philips zekeringen? (Toestel of techniek)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 20-08-2013, 07:39 (4123 dagen geleden)

Bij het sorteren van diverse onderdelen kwam ik twee nieuwe pertinax plaatjes tegen.
Zijn dit zekeringen die tussen de trafo wikkelingen werd geschoven?
Met belangstelling, ruud
[image]

philips zekeringen?

door soundman2 @, Wouw, 20-08-2013, 13:58 (4123 dagen geleden) @ Bapaktua

Bij het sorteren van diverse onderdelen kwam ik twee nieuwe pertinax plaatjes tegen.
Zijn dit zekeringen die tussen de trafo wikkelingen werd geschoven?
Met belangstelling, ruud
[image]

Klopt helemaal. Tussen de wikkelingen zit een kokertje waar ze in vast klikken. Op die manier kun je ze vervangen. De zekeringen werken op temperatuur. Als de trafo overbelast is wordt hij warm en springt het veertje los. Helaas kan een trafo ook te warm worden door sluiting tussen de wikkelingen. Dat is een stuk vervelender.

Soundman2

philips zekeringen?

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 20-08-2013, 17:24 (4123 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt voor het antwoord.
Ik was deze zekeringen nog nooit tegen gekomen.
In welke periode werd door Philips dit type zekering toegepast?
Overigens kwam ik gisteren in een geopende Philips Universeel meter type PM2411 ook een vreemde zekering tegen.
Naast elkaar (in het inwendige) zaten er twee stukjes "soldeerdraad" tussen twee klemmetjes gemonteerd. Aan 1 van de uiteinden liep dat draad door in een rolletje. Bij overbelasting smelt dat draad blijkbaar weg. Na dit doorsmelten kan de kapotte zekering dus weer worden gerepareerd door weer een nieuw stukje draad tussen de klemmen te schuiven. Zelfs zat er nog een klein plastic klosje met nog meer "zekeringen" draad geklemd tussen de bedrading.
Weer wat geleerd, bedankt, ruud

philips zekeringen?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-08-2013, 19:01 (4122 dagen geleden) @ Bapaktua

Ik verwacht deze exemplaren eind jaren '50 / begin jaren '60. Er zijn ook nieuwere uitvoeringen van en het systeem is nog zeker tot in de jaren '80 gebruikt.

philips zekeringen?

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 20-08-2013, 19:11 (4122 dagen geleden) @ Bapaktua

Hallo Ruud,

De "draadzekeringen" die je gevonden hebt in de meter, zijn een typisch Philips product, uit de tijd dat ze meetapparaten ontwierpen. Omdat ze zelf deze meetapparaten ook gebruikten, waren ze er al snel achter dat de beveiliging het eerste onderdeel was dat vervangen moest worden. De oplossing hiervoor was een klosje draad, zodat je snel een nieuwe beveiliging kon installeren en weer door kon met meten.

Zoals bij alle universeelmeters is de stand "stroom meten" het meest kwetsbaar (gevolgd door "weerstand meten")

Ook ik heb ooit mijn eerste metertje vakkundig om zeep geholpen door in de stand stroom meting een spanning te meten. was helaas geen Philips, maar iets goedkoops uit Japan; geen beveiliging dus:-(

Succes daar met de hobby en als je rolletje draad op is; ik heb er ergens nog eentje liggen....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

philips zekeringen?

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 21-08-2013, 09:45 (4122 dagen geleden) @ Bapaktua

In de Philips service "restanten die ik aan het uitzoeken ben trof ik ook nog een andere zekering uitvoering aan. Transparante uitnoering.
groet, ruud[image]

philips zekeringen?

door soundman2 @, Wouw, 21-08-2013, 10:29 (4122 dagen geleden) @ Bapaktua

In de Philips service "restanten die ik aan het uitzoeken ben trof ik ook nog een andere zekering uitvoering aan. Transparante uitnoering.
groet, ruud[image]

Dit is weer een latere versie.
Zo zie je ze niet vaak. Het hulsje wat normaal in de trafo tussen de wikkelingen zit, hoort niet mee te komen als je de zekering verwijderd. Het bterugsteken zou de windingen beschadigen. Het is wel mogelijk dat bij nabestelling, de zekering in het houdertje geleverd werd.

philips zekeringen?

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 21-08-2013, 10:45 (4122 dagen geleden) @ soundman2

Deze zekering zat netjes verpakt in een papieren Philips zakje.
Maakte deel uit van, net zoals de andere pertinax zekeringen, de Service koffer van Philips. groet, ruud