Bleu ring tester (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-08-2013, 18:22 (4116 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 27-08-2013, 18:24

Ik meen dat Henk van 't Kruis die dingen aan de lopende band vervangt door betere, vandaar even mijn verbazing dat er een nieuwe inzat ;)

Dat ze NOS al stuk zijn komt me erg bekend voor, ik nam er juist om dat aan te tonen een tijd geleden een aantal mee uit een oude partij onderdelen. Moet ergens nog wel een foto hebben maar er zat een barst in breed genoeg om je vingernagel in te zetten.

Kennelijk vind er binnen de condensatoren een chemisch afbraakproces plaats (wellicht verzuring van het papier of afbraak van het impregneermiddel), met een oorzaak-gevolg- of gevolg-oorzaakrelatie (of allebei) met het barsten van de giethars.

Vreemd genoeg wordt deze reeks condensatoren (PME271) nog steeds nieuw geproduceerd en van ronkende marketingtaal over de superieure kwaliteiten voorzien (dat die kwaliteiten snel verlopen staat er niet overduidelijk bij, als het ueberhaupt al in de specificaties terug te vinden is)... Ook WIMA heeft nog zo'n reeks. Wie ze monteert is me een raadsel. In consumentenapparatuur kom je alleen in witgoed nog sporadisch papiercondensatoren tegen, meestal opgerold of in een netfilter ingegoten. Ook die gaan regelmatig stuk.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks