Absolute fase (Toestel of techniek)

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 25-07-2013, 19:30 (4377 dagen geleden)

Om de aandacht niet verder af te leiden van het oorspronkelijke topic alvast maar een nieuwe gestart . Ik ga komende tijd eea uitproberen op m'n "top set" en een gemiddelde set . Ga ook diverse soorten muziek proberen . Ik vermoed dat de verschillen met opnames met minder ruimtelijke weergave en popmuziek beduidend kleiner zijn . Ben zelf ook erg benieuwd wat er van de verschillen over blijft met een "standaard set" . Wordt vervolgd !

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Absolute fase

door kris ⌂ @, Gent, België, 25-07-2013, 22:39 (4377 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Gewijzigd door kris, 25-07-2013, 22:41

Om de aandacht niet verder af te leiden van het oorspronkelijke topic alvast maar een nieuwe gestart . Ik ga komende tijd eea uitproberen op m'n "top set" en een gemiddelde set . Ga ook diverse soorten muziek proberen . Ik vermoed dat de verschillen met opnames met minder ruimtelijke weergave en popmuziek beduidend kleiner zijn . Ben zelf ook erg benieuwd wat er van de verschillen over blijft met een "standaard set" . Wordt vervolgd !

Groet , Henk

Ik ben benieuwd, maar voor één ding zit je een beetje op een verkeerd spoor, het belang van de ruimtelijke weergave. Het absoluut fazeverhaal gaat evengoed op voor een monosignaal uit één luidspreker.(voor diegene die het kan horen)

Overigens is het overige topic al ondergesneeuwd onder de kaping :-)

groeten

Kris

Absolute fase

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 25-07-2013, 22:58 (4377 dagen geleden) @ kris

maar voor één ding zit je een beetje op een verkeerd spoor, het belang van de ruimtelijke weergave

Dit was alleen maar een verwachting van wat er gaat gebeuren . Het is wel zo dat vroeger bij het kopieëren van cd's op hogere snelheid het verschil direct te horen was aan vooral de diepte in de opname . Met de huidige kopieër techniek moet je er om zoeken . Door mijn eigen ervaring op opname gebied ben ik ervan overtuigd dat het verschil zich ook in het "plaatje" manifesteert , het kleinste faseprobleem tijdens een opname vertaalt zich ook direct in een verkeerde plaatsing van de instrumenten Ik houd een ieder op de hoogte van de ervaringen .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Absolute fase

door kris ⌂ @, Gent, België, 25-07-2013, 23:46 (4377 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

maar voor één ding zit je een beetje op een verkeerd spoor, het belang van de ruimtelijke weergave

Dit was alleen maar een verwachting van wat er gaat gebeuren . Het is wel zo dat vroeger bij het kopieëren van cd's op hogere snelheid het verschil direct te horen was aan vooral de diepte in de opname . Met de huidige kopieër techniek moet je er om zoeken . Door mijn eigen ervaring op opname gebied ben ik ervan overtuigd dat het verschil zich ook in het "plaatje" manifesteert , het kleinste faseprobleem tijdens een opname vertaalt zich ook direct in een verkeerde plaatsing van de instrumenten Ik houd een ieder op de hoogte van de ervaringen .

Groet , Henk

Dat zal hier niemand tegenspreken omdat het dan om een fazeverschil gaat tussen links en rechts,en dat beinvloed inderdaad de plaatsing van de instrumenten.
Maar je topic noemt "Absolute faze" en dat is gaat het over net iets anders dan wat je hierboven aanhaalt.

groeten

Kris

Absolute fase

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 26-07-2013, 00:06 (4377 dagen geleden) @ kris

Dat zal hier niemand tegenspreken omdat het dan om een fazeverschil gaat tussen links en rechts

Dat maak jij er van . Er kunnen ook 2 microfoons uit fase staan ((1 links , 1 rechts )

Mvg , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Absolute fase

door Ed van der Weele † @, Zeist, 26-07-2013, 00:50 (4377 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Dat zal hier niemand tegenspreken omdat het dan om een fazeverschil gaat tussen links en rechts

Dat maak jij er van . Er kunnen ook 2 microfoons uit fase staan ((1 links , 1 rechts )

Dat is hetzelfde effect wanneer de draden van 1 luidspreker verkeerd om zijn aangesloten. Links en rechts zijn dan in tegenfase.
In jouw voorbeeld van de "absolute fase" is de situatie van links 180° gedraaid ten opzichte van rechts echter niet aan de orde. Je draaide immers de aansluitingen van beide luidsprekers om.

Absolute fase

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-07-2013, 08:37 (4376 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Mvg , Henk

In jouw voorbeeld spreken we van de relatieve faze en zoals Ed aangaf is dat dezelfde situatie als een luidspreker ompolen. En daar is iedereen het al, sinds stereo bestaat dat je faze van beide speakers gelijk moet houden.

groeten

Kris

Absolute fase

door Ed van der Weele † @, Zeist, 26-07-2013, 05:29 (4376 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 26-07-2013, 06:03

Het absoluut fazeverhaal gaat evengoed op voor een monosignaal uit één luidspreker.(voor diegene die het kan horen)

Dat is ook hetgeen ik begrepen heb uit de artikelen die ik heb gelezen.

Omdat het toch te warm was om lang uit te slapen heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat te fröbelen.

[image]

Iemand die beweert dat een luidspreker niet de absolute fase weergeeft, kan dus blijkbaar het verschil horen tussen het bovenste en het onderste plaatje. De trompet of welk instrument dan ook "behoort" te beginnen met een positief gaande golfvorm. Als de golfvorm negatief gaand is zoals op het onderste plaatje, noemt hij dit "uit fase".

De oorzaak dat dit verschil merkbaar zou zijn zou worden veroorzaakt door de eigenschappen van de trilhaartjes in het binnenoor.

Ondanks alle beweringen die ik heb gelezen blijf ik sceptisch....
Het zou ook inhouden dat je bij het beluisteren van muziek constant met je vinger aan de knop voor de faseomkering moet zitten, want zoals Ronnie van Dalen terecht opmerkt zal elke opname in fase verschillen door het aantal versterkertrappen die het signaal heeft doorlopen.
Niet alleen van je eigen versterker en cd-speler, dat is een statische situatie, maar wat er aan de kant van de opnamestudio is gebeurd zal variëren.
Lijkt me uiterst vermoeiend.

Absolute fase

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-07-2013, 08:43 (4376 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Wel ons oor reageert niet lineair op druk en onderdruk. Vandaar dat we het verschil en de som tussen twee tonen kunnen horen. Dit ligt aan niet 100% symmetrisch gedrag van het gehoor systeem, alsook de eigenschappen van de lucht (het is een niet perfekt elastisch medium).

Bij een trompet kan je geen absolute faze waarnemen,het signaal is vrij symmetrisch, bij slagwerk wel. Een normale ziel kan dit helemaal niet horen, voor de kwaliteit maakt het ook niet uit, dus geen zorgen om maken. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen het wel kunnen horen, maar ik ben er nog geen tegen gekomen.

groeten

Kris

Absolute fase

door Doeve @, Borgercompagnie, 26-07-2013, 21:07 (4376 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ja Ed vervang de sinus nu eens door een zaagtandvorming signaal.
Henk

Absolute fase

door Ed van der Weele † @, Zeist, 26-07-2013, 23:57 (4376 dagen geleden) @ Doeve

vervang de sinus nu eens door een zaagtandvorming signaal.

Volgens mij maakt het niet uit, het gaat bij geluid om afwisselend positieve en negatieve luchtdrukverschillen.
En, zoals Maurice al opmerkte, duurt de start van een golfvorm slechts 0,5/f seconde. Daarna is er alleen de afwisseling van positief en negatief.

Absolute fase

door ronnie van dalen @, Hoogeveen, 26-07-2013, 04:16 (4376 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Stel....

De ene versterker heeft minder voor / buffertrappen dan de andere.....

Merk a heeft een even aantal trappen, het signaal komt er er in theorie ongeveer in fase weer uit.
Merk b gebruikt een oneven aantal trappen, het signaal is nu uit fase voor beide kanalen.

Of houden de fabrikanten hier rekening mee?

Absolute fase

door soundman2 @, Wouw, 26-07-2013, 08:58 (4376 dagen geleden) @ ronnie van dalen
Gewijzigd door soundman2, 26-07-2013, 09:24

Stel....

De ene versterker heeft minder voor / buffertrappen dan de andere.....

Merk a heeft een even aantal trappen, het signaal komt er er in theorie ongeveer in fase weer uit.
Merk b gebruikt een oneven aantal trappen, het signaal is nu uit fase voor beide kanalen.

Of houden de fabrikanten hier rekening mee?

Versterkers horen, zoals het heet "fase rein "te zijn. Een positieve spanning op de ingang, hoort een positieve spanning op de uitgang te geven.
Absolute fase:
Bij slagwerk, zoals de grote trom van een drumstel kan ik me iets voorstellen bij absolute fase. Een slag op de trom begint aan de voorzijde (de andere zijde van de drummer) , met een positieve uitslag. Een luidspreker zou dus hetzelfde moeten doen. Voor tonen met een veel kortere golflengte is de afstand tussen luidspreker en oor al van belang of je in fase of juist niet luistert. Lastig probleem lijkt me, ook al niet omdat niet bekend is hoever de microfoon van bijv. een fluit verwijderd was.
Voer voor puriteinen, zoals ik het zie.

Soundman2

Absolute fase

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 26-07-2013, 09:19 (4376 dagen geleden) @ soundman2

Daar heb je voor het grootste deel wel gelijk in , het verschil is miniem . Daarom wil ik experimenteren met verschillende opnames . Dat het verschil er is met bepaalde kooropnames heb ik destijds waargenomen door te vergelijken , anders hoor ik het zelf ook niet , dus geen reden tot alarm . Ik ben er over begonnen omdat er gezegd werd dat het niet uitmaakt . Dat doet het dus wel , al is het grotendeels te verwaarlozen .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Absolute fase

door Ed van der Weele † @, Zeist, 26-07-2013, 09:40 (4376 dagen geleden) @ soundman2

Versterkers horen, zoals het heet "fase rein "te zijn. Een positieve spanning op de ingang, hoort een positieve spanning op de uitgang te geven.

Bij een versterker zoals die in de woonkamer of in een zaal staat is dat in de hand te houden bij het ontwerp van de versterker, maar hoe zit het met radio-uitzendingen? De keten tussen microfoon in de studio en luidspreker in de kamer is dan zo lang en bestaat uit zoveel schakels dat controle op de fasereinheid wel een heel ingewikkeld proces wordt.

Absolute fase:
Bij slagwerk, zoals de grote trom van een drumstel kan ik me iets voorstellen bij absolute fase. Een slag op de trom begint aan de voorzijde (de andere zijde van de drummer) , met een positieve uitslag. Een luidspreker zou dus hetzelfde moeten doen.

Dat vind ik een mooi voorbeeld. Zover had ik nog niet doorgedacht.
Ik zie echter ook een aantal beren op de weg. De ruimte waarin de band of het orkest staat is niet "akoestisch dood", er treden reflecties op van wanden, plafonds en vloeren. De reflecties komen enigszins verzwakt ook bij de microfoon aan. En ze hebben door de afstand die wordt afgelegd niet dezelfde fase als het geluid dat direct van de trom afkomt.
De fasereinheid en de absolute fase worden daardoor toch verstoord, dunkt me.

Dat lijkt mij ook.

Absolute fase

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-07-2013, 10:03 (4376 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Absolute fase:

Bij slagwerk, zoals de grote trom van een drumstel kan ik me iets voorstellen bij absolute fase. Een slag op de trom begint aan de voorzijde (de andere zijde van de drummer) , met een positieve uitslag. Een luidspreker zou dus hetzelfde moeten doen.

Het voorbeeld van een A-symmetrisch slaginstrument was gisteren al gegeven onder de vorm van de groskes, maar misschien is deze naam in Nederland onbekend? Het is de grote trom die op de buik gedragen word door eeen hele stoere vent in het harmonieorkest.
Reflecties en andere veroorzkane idd extra "beren" maar dat is ook zo als je rechtstreeks hoort. Het is de bedoeling dat de versterker er geen extra aan toevoegt. vooral de fazevedraaiïng in funktie van de frekwentie kan het geluid zijn ruimtelijkehid doen verliezen.
Mijn ervaring is dat hoe eenvoudiger de versterker is, hoe beter hij de faze over de doorlaatband respecteert.

groeten

Kris

Absolute fase

door Ed van der Weele † @, Zeist, 27-07-2013, 00:22 (4376 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 27-07-2013, 00:29

Het voorbeeld van een A-symmetrisch slaginstrument was gisteren al gegeven onder de vorm van de groskes, maar misschien is deze naam in Nederland onbekend?

Van "groskes" heb ik in elk geval nooit gehoord.

Reflecties en andere veroorzkane idd extra "beren" maar dat is ook zo als je rechtstreeks hoort. Het is de bedoeling dat de versterker er geen extra aan toevoegt. vooral de fazevedraaiïng in funktie van de frekwentie kan het geluid zijn ruimtelijkehid doen verliezen.
Mijn ervaring is dat hoe eenvoudiger de versterker is, hoe beter hij de faze over de doorlaatband respecteert.

Dat is een verschijnsel dat volgens mij buiten deze discussie staat. Een goede versterker behoort uitsluitend en alleen te versterken. Een versterker die "klinkt", iets aan het opgenomen signaal verandert, is ondeugdelijk.

Waar ik aan refereerde is het samenspel van alle reflecties plus het directe geluid dat van de instrumenten of de zangstemmen afkomen. Dat samenspel bepaalt de akoestiek van een zaal en daarmee de geluidsopnamen die erin worden gemaakt.
Het Amsterdamse Concertgebouworkest klinkt in hun eigen Concertgebouw anders dan in een voetbalstadion of op een vlot in het IJ.
Omdat het niet uitsluitend het directe geluid van de instrumenten is dat je hoort, maar ook de vele reflecties van de omgeving, is er niet 1 fase die het klankbeeld bepaalt, maar de samenstelling van al die reflecties (met verschillende faseverschuivingen) plus het directe geluid.

De term "absolute fase" lijkt me daarom veel eerder een theoretische benadering dan iets dat werkelijk hoorbaar is.

Absolute fase

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-07-2013, 00:13 (4375 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Waar ik aan refereerde is het samenspel van alle reflecties plus het directe geluid dat van de instrumenten of de zangstemmen afkomen. Dat samenspel bepaalt de akoestiek van een zaal en daarmee de geluidsopnamen die erin worden gemaakt.

Het Amsterdamse Concertgebouworkest klinkt in hun eigen Concertgebouw anders dan in een voetbalstadion of op een vlot in het IJ.
Omdat het niet uitsluitend het directe geluid van de instrumenten is dat je hoort, maar ook de vele reflecties van de omgeving, is er niet 1 fase die het klankbeeld bepaalt, maar de samenstelling van al die reflecties (met verschillende faseverschuivingen) plus het directe geluid.

Ja , dat weet ik wel, en wat ik er op antwoordde is dat je dit ook zo hoort als je daar aanwezig bent en dit samenspel dus niet van belang is voor de absolute faze live versus opname want het zit in beide. De discussie is gestart met iemand die eerst het livegebeuren hoorde (in een kerk), daarna de weergave en opmerkte dat de absolute faze verkeerd zat.
Grappig dat je het concertgebouw aanhaalt, ik kom daar wel eens, voor het werk.

een groskes aan het werk :

http://www.een.be/programmas/cafe-corsari/durven-of-doen-groskes

groeten

Kris

Absolute fase

door Doeve @, Borgercompagnie, 28-07-2013, 20:16 (4374 dagen geleden) @ kris

Nou dat kan dus best kloppen. Als je ervan uit gaat dat het aanstrijken van bv een viool beslist geen sinusvomig signaal opleverd het best kan zijn dat een geoefend oor wel kan horen dat dat geluid ook achterstvoren klinkt als de luidspreker een tegenfaze afgeeft die anders is dan het klankbord van de viool.
Laten we het maar eens proberen.
Henk

Absolute fase

door soundman2 @, Wouw, 26-07-2013, 14:11 (4376 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Bij een versterker zoals die in de woonkamer of in een zaal staat is dat in de hand te houden bij het ontwerp van de versterker, maar hoe zit het met radio-uitzendingen? De keten tussen microfoon in de studio en luidspreker in de kamer is dan zo lang en bestaat uit zoveel schakels dat controle op de fasereinheid wel een heel ingewikkeld proces wordt.

Absolute fase:

Ik zie echter ook een aantal beren op de weg. De ruimte waarin de band of het orkest staat is niet "akoestisch dood", er treden reflecties op van wanden, plafonds en vloeren. De reflecties komen enigszins verzwakt ook bij de microfoon aan. En ze hebben door de afstand die wordt afgelegd niet dezelfde fase als het geluid dat direct van de trom afkomt.
De fasereinheid en de absolute fase worden daardoor toch verstoord, dunkt me.

Dat lijkt mij ook.

Die fasereinheid bij versterkers is vooral van belang voor installateurs en bijv. muzikanten. Ze gebruiken een veelheid aan versterkers en het zou de uitwisselbaarheid bemoeilijken, als de fase aan de in en uitgang telkens anders was.
Zo zijn er ook afspraken voor microfoons en luidsprekers.
Een positieve geluidsdruk op een microfoon geeft een positieve spanning op de klem die aangeduid is met + (plus)
Voor luidsprekers geldt. Een positieve spanning op de pluspool soms gemerkt met + of een stipje verf, geeft een positieve geluidsdruk, m.a.w. de conus maakt een beweging naar voor.

Nu je het toch hebt over reflecties in de opnameruimte etc, is het aardig om te weten, dat vaak niet eens alle artiesten aanwezig zijn in de studio. Op meersporenmachines worden de diverse artiesten en instrumenten vaak separaat opgenomen, waarna er later een mix van wordt gemaakt..........
Je wil niet weten waarover technici zich druk maken bij bijv live opnames van concerten etc. Zelfs de luchtvochtigheid wordt er in betrokken.

Soundman2

Absolute fase

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-07-2013, 19:19 (4376 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Interessant deze draad,

Het in of uit fase naar gehoor toe geloof ik niet zo in, of de toon eerst positief dan wel negatief binnen komt, in tijd gezien is dat lijkt me dat onwaarschijnlijk.

Eerder denk ik aan het dynamo gedrag van de luidspreker.
Bedoel.
Geef een slag van een trom en de spoel zal na trillen.
De demping bepaald hoe snel de spoel stil valt.
Je wilt natuurlijk een ideale versterker hebben waarbij de luidspreker 100% het signaal blijft volgen, maar na een stevige slag zal en blijft de boel natrillen.
Volgens mij valt deze niet 100% stil.

Vervolgens genereert dat spanning retour, immers een spoel trilt in een magnetisch veld.

Dát terugvloeiende signaal dat gaat retour versterker.
Nu daar zitten de verschillen in versterkers tov luidsprekersystemen.
En door dat gedrag reageert per type LS en per type versterker het gezamenlijk totaal gedrag van de impuls.
Het dempen daarvan geschied bij mijn weten ook in de versterker en niet in de luidspreker.
Daarom een luidspreker A op versterker B zal deze A op een versterker C totaal anders klinken. Dat heb ik reeds jaren gelden proef ondervindelijk bewezen bij een luistersessie.

Tevens is dat gedrag met name fase gevoelig, immers die demping moet in de versterker opgevangen worden.
Ik kan mij indenken dat de retour spanning de fase daarvan grote invloed kan hebben op detaillering en verder gedrag versterker.

In zo verre zou het verhaal absolute fase moeten kloppen, maar dan niet richting het oor maar richting de versterker.
Dus luidspreker retour richting versterker moet zodanig zijn dat na een percussie slag het retour spanning signaal zodanig geen invloed heeft op een opvolgende aansturing.

Een 2e aspect zou kunnen zijn, wat gebeurt er met een luidspreker bij een percussie slag naar binnen toe cq naar buiten toe.
Bij een complex toegevoerd signaal kan dan de spoel zich relatief reeds al 1 richting op bewegen waarbij vervolgens nog eens een harde percussieslag boven op komt.

Ik ga nog eens rustig een luidspreker zitten bekijken tijdens zijn werk.

Absolute fase

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-07-2013, 20:03 (4376 dagen geleden) @ Maurice

Ja Maurice,

Demping das nog een ander aspect.

Buizenversterkers dempen maar matig tot slecht, de betere luidspreker dempte toen zichzelf (koperen ring)

Bij transistorversterkers dempt de eindtrap de luidspreker. Conditie sine qua non is dat dit symmetrisch gebeurd, anders krijg je vervorming (je zal meer last hebben van de vervorming dan van een slechte demping)

Als je bij je experiment een verschil kan horen met + en - faze tussen versterker en luidspreker ten gevolge van een dempingsverschil (en dus niet ten gevolge van de muziekinhoud van bvb percussie) dan heb ik maar een goede raad. Gooi het ding buiten en koop iets beter. ;-)

groeten

Kris

Absolute fase

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-07-2013, 20:24 (4376 dagen geleden) @ kris

Buizenversterkers dempen maar matig tot slecht, de betere luidspreker dempte toen zichzelf (koperen ring)
-Leg uit... Waar zit die ring.
Moet ik denken aan een kortsluit ring als op asynchrone motortjes zit?

Als je bij je experiment een verschil kan horen met + en - faze tussen versterker en luidspreker ten gevolge van een dempingsverschil (en dus niet ten gevolge van de muziekinhoud van bvb percussie) dan heb ik maar een goede raad. Gooi het ding buiten en koop iets beter. ;-)

Ik heb het nooit gehoord, ik kijk naar de gelijke fase en klaar, let zelden op +/-, als fase maar identiek is.

Naar aanleiding van de term Absolute fase, kon ik mij bij nader daarover na te denken concluderen dat een signaal retour naar versterker dat niet in een juiste fase is, dat vervolgens in die versterker tot enkele gevolgen zou kunnen leiden.
Maar 1 remedie dat te ontdekken, De boel opbouwen en meten.

Daar mijn device altijd geweest is een Toon is een wisselende spanning rond een midden rust toestand.
En de bewering dat start van een toon richting de + dan wel de - zijde het de luidspreker een totaal zorg zal zijn.Dat is een 1/f = seconde en daar dan de helft van wat dan "fout"op zou moeten leveren.
Zie ik technisch gezien daar geheel geen grond om te beweren dat dat uit zal maken.
Maar in audio wereld is vaak meer zaken een rol spelen dan een zuivere sinus benadering.

Kon ik nergens anders op komen dan dat retour de fase een belang zou kunnen hebben in het denkbeeldige gehoormatige idee dat Absolute fase uit zou maken.
Dat dus niet LS->Oor maar LS->Versterker.

Absolute fase

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-07-2013, 21:01 (4376 dagen geleden) @ Maurice

Hola,lang geleden, maar het is in de praktijk geen ring, eerder een ringvormige plaat die vooraan de spreekspoel zit en aldus demping geeft. Niet alleen om de speaker te dempen, vooral ook om de resonantie te onderdrukken, die is meer storend dan het uitslingeren (wat door de slecht demepende versterkers ook niet onderdrukt werd) Uiteraard werkt deze deming niet 100%, anders beweegt de conus niet meer :-) Ik geloof dat de bekende AD 9710 hiermee is uitgerust.

de kortsluitring bij een kleine asychrone moter heeft een iets andere bedoeling, een 90° veld opwekken, maar dat wist je wel.

groeten

Kris

ps: foto's volgen, alles ligt nu klaar

Absolute fase

door Doeve @, Borgercompagnie, 26-07-2013, 21:15 (4376 dagen geleden) @ Maurice

Als je er van uit gaat dat zaagtand-vormige signalen met oplopende helling anders klinken dan die met aflopende helling zou het verschil inderdaad te horen zijn. BV veel electr.orgels hebben (hadden) zaagtandvormige signalen.
Henk

Absolute fase

door HM @, Hilversum, 27-07-2013, 10:35 (4375 dagen geleden) @ Doeve

Met een zaagtand kan ik me voorstellen dat er verschil merkbaar is.

De steile start veroorzaakt een scherpe drukpuls positief of negatief, de helling een langzamere vereffening.

Aannemende dat het oor anders reageert op positieve druk dan op negatieve druk zoals hierboven al is gesteld moet dat merkbaar zijn.

Doordenkend geeft dat alleen een effect bij pulsvormige signalen van oa. grote trommels ed. Bij andere instrumenten die een (meervoudige) min of meer symmetrische toon produceren zal geen verschil merkbaar moeten zijn.

Ben alleen bang dat mijn gehoor dat niet meer trekt..... en dat zal bij vele mensen zo zijn.

Absolute fase

door Bert V. @, Amstelveen, 26-07-2013, 21:52 (4376 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Goed, dat hier een nieuw topic over is gestart, daar er nu zoveel theoriën en denkwijzen over deze materie ter sprake komen, dat het alleen maar interessanter wordt.
Ik blijf (nog) sceptisch over dit absolute phase-gebeuren, en wacht jouw komende testen en wellicht die van anderen rustig af, deze zullen hopelijk meer duidelijkheid hierover kunnen geven.
Ik ben helaas nu niet in de gelegenheid om zelf te experimenteren, daar ik heel wat spullen heb opgeslagen i.v.m. een komende grote renovatie van mijn woongelegenheid.
(Zou een en ander dan toch misschien waar zijn, zoals op een ander forum iemand vertelde, dat hij het geluid aan de achterkant van zijn radio beter vond klinken dan aan de voorkant?! :-) )

Bert

Absolute fase

door Huub.jak, 27-07-2013, 07:36 (4375 dagen geleden) @ Bert V.
Gewijzigd door Huub.jak, 27-07-2013, 08:11

nou ik begrijp het NIET hoor
Ik heb met mijn nieuwe aankoop van versterkers
met passende boxen .nooit geen probleem daar mee
gehad . Wel goed alles aangesloten van zelf
ook heb ik wel versterkers gehad met de lS omkeer baren
schakelaar gehad .Maar ik heb deze Nog NOOIT gebruikt
Ik vond het altijd wel goed . ook niet storend
Ik vind het wel wat te ver gezocht .
Huub

Absolute fase

door Bert V. @, Amstelveen, 27-07-2013, 10:07 (4375 dagen geleden) @ Huub.jak
Gewijzigd door Bert V., 27-07-2013, 10:41

Huub, dat is toch in tegenspraak met wat je vroeger vele malen verkondigde, en wel, dat de plus van de luidspreker persé aan de plus van de versterker verbonden moest zijn! (ik heb het dus over een enkele versterker) :-|
Het verschil van andersom aangesloten kon jij duidelijk horen.

Bert

Absolute fase

door Bert V. @, Amstelveen, 16-03-2014, 22:12 (4143 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Henk,

Ik kom even terug op een topic van 25-07-2013 (absolute fase), waarin jij aangaf uitgebreide testen te gaan doen over dit "fenomeen", en daarover te berichten.
Ik denk dat velen met mij toch eens uitzien naar jouw bevindingen hieromtrent! :-)

m.vr.gr.

Bert

Absolute fase

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 16-03-2014, 22:19 (4143 dagen geleden) @ Bert V.

Zit nog in de pen , ben m'n "studio" aan het herinrichten en heb het komende maand nog druk met het Paasconcert gebeuren . Zo eind april kan ik hier wel aandacht aan besteden (moet nog een kastje maken om de polariteit snel om te kunnen schakelen).Wordt vervolgd .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !