SMD code (Toestel of techniek)
Hallo, wie kan me verder helpen.
Bij een poging een ir-sensorlamp te repareren kom ik een transistor tegen waar ik geen gegevens van kan vinden.
De opdruk is 46B wat ik nergens in een lijst terug kan vinden.
Een algemene npn vervanger laat de voeding van 24 volt terug vallen naar ongeveer 12 volt, en dat is te kort om het relais te activeren waar dit torretje voor bedoeld is.
Het zal dus wel geen gewone tor zijn.
Ik ben benieuwd naar de gouden tip.
Grt. Dirk.
SMD code
Hallo, wie kan me verder helpen.
Bij een poging een ir-sensorlamp te repareren kom ik een transistor tegen waar ik geen gegevens van kan vinden.
Een algemene npn vervanger laat de voeding van 24 volt terug vallen naar ongeveer 12 volt, en dat is te kort om het relais te activeren waar dit torretje voor bedoeld is.
Ik ben benieuwd naar de gouden tip.Grt. Dirk.
Ik vond deze, maar of dat goed is?
46B MMBZ5246BPT Z-diode 15.20..16.80V, Izt=5mA, Zzt=364, 225mW
Een zener diode dus. Als het een transistor is, kan het ook en darlington zijn.
Vaak worden relais in een stroomspaarschakeling aangesloten. Een weerstand of transistor werkt dan als stroombron. Is de relaisspoel niet bekrachtigd, dan zorgt de stroombron ervoor dat een elco is opgeladen tot bijv 24 volt. Trekt het relais aan, dan zorgt de elco voor de aantrekstroom. Daarna zakt de spanning een eind in elkaar, tot een eindje boven de nodige houdstroom.
Soundman2
SMD code
Volgens een lijst die ik gevonden heb op het net zou het om een BC846B gaan, een npn tor. De markeer code kan zowel 1B als 46B zijn.
SMD code
Heel erg bedankt voor deze informatie.
Ik had tot nu toe alleen een lijst gevonden met de korte code, en daar kwam 45B en 46 op voor wat diodes zijn terwijl het voorzover te volgen is op het printje toch om een transistor zou moeten gaan, en dat blijkt nu wel.
Grt. Dirk.
@soundman2 Helaas, het is toch echt een transistor!
Toch niet echt handig om meerdere codes voor een zelfde onderdeel te hanteren