knipperlicht automaat (Toestel of techniek)

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 31-07-2013, 22:12 (4142 dagen geleden) @ frits

Het desbetreffende motorvoertuig is mij volkomen onbekend maar je schema en beschrijving zijn wel duidelijk zodat ik een poging kan wagen.

Een paar dingen moet je van te voren weten.
- De kracht van een relaisspoel hangt af van de stroom door die spoel èn het aantal windingen van die spoel. Het is met wat we nu weten niet uit te maken welke het sterkst is. Dat is ook niet van veel belang. Klaarblijkelijk zijn beide in staat het relais aan te laten trekken.
- Er wordt dikwijls gezegd dat een condensator geen gelijkstroom doorlaat en dat is ook zo. Maar een condensator kan wel met een gelijkstroom geladen en ontladen worden.

Bij het aanzetten is de combinatie S1/C kortgesloten. Daar gebeurt dus nog niks.

S2 heeft een heel lage weerstand waardoor de lamp onmiddellijk aan wil. Alleen, dat trekt een grote stroom door S2, het relais trekt daardoor aan en het relaiscontact wordt verbroken. De stroom door S2 valt weg en het relaiscontact zou weer sluiten als niet inmiddels S1 stroom was gaan trekken. Daardoor blijft het relais voorlopig aangetrokken.

De stroom door S1 laadt de condensator op, waardoor de spanning over de condensator stijgt. Daardoor neemt de stroom af en na een tijdje zal het relais afvallen.

De lamp gaat weer aan en S2 krijgt weer stroom. Alleen, nu is de condensator geladen en die gaat zich over het contact ontladen. De ontlaadstroom is tegengesteld aan de stroom door S2. De magnetisch krachten heffen elkaar op totdat de condensator zover ontladen is dat hij niet genoeg stroom meer kan leveren. Dan trekt het relais door S2 weer aan en begint het verhaal overnieuw.

Het gaat mij te ver dit elektronisch te noemen. Elektromechanisch is meer op zijn plaats. Maar ja, elektronisch verkoopt beter.

Het weerstandje van 130 Ohm doet aan dit verhaal niet mee. Toch zit het er niet voor niets. Als de schakeling aan staat maar de lamp uit is, zal er een beetje stroom via de weerstand door de lamp lopen. Niet veel, hoogstens een 100mA. Niet genoeg om de lamp licht te laten geven maar zo wordt de gloeidraad wel een beetje voorverwarmd. Dat vermindert de inschakelpieken en komt de levensduur van de lamp zeer ten goede.

Dit is wat ik uit schema en beschrijving op kan maken. Als iemand het beter weet, maak mij deelgenoot. Ik ben altijd bereid iets bij te leren.

petrus bitbyter

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks