Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel (Toestel of techniek)
Heb ik een Pu 78 toeren.
Probleem die 60Hz
Tussen wiel is rubber vergaan welk enkel een dikke ring is op een metalen schijf.
Kan ik 2 zaken doen,
tussen wiel dikker/dunner maken
Motor as opdikken.Maar wat is nu het toerental van de motor.
Voor 50Hz vind ik voor kortsluitankermotoren wel de toerenHet uiteindelijke toerental wordt bepaald door de netfrekwentie ,het aantal
poolparen in de motor, verminderd dus met de 5%.
Er zijn dus kortsluitankermotoren van
ca 2800, 1400, 950, 700 omwentelingen per minuut. Bij 50 Hertz (Europees)
Maar wat zijn ze nu voor 60Hz
Ik kom uit op
Diameter motor as = 4,2mm
tussenwiel zover nog te meten 51,2mm
binnenkant draaischijf = 165mmtoeren draaischijf natuurlijk 78T
Bij 1 toer draaiplateau
tussenwiel dan 3,225 Toertussenwiel <-> motor as 12,19 dan
Lijkt me toerentalmotor op 3066 toeren uit te komen.
dan we voor 60 hz.
De diameter van het tussenwiel is geheel onbelangrijk. Het moet wel zuiver rond zijn om janken te voorkomen.
Het motortoerental volgt uit de diameter van het plateau en de diameter van de motorpulley.
De omtrekformule is lineair, dus de factor pi kunnen we zo wegstrepen.
De berekening (78x165)/4,2= 3064,28. Inderdaad dus meer dan 3000 toeren.
Ik hoop wel dat je goed gemeten hebt, want een kleine meetfout, maakt een groot verschil.
Als de motor inderdaad 2850 toeren zou draaien, wordt de uiteindelijke snelheid 72,5 toeren.
Ik denk dat er weinig pickups voor 60Hz in Europa staan.
Wellicht trap ik een open deur in, maar je hebt toch wel aan de binnenzijde van het plateau gemeten, althans bij een horizontaal tussenwiel?
Verder kan de pulley van de motor nog conisch zijn, waardoor je via de hoogte de diameter kunt variƫren en dus ook de snelheid. Bij een vertikaal tussenwiel, zoals ook bij Lenco gebruikelijk was, kun je het tussenwiel tussen grenzen heen en weer stellen, zodat de plateaudiameter variabel is.
Als het echt een 60Hz draaitafel is, dan kun je inderdaad de motorpulley wijzigen (krimpkousje) of de binnendiameter van het plateau kleiner maken, door er bijvoorbeeld een laagje tape in te plakken.
Als ik trouwens de berekening maak bij 60 Hz, zou de pick-up weer te snel draaien, iets van 86 toeren ofzo.....
Overigens zijn niet alle pu motoren van 115 volt voor 60Hz. In veel radiomeubels met ingebouwde pu is de motor aangesloten op een wikkeling van de voedingstrafo, die dan voor 110 of 115 volt zorgt.
Henk Roovers
Complete draad:
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel -
Maurice,
01-10-2009, 17:06
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel - tc.mech, 01-10-2009, 17:43
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel -
soundman2,
01-10-2009, 17:59
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel -
tc.mech,
01-10-2009, 18:16
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel - soundman2, 01-10-2009, 18:41
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel -
Maurice,
02-10-2009, 00:18
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel -
soundman2,
02-10-2009, 08:22
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel - Maurice, 02-10-2009, 18:43
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel -
soundman2,
02-10-2009, 08:22
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel -
tc.mech,
01-10-2009, 18:16
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel -
Matthias Meijer,
01-10-2009, 22:20
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel - Maurice, 02-10-2009, 00:31
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel -
soundman2,
02-10-2009, 08:43
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel - tc.mech, 02-10-2009, 19:05
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel- Opgelost -
Maurice,
04-10-2009, 21:32
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel- Opgelost -
Paul Brouwer,
04-10-2009, 22:09
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel- Opgelost - Huub, 04-10-2009, 22:24
- Pu-Motor 115V/60Hz tussenwiel- Opgelost -
Paul Brouwer,
04-10-2009, 22:09