DENON met slechte FM ontvangst (Toestel of techniek)

door Gate42, 05-07-2013, 21:07 (4246 dagen geleden)

Beste Forum lezers,

Ik heb net de FM tuner van een Denon DRA-585 receiver gerepareerd. Heb er te veel tijd aan besteed, en wil m'n ervaringen graag delen.

Wat was er mis?

- een zeer slechte FM ontvangst (nog maar een paar zenders via de CAI)
- geen stereo ontvangst
- geen RDS
- geen oplichtende 'TUNING' indicator

[image]

In eerste instantie dacht ik aan een defecte ingangstrap (door bliksem o.i.d.). De ingang bestaat uit een klein blikken front-end tunertje(FE501) gemaakt door ALPS (bekend van de potmeters). Zoals in het schema te zien, wordt dit front-end als een klein rechthoekje weergegeven, en is er geen intern schema van.

Heb eerst het front end gedemonteerd (een aantal blikjes en 'kaarsvet' verwijderd), en een schema gemaakt. Na bestudering en meting, leek het front-end in orde te zijn. Daarna de filters CF501 en CF502 onderzocht. Allebei werkten ze prima, en nog steeds op 10.7 MHz. Ook de gevoeligheid blijkt in orde.

Daarna heb ik een multiplex signaal vanuit m'n stereo-coder direct op pin 2 van de LA3401 (stereo decoder) aangesloten. Weer geen stereo geluid, en geen oplichtende 'TUNING' indicator.

Dat zou toch wel moeten dacht ik. Is de stereo-decoder dan defect? Waarom dan zo'n zwakke ontvangst? Geen idee ...

Uiteindelijk bleek het probleem in de FM-detector te zitten: T502. Deze moet precies op de FM middenfrequentie (10.7 MHz) zijn afgeregeld. Echter ... het condensatortje dat in het blikken trafootje is ingebouwd bleek te zijn verlopen. Het verdraaien van de kern over meerdere slagen zorgde ervoor dat weer een prima FM-ontvangst mogelijk is.

Waarom gaf het display dan geen stereo en tuning weer? Het lijkt erop dat de microcontroller zodanig is geprogrammeerd, dat het Stereo c.q.tuning signaal NIET wordt weergegeven,indien de FM detector niet zijn nul volt over de FM-detector meet.

Door zelf aan het begin niet helemaal scherp te zijn geweest (door direct het front-end te verdenken), en doordat de microcontroller een aantal signalen tegen kan houden heb ik veel te lang over de reparatie gedaan. Daarom,wees alert bij een matig werkende tuner.

Groet,

Harry

DENON met slechte FM ontvangst

door franc @, Loosbroek, 05-07-2013, 21:13 (4246 dagen geleden) @ Gate42

Hoi Harry,

Ik heb hetzelfde ooit gehad met een Onkyo en ook zulk een soort receiver uit de 80 er jaren.
Detectiespoel een beetje verdraaid en het apparaat werkte weer prima.
Maar wat er dan precies is verlopen, ik verdenk zelf het MF IC.
Je ziet het bij oudere tuners ook wel eens bij de LA1231 chip.

Groet Frank

door Gerrit @, Katwijk, 05-07-2013, 22:41 (4246 dagen geleden) @ franc

Het condensatortje in de detectiespoel verloopt.
Meestal onder invloed van nicotine.
Schoonspuiten met remmenreiniger of nog beter de spoel vervangen.
Groeten Gerrit

door Gate42, 08-07-2013, 07:37 (4243 dagen geleden) @ Gerrit

Ik heb geprobeerd de condensator te vervangen.

De ceramische condensatoren die ik heb zijn echter een heel stuk groter, en pasten niet in het blikken doosje. Daarom heb ik de condensator maar aan de achterzijde van de print over de spoel gesoldeerd.

Op een gegeven moment had ik de spoelkern wel weer in de oude positie. De spoel piekte echter veel minder. Of dit komt doordat de condensator verder weg is geplaatst, of meer verlies heeft dan het originele exemplaar weet ik niet.

Groet,

Harry

door Patrick Meersman, 08-07-2013, 10:51 (4243 dagen geleden) @ Gate42

De ceramische condensatoren die ik heb zijn echter een heel stuk groter, en pasten niet in het blikken doosje. Daarom heb ik de condensator maar aan de achterzijde van de print over de spoel gesoldeerd.

Op een gegeven moment had ik de spoelkern wel weer in de oude positie. De spoel piekte echter veel minder. Of dit komt doordat de condensator verder weg is geplaatst, of meer verlies heeft dan het originele exemplaar weet ik niet.

Dat heeft in dit geval te maken met de Q factor van de condensator die je geplaatst hebt.

De totale Q factor van de kring wordt bepaald door de Q factor van de spoel en ook die van de condensator. Is die Q factor van de condensator lager dan die van de originele, dan is de totale Q factor ook lager. Daardoor piekt je kring nu minder.

Je hebt ter vervanging een ceramische condensator geplaatst. Niet elke ceramische condensator is geschikt voor gebruik bij HF. Vervang die door een type dat wel geschikt is voor gebruik bij HF en je probleem is negen kansen op tien opgelost.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-07-2013, 22:39 (4246 dagen geleden) @ Gate42

Harry dank.

Altijd fijn reparaties te lezen, steek je altijd weer wat van op.
Mooi resultaat.
Tja soms ben je uren bezig en blijkt ergens een dingetje te zijn.

Vandaar ook dat bij service je onthouden moet wat er allemaal bij bepaalde toestellen loos kan zijn.
Vaak zijn dat terugkomende problemen bij typen en modellen.

door ruudtx @, Utrecht, 06-07-2013, 16:31 (4245 dagen geleden) @ Gate42

Misschien een simpele gedachte, maar als er te weinig signaal gedetecteerd wordt wegens verlopen afstemkring, zal het lampje tuned niet branden, want dat doet het pas bij een bepaalde drempelspanning die uit de detector komt.
Ook is er te weinig pilootttoon 19 kHz signaal om het stereodeel en dus ook stereolampje te doen werken.

door Gate42, 08-07-2013, 07:30 (4243 dagen geleden) @ ruudtx

Hallo Ruud,

Dat is een goede gedachte! .. en ook precies de reden waarom ik het multiplex signaal in de volgende trap heb geïnjecteerd.

Ging er vanuit dat ik dan wel een mooi stereo signaal op de koptelefoon zou krijgen. Maar ja, die digitale elektronica houdt veel tegen.

Jij hebt gelijk wat het tuning betreft. Geen tuning --> dan zegt de microcontroller --> geen stereo etc.

Groet,

Harry