verdraaien van de kern over meerdere slagen zorgde ervoor dat weer een prima FM-ontvangst mogelijk is.
Waarom gaf het display dan geen stereo en tuning weer? Het lijkt erop dat de microcontroller zodanig is geprogrammeerd, dat het Stereo c.q.tuning signaal NIET wordt weergegeven,indien de FM detector niet zijn nul volt over de FM-detector meet.
Door zelf aan het begin niet helemaal scherp te zijn geweest (door direct het front-end te verdenken), en doordat de microcontroller een aantal signalen tegen kan houden heb ik veel te lang over de reparatie gedaan. Daarom,wees alert bij een matig werkende tuner.
Groet,
Harry
Complete draad:
- DENON met slechte FM ontvangst -
Gate42,
05-07-2013, 21:07
franc,
05-07-2013, 21:13
Gerrit,
05-07-2013, 22:41