Transformator maakt lawaai (Toestel of techniek)
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 08-08-2013, 12:35 (4135 dagen geleden)
Gewijzigd door ElektroNick, 08-08-2013, 13:23
Beste forumleden,
Ik heb een Philips N4414 bandopnemer van de jaren zeventig.
De riemen en enkele elco's heb ik reeds vervangen en hij speelt al enkele weken zeer goed. Maar de voedingstransformator maakt een enorm lawaai als hij warm wordt. Het lijkt erop dat de trafo meetrilt op netfrequentie.
Soms is de trilling zo sterk dat het pijn gaat doen in je oren.
Het vreemde is dat het lawaai pas na 10 minuten spelen komt opzetten (als de trafo warm begint te worden) en na een tijdje weer spontaan wegsterft om een halfuur later weer terug te komen...
Ik heb het blikpakket al wat aangespannen maar dat hielp niet.
Het lawaai is trouwens harder als de recorder niet draait maar wel aanstaat, van zodra je een band start is het lawaai minder maar nog steeds aanwezig.
Wat kan ik hieraan doen? Of moet de trafo echt vervangen worden?
Ik las op sommige websites dat het ingieten van de trafo wel eens wil helpen. Maar hoe gaat dat juist in zijn werk?
Alvast bedankt,
Nick
Transformator maakt lawaai
door Huub.jak, 08-08-2013, 14:36 (4135 dagen geleden) @ ElektroNick
Zet de trafo eens op AC 240 in plaats op 220
Huub
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 08-08-2013, 14:41 (4135 dagen geleden) @ Huub.jak
Beste Huub,
Hij staat al op 240 Volt. Dus daar kan het niet aan liggen denk ik?
Groetjes,
Nick
door Hans PA0H , Apeldoorn, 08-08-2013, 15:47 (4135 dagen geleden) @ ElektroNick
Maakt de trafo ook lawaai als je de de draden van de secundaire wikkelingen los soldeert?
groeten , Hans PA0H
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 08-08-2013, 17:42 (4135 dagen geleden) @ Hans PA0H
Beste Hans,
Ik zal dat eens proberen.
Momenteel staat de recorder al twee uur te spelen waarvan hij een kwartier hels lawaai heeft gemaakt. Soms duurt het ook langer dan een kwartier. Er lijkt niet echt een regelmaat in te zitten, daarom vind ik het zo raar.
Ik laat iets weten als ik je tip heb geprobeerd.
Groetjes,
Nick
door Maurice , Dordrecht, 08-08-2013, 18:18 (4135 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Maurice, 08-08-2013, 18:20
Die C-kern trafo die brommen niet zomaar.
Meet de afgaande stroom eens.
Simpel de secondaire zekering uitnemen en stroommeter in de plaats zetten.
Of nog simpeler haal de secdaire stekkertjes Trafo blokje er eens af.
Kijken of deze nog bromt.
Vervolgens de draden van de gelijkrichter print 1 voor 1 losnemen.
Zo vis je uit waar het probleem zit.
Laatst met een voedingsapparaat bleek precies inderdaad na minuut of wat te gaan brommen. Bleek kernverzadiging te zijn en met zetten op 240V was dat opgelost.
Bij jouw werkt dat kennelijk niet die truuk.
Dit is hem toch? foto uit mijn N4416
Kan net nummer niet lezen.
Bekijk dat nummer eens, kijken of ik nog wat heb liggen uit een 4404.
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 08-08-2013, 18:54 (4134 dagen geleden) @ Maurice
Beste Maurice,
Ik heb de secundaire stroom eens gemeten en de recorder trekt 0,4 Ampère wanneer hij gewoon opstaat (dus enkel de capstanmotor draait).
Wanneer ik een band afspeel trekt hij ruim 1,4 Ampère.
Misschien wat aan de hoge kant? Of niet?
Ik heb de gelijkrichter in het begin wel vervangen want die was zo dood als een pier toen ik de recorder kocht. Verder zijn alle elco's in de voeding reeds vervangen.
Maar misschien is de gelijkrichter met een reden kapot gegaan?
Groetjes,
Nick
door Maurice , Dordrecht, 08-08-2013, 19:37 (4134 dagen geleden) @ ElektroNick
Nee de zekering is 2,5A, dus die 1,4A die klopt wel.
Sec is er dus niets loos.
Nog even proberen indien je die zekering van 2,5A er uit laat,
kijk of dan nog de trafo gaat brommen.
Als geheel zonder secondair belasting de trafo gaat brommen is er echt wat loos met de trafo.
Of er moet op de zelfde groep een of ander apparaat staan wat net wel heel erg vervuild zo gezegd.
Dat kan soms doorklinken in een trafo.
Dus steek ook even in een andere groep.
door Laurens48711, 08-08-2013, 19:40 (4134 dagen geleden) @ Maurice
Precies, ik heb er hier ook last van. Net de groep van de badkamer zorgt voor een verschikkelijk geluid uit trafo's en versterkers als iemand een föhn aan zet.
Maar wat voor geluid is het? Hoog en snerpend of laag en dof? En wat voor tape gebruik je op je recorder?
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 08-08-2013, 19:54 (4134 dagen geleden) @ Laurens48711
Bedankt voor het meedenken.
Ik zal morgen de recorder eens proberen in een paar andere plekken thuis.
Het geluid van de trafo is vrij scherp, snerpend en soms is het zo luid dat het pijn doet in je oren. Het klinkt zeker niet laag of dof en het klinkt ook zeker niet als een trafo die begint te brommen of zoemen wanneer je die op een houten tafel zet. Ik zou het geluid eigenlijk moeten opnemen en doorsturen want het is moeilijk te beschrijven...
Ik test het morgen even uit in verschillende kamers en zonder secundaire belasting.
door Laurens48711, 09-08-2013, 07:03 (4134 dagen geleden) @ ElektroNick
Een snerpend geluid uit de trafo? Oeh daar durf ik niks zinnigs over te zeggen, er zijn mensen hier op het forum die daar verstand van hebben die daar maar een conclusie aan moeten verbinden, maar mij lijkt het zeker niet goed!
Mocht je overigens onderdelen oid zoeken, ik kan je Frits Bolsenbroek uit Apeldoorn aanraden. Hij heeft een site www. bandrecorder.be en verzamelt/repareert/reviseert alle mogelijke Philips bandrecorders.
door Huub.jak, 09-08-2013, 07:48 (4134 dagen geleden) @ Laurens48711
KOMT het WEL van de trafo af ???
Komt het niet uit het Loopwerk
bvb de motor of anders ? Huub
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 09-08-2013, 09:26 (4134 dagen geleden) @ Huub.jak
Beste Huub,
Daar heb ik ook al aan gedacht maar nee hoor. Ik heb de transformator al eens uit de recorder gehaald en op tafel gezet en dan is het duidelijk te horen dat het van de trafo komt en niet van eventueel het loopwerk of iets dergelijks.
Ik ga proberen het geluid eens op te nemen.
Groetjes,
Nick
door franc , Loosbroek, 09-08-2013, 15:22 (4134 dagen geleden) @ ElektroNick
Hallo,
Probeer eens wat houtjes bij wijze van proef tussen de kern en de spoelkokers te klemmen, bv kleine prikkertjes of wigjes die er strak tussen passen op meerdere plaatsen.
Als dit goed gaat zou je deze kunnen fixeren met een drupje tweecomponentenlijm.
Ik heb het zelf ook enkele keren meegemaakt dat deze C kern trafo's brommen.
Zeker de kleinste uitvoeringen in draagbare radio's en tuners willen nog wel eens te keer gaan wat idd erg storend is.
Op 245 V instellen is zonder meer een goed begin.
Groet Frank
door Laurens48711, 09-08-2013, 21:23 (4133 dagen geleden) @ Huub.jak
Een snerpend geluid doet mij ook meer denken aan loopwerk problemen en slechte tape inderdaad.
Heel veel tapes zijn tegenwoordig gewoon echt bijna onbruikbaar. Er zijn er maar een paar die de tand des tijds overleven.
Vooral Sony, Ampex, Scotch (behalve de 206 en 207), Philips; en een hoop merken die daar hun tape kochten en omlabelden zijn erg slecht en plakken. Als je zo'n tape draait gaat het gesnerp door merg en been.
Maar Nick heeft er ook last van als er geen tape draait (en zoals ik net lees als hij de trafo uitbouwt) dus dat vind ik nog steeds erg opmerkelijk dat een trafo zo'n geluid maakt.
door Ed van der Weele † , Zeist, 10-08-2013, 00:03 (4133 dagen geleden) @ Laurens48711
Het lokaliseren van een geluid lukt vaak goed met een slangetje. Het ene eind stop je in je oor, het andere eind houd je bij het verdachte onderdeel.
door Huub.jak, 10-08-2013, 07:26 (4133 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Ja bvb een stetescoop . Huub
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 12-08-2013, 10:33 (4131 dagen geleden) @ Huub.jak
Beste Forumleden,
Ik heb het geluid eens opgenomen via mijn computer en op het youtubekanaal van een kameraad van me geplaatst. Hieronder kun je op de URL klikken en dan kan je het geluid horen. Het kwam pas na een kwartier weer opzetten. Meestal is het nog veel harder. Hopelijk kunnen jullie hier nu iets uit afleiden.
http://www.youtube.com/watch?v=q-lFotM14gs
Groetjes,
Nick
door Willem.H.N. , Enschede, 12-08-2013, 11:28 (4131 dagen geleden) @ ElektroNick
Da's niet normaal zeg wat een lawaai, nooit eerder gehoord uit
een rec.
Trafo met inwendige storing ? heb geen idee.
Misschien heeft Frits Bolsenbroek een andere trafo voor jouw.
grt. willem.
--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 12-08-2013, 11:33 (4131 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Dag Willem,
Het is inderdaad een vreselijk lawaai. En soms is het nog harder!
Ik ben er 99% zeker van dat het uit de transformator komt.
Maar ik vind het erg vreemd dat hij soms geruisloos draait en plots komt er dan dat verschrikkelijk lawaai?
Ik heb hier misschien nog wel een trafo liggen van 19 Volt secundair maar een originele is natuurlijk altijd welkom.
Groetjes,
Nick
door Willem.H.N. , Enschede, 12-08-2013, 12:31 (4131 dagen geleden) @ ElektroNick
Als de 19v trafo ook een midden aftakking heeft dan gewoon proberen.
grt. willem.
--
Lukt het niet?
door Maurice , Dordrecht, 12-08-2013, 18:03 (4131 dagen geleden) @ ElektroNick
Nick
en haal nu eens secondair de draden van de trafo er af.
Dus enkel 230V op de trafo zetten.
Dan nog dat rammelen?
Dan is het echt de trafo.
Gezegd even type trafo en foto er van
Kijk ik of ik iets heb liggen.
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 13-08-2013, 16:14 (4130 dagen geleden) @ Maurice
De trafo lijkt geen lawaai te maken als ik de secundaire draden naar de recorder losmaak.
Dus heb ik het volgende geprobeerd. Ik zette de recorder aan en liet deze spelen tot het lawaai weer begon. Toen haalde ik de secundaire draden los en het lawaai stierf weg na ongeveer 30 seconden... Dit heb ik meermaals herhaald met telkens hetzelfde resultaat.
PS: Het is echt wel duidelijk de trafo die rammelt. Ik heb het grote vliegwiel even tegengehouden met de hand (motor draait dan ook niet meer) en het rammelen ging gewoon verder. Het is dus geen mechanisch defect in het loopwerk of zo.
door Huub.jak, 13-08-2013, 17:14 (4130 dagen geleden) @ ElektroNick
Kan je ook zien of de totalen recorder te veel
aan stroom trekt aan watt,s doe er eens een lamp tussen
in serie . Hoe Fel brand dan deze ook in rust stand
Leg er een meter tussen .Huub
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 13-08-2013, 17:17 (4130 dagen geleden) @ Huub.jak
Dag Huub,
Ergens in een vorige post heb ik de totale stroomafname reeds vermeld. Deze is maximaal 1,4 Ampère. Er zit een zekering in van 2A dus de stroom is binnen normale grenzen.
Groeten,
Nick
door Ed van der Weele † , Zeist, 13-08-2013, 17:41 (4130 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 13-08-2013, 17:59
Is het wel zeker dat die herrie uit de trafo komt?
Als je schrijft dat de herrie langzaam wegsterft als je de secundaire losmaakt denk ik eerder aan het ontladen van de elco's en het lager worden van de DC voedingsspanning.
Is het niet de eindtrap die staat te genereren en dat de herrie uit de luidspreker komt?
EDIT: Het is makkelijk te controleren of mijn vermoeden juist is.
Als je de stekker uit het stopcontact trekt zou ook de herrie langzaam moeten wegebben. Als het geluid onmiddellijk na het uittrekken van de stekker stopt, zou het toch de trafo kunnen zijn.
door Laurens48711, 14-08-2013, 04:36 (4129 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Deze gedachtegang schoot mij ook meteen te binnen toen ik die waarneming las inderdaad.
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 14-08-2013, 06:57 (4129 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Bedankt voor je bericht. Het geluid stopt onmiddellijk als ik de recorder uitzet. Het sterft dus niet langzaam weg zoals dat gebeurd bij het losmaken van de secundaire. Het geluid lijkt ook echt wel van de trafo te komen hoor.
Het blijft een mysterie...
door frits , Meppen Dtsl., 14-08-2013, 09:19 (4129 dagen geleden) @ ElektroNick
Beste Nick,
Ik volg deze draad al een tijdje en kom zelf maar tot 1 conclusie en dat is dat er waarschijnlijk een onderbreking in een van de wikkelingen van de trafo zit die soms gaat lopen vonken inwendig tegen elkaar of tegen een andere wikkeling aan. Je krijgt dan het effect van een elektrische zoemer enhet geluid lijkt er wel verdacht veel op.
Ik weet niet hoeveel spanningen er van de bewuste trafo afkomen, maar als dat meevalt zou ik zelf eens voor proef de trafo afkoppelen en met een externe trafo
de benodigde spanningen aanleggen en dan eens kijken wat er gebeurd.
Voor jou niet zo leuk maar dit zijn van die gekke fouten waar ik wel van hou om ze te vinden. Veel succes, Groet Frits Jansen
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 14-08-2013, 10:54 (4129 dagen geleden) @ frits
Dag Frits,
Ik ben er ook van overtuigd dat de fout in de trafo zelf zit. Tenzij er een onderdeel uit de voeding ervoor zorgt dat de trafo gekke dingen gaat doen. Zoals Soundman2 eerder aanhaalde.
De trafo is geloof ik enkel 19 Volt secundair, dus ik zal eens proberen of ik een trafo van 19 Volt of iets in die orde van grootte heb liggen.
Ik test het eens uit.
Groetjes,
Nick
door Willem.H.N. , Enschede, 14-08-2013, 11:25 (4129 dagen geleden) @ ElektroNick
Wat ik niet begrijp is dat je dat nog niet geprobeerd hebt na 6 dagen
ploeteren met de trafo/geluid.
Heb je geen regelbare voeding van 2 a 3 Amp.?
Trafo afkoppelen en de regelbare voeding erop.
grt. willem.
--
Lukt het niet?
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 14-08-2013, 12:10 (4129 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Beste Willem,
Ja dat wou ik vast wel eens proberen maar ik heb enkel regelbare DC voedingen. Dus dan zou ik verschillende gelijkspanningen moeten kunnen genereren (en het zijn er veel hoor)...
Ik heb in de rommelbak een trafo van 18V 3,5A secundair gevonden en de recorder draait nu reeds een halfuurtje zonder lawaai. Ik hou het verder in de gaten.
Groetjes,
Nick
door frits , Meppen Dtsl., 14-08-2013, 12:20 (4129 dagen geleden) @ ElektroNick
Hallo Nick,
Ik denk dat je het nu wel gevonden hebt de trafo zal dus inderdaad wel van binnen ergens als hij warm wordt gaan vonken, en deze fout heeft er waarschijnlijk al vroeger ingezeten vandaar de defecte gelijkrichter die je in
het begin tegen kwam want een diodebrug redt het absoluut niet met een vreemd
pulserende spanning.
Groet frits
Transformator maakt lawaai - OPGELOST
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 14-08-2013, 12:48 (4129 dagen geleden) @ frits
Ik denk dat je gelijk hebt Frits. De recorder speelt nu al geruime tijd prima met de "vervangtrafo".
Uit nieuwsgierigheid heb ik eens een lampje van 24V - 10 Watt aan de kapotte trafo gehangen en na 5 minuten begon de trafo te rammelen als een gek!
We kunnen dus met een gerust geweten zeggen dat de trafo kapot is.
Nu is het nog een zaak om de nieuwe trafo ingebouwd te krijgen.
Ik wil alle forumleden bedanken voor het meedenken.
door Willem.H.N. , Enschede, 14-08-2013, 13:58 (4129 dagen geleden) @ ElektroNick
--
Lukt het niet?
door Maurice , Dordrecht, 14-08-2013, 19:34 (4128 dagen geleden) @ ElektroNick
Mooi,
En door systematisch te werk te gaan heb je de fout kunnen lokaliseren.
Ook top dat je dat nog bewezen hebt met belasting 24V lamp
door kris , Gent, België, 14-08-2013, 20:35 (4128 dagen geleden) @ ElektroNick
Je trafo is uiteraard niet defekt, heeft enkel last van rammelend blik. Gebeurde wel meer met C-cores. Als je hem wil redden, onderdompelen in verdunde lak/vernis. en goed laten drogen.
groeten
Kris
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 14-08-2013, 20:38 (4128 dagen geleden) @ kris
Momenteel zit er al een andere trafo in de recorder en schijnt hij prima te werken. Uit nieuwsgierigheid ga ik de truc met de vernis toch eens proberen. Ik denk dat ik nog wel een oud blik vernis heb staan hier of daar. Het is toch het proberen waard.
Tenslotte is het leuker wanneer de originele trafo in de recorder blijft natuurlijk.
door frits , Meppen Dtsl., 15-08-2013, 06:37 (4128 dagen geleden) @ ElektroNick
Hoi Nick,
Hou ons op de hoogte van je proefje met de lak. Na horen van het geluid geloof ik zelf niet in een brommend lamellenparket, maar ook al ben ik oud en grijs vind het altijd leuk om nog wat te leren.
Je landgenoot Kris zegt in de laatste post dat de trafo uiteraard goed is, even in de lak en hopla de ratel is weg, dat we met zijn allen daar nou zelf niet aan
gedacht hebben. Ik ben benieuwd...... Groet Frits
door Huub.jak, 15-08-2013, 22:08 (4127 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Huub.jak, 15-08-2013, 22:11
Ik zou denken aan parket vloeren vernis
Die word teminste bikkel hard en is dun
om goed in te dringen wel lang laten drogen
gewoon dompelen mischien wat vaseline op de soldeer nestels
Huub
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 16-08-2013, 21:53 (4126 dagen geleden) @ Huub.jak
Gisterenmorgen heb ik de trafo in de vernis gedompeld waarmee onlangs mijn houten trap werd behandeld. Intussen heeft dus alles meer dan 24 uur kunnen drogen.
Daarnet wou ik de trafo dus weer testen, hij gaf een minuutje 19 volt, begon toen te sissen, gaf een steekvlam met een defecte zekering als gevolg.
De trafo is volgens mij nu echt wel gereed voor het oud ijzer...?
Ofwel deed ik iets verkeerd (niet lang genoeg laten drogen ofzoiets? Alhoewel de trafo eigenlijk na een uurtje al droog leek?)
Ofwel had Frits gelijk en was er al een defecte wikkeling en was de trafo gewoon een tikkende tijdbom..?
Zullen we het ooit kunnen achterhalen? Ik ben curieus!
Intussen heb ik reeds een andere trafo ingebouwd en de recorder draait prima zonder nare geluiden.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 16-08-2013, 22:37 (4126 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Maarten Bakker, 16-08-2013, 22:40
Drogen van een ondergedompelde trafo in een uurtje is onhaalbaar. Een uurtje is de minimumtijd dat je hem ondergedompeld houdt. Drogen kan weken duren in de open lucht, of meerdere uren in een heteluchtoven op bijvoorbeeld 50 graden.
A propos: watergedragen vernis wellicht? Dat is geleidend als het nog niet droog is, verwacht ik. Alternatief is dat een inwendige doorslag in de trafo de oplosmiddelen uit de vernis heeft aangestoken. Hoe dan ook mag je ervan uitgaan dat er een beschadiging in de isolatie zat, en dat die nu uitgefikt is inplaats van ge-isoleerd. Dat wordt inderdaad een enkele reis oudijzerboer.
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 17-08-2013, 07:52 (4126 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ai, dan had ik waarschijnlijk toch langer moeten wachten. Meer dan 30 uur droogtijd leek me voldoende.
Er lag immers na een uurtje drogen al een dunne en keiharde film over de trafo. Enfin, nu zal hij inderdaad wel kapot zijn door mijn onwetendheid.
Dus volgende keer:
1) Een uur ondergedompeld laten
2) Weken laten drogen of in een oven verwarmen
3) De juiste vernis gebruiken
4) Ben ik nog iets vergeten?
Weeral wat bijgeleerd. Jammer dat ik de trafo alsnog kapot heb gemaakt.
door Willem.H.N. , Enschede, 17-08-2013, 07:55 (4126 dagen geleden) @ ElektroNick
Je moet maar zo denken : de rec. werkt weer en je bent lekker bezig geweest
en wat bij geleerd.
grt. willem.
--
Lukt het niet?
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 17-08-2013, 07:59 (4126 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Dat de recorder alweer speelt is natuurlijk een grote troost. En het was inderdaad een leuke bezigheid om de fout op te sporen samen met de forumleden.
Ik heb weer heel wat bijgeleerd.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 17-08-2013, 10:25 (4126 dagen geleden) @ ElektroNick
Nou, ik zou niet zeggen dat je hem kapot gemaakt hebt. Kapot was hij al, alleen is de reparatie niet gelukt. Omdat het experimenteel was en het mankement dubieus, was er zeker geen 100% kans dat de reparatie zou lukken.
door Willem.H.N. , Enschede, 14-08-2013, 12:26 (4129 dagen geleden) @ ElektroNick
Als je de gelijkspanning van de regelbare voeding aansluit op de wissel waar de trafo draden afkomen dan loop je geen risico en maakt het niet uit waar de + of - van jouw voeding aankomt.
--
Lukt het niet?
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 14-08-2013, 12:28 (4129 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Beste Willem,
Zo had ik het nog niet bekeken... Ik ben nog maar een beginneling in het vak.
Weeral wat bijgeleerd!
Groeten,
Nick
door Laurens48711, 16-08-2013, 04:51 (4127 dagen geleden) @ ElektroNick
Hey Nick,
Mooi dat het opgelost is man! Mocht je een trafo zoeken, dan moet je Frits Bolsenbroek maar eens contacten, die heeft een originele waarschijnlijk zo los op zolder liggen.
Mooi werk man
door soundman2 , Wouw, 08-08-2013, 19:46 (4134 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 08-08-2013, 19:48
Beste forumleden,
Ik heb een Philips N4414 bandopnemer van de jaren zeventig.
De riemen en enkele elco's heb ik reeds vervangen en hij speelt al enkele weken zeer goed. Maar de voedingstransformator maakt een enorm lawaai als hij warm wordt. Het lijkt erop dat de trafo meetrilt op netfrequentie.
Soms is de trilling zo sterk dat het pijn gaat doen in je oren.
Het vreemde is dat het lawaai pas na 10 minuten spelen komt opzetten (als de trafo warm begint te worden) en na een tijdje weer spontaan wegsterft om een halfuur later weer terug te komen...
Ik heb het blikpakket al wat aangespannen maar dat hielp niet.
Het lawaai is trouwens harder als de recorder niet draait maar wel aanstaat, van zodra je een band start is het lawaai minder maar nog steeds aanwezig.
Wat kan ik hieraan doen? Of moet de trafo echt vervangen worden?
Ik las op sommige websites dat het ingieten van de trafo wel eens wil helpen. Maar hoe gaat dat juist in zijn werk?Alvast bedankt,
Nic
Het lijkt erop dat een van de gelijkrichterdiodes in de brugcel D501 (BY164) van de voeding defect is. De recorder werkt dan normaal, maar er loopt een gelijkstroomcomponent door de trafo, de kern wordt daardoor gemagnetiseerd en raakt in verzadiging, Daardoor gaat hij brommen. Het beste kun je met de scope dus even kijken of de gelijkgerichte spanning achter de brugcel een 100Hz of 50 Hz rimpel heeft. Het moet 100Hz zijn.
Soundman2
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 08-08-2013, 19:57 (4134 dagen geleden) @ soundman2
Bedankt voor je reactie. Ik heb de gelijkrichter zelf vervangen toen ik de recorder kocht want de oorspronkelijke gelijkrichter was kapot.
Ik zal morgen eens naar de rimpel kijken op de gelijkrichter met mijn scoop.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes,
Nick
door soundman2 , Wouw, 12-08-2013, 17:30 (4131 dagen geleden) @ ElektroNick
Bedankt voor je reactie. Ik heb de gelijkrichter zelf vervangen toen ik de recorder kocht want de oorspronkelijke gelijkrichter was kapot.
Ik zal morgen eens naar de rimpel kijken op de gelijkrichter met mijn scoop.
Ik hou jullie op de hoogte.Groetjes,
Nick
Heb je al gekeken naar de rimpelspanning 50 of 100Hz
Het fenomeen wat jij beschrijft, heb ik in mijn werkzame leven precies eender meegemaakt, ook in een Philips toestel.
Je hebt een nieuwe gelijkrichter geplaatst, maar zeg nooit nooit........
Soundman2
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 13-08-2013, 16:18 (4130 dagen geleden) @ soundman2
Mijn scoop liet me een beetje in de steek vandaag (erg onstabiel beeld - mijn Telequipment uit begin jaren zeventig kan ook eens een servicebeurt gebruiken denk ik).
Maar de rimpel lijkt echter toch eerder 50Hz hoor.
De bruggelijkrichter wordt wel vrij warm moet ik toegeven.
door soundman2 , Wouw, 13-08-2013, 20:58 (4129 dagen geleden) @ ElektroNick
Mijn scoop liet me een beetje in de steek vandaag (erg onstabiel beeld - mijn Telequipment uit begin jaren zeventig kan ook eens een servicebeurt gebruiken denk ik).
Maar de rimpel lijkt echter toch eerder 50Hz hoor.
De bruggelijkrichter wordt wel vrij warm moet ik toegeven.
Ik hoop dat je nog wat beter kunt meten als de scope het weer doet.De rimpel hoort 100Hz te zijn (10 milliseconden)
Misschien heb je een frequentieteller, dan kun je de frequentie meten.
Als je via een condensator een luidspreker of hoofdtelefoon op de voeding aansluit, wordt de rimpel hoorbaar. Ook dan kun je wel beoordelen of de rimpel 50 of 100 Hz is. De condensator is beslist nodig, om de gelijkspanning te blokkeren.
Ik ben benieuwd naar de uitslag.
In de gelijkrichter zijn normaal twee diodes actief. De stroom doorde diodes was al genoemd,iets van 1 amp. Dan wordt er ca 1,4 watt gedissipeerd.De diode kan dus wel enigszins opwarmen.
Soundman2
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 13-08-2013, 21:37 (4129 dagen geleden) @ soundman2
Op mijn scoop kan ik echt niet meer vertrouwen. Ik wou daarnet even de frequentie van mijn 1kHz toongenerator meten als test en als ik de scoop mag geloven zou dit eerder 600Hz zijn... Ik denk dat deze eens deftig gekalibreerd moet worden.
Het beeld verloopt ook continu na afregelen. Erg vervelend.
Maar plots schoot me te binnen dat mijn Fluke multimeter frequentiemetingen kan uitvoeren. Even de handleiding erbij gehaald en aangesloten en jawel hoor. Perfect 100Hz na de gelijkrichter.
door soundman2 , Wouw, 14-08-2013, 17:13 (4129 dagen geleden) @ ElektroNick
Op mijn scoop kan ik echt niet meer vertrouwen. Ik wou daarnet even de frequentie van mijn 1kHz toongenerator meten als test en als ik de scoop mag geloven zou dit eerder 600Hz zijn... Ik denk dat deze eens deftig gekalibreerd moet worden.
Het beeld verloopt ook continu na afregelen. Erg vervelend.Maar plots schoot me te binnen dat mijn Fluke multimeter frequentiemetingen kan uitvoeren. Even de handleiding erbij gehaald en aangesloten en jawel hoor. Perfect 100Hz na de gelijkrichter.
Dan wordt mijn bijdrage in dit geval twijfelachtig.
Ik lees ergens anders dat de trafo belast met alleen een gloeilampje ook lawaai gaat maken. Dan sluit je alles uit behalve de trafo zelf, lijkt me dat de fout gevonden is.
Soundman2