filmpe over fabricage A66-510X beeldbuis (Toestel of techniek)
door Bjorn Kusters , 19-09-2013, 11:28 (4091 dagen geleden)
Gewijzigd door Bjorn Kusters, 19-09-2013, 11:29
Hallo
Misschien is deze link al eens eerder hier geplaatst , maar toch plaats ik het eens voor de mesen die geïnteresseerd zijn in het productieproces van de A66-510X beeldbuis.
Gr Bjorn
filmpe over fabricage A66-510X beeldbuis
door snameroc , Etten Leur, 19-09-2013, 18:09 (4091 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
leuk en leerzaam
filmpje over fabricage A66-510X beeldbuis
door soundman2 , Wouw, 20-09-2013, 10:33 (4090 dagen geleden) @ snameroc
leuk en leerzaam
Na ca 70 jaar was de perfectie vrijwel bereikt, in een paar jaar heeft de beeldbuis plaats moeten maken voor zijn halfgeleideropvolger.
De overgang is net zo groot als die van de typemachine naar de computer. De oude technieken hebben niets te maken met de nieuwe. Zo wordt ineens alle kennis en vakmanschap waardeloos. Toch een beetje triest vind ik.
Soundman2
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 20-09-2013, 10:58 (4090 dagen geleden) @ soundman2
Inderdaad triest, zeker als je nagaat hoeveel ontwikkelingen er na de A66-510X nog zijn geweest en dat bijvoorbeeld Philips pas begin deze eeuw bijna perfectie bereikte (ERF-buizen waarvan het kanon het niet voortijdig begaf) toen de beeldbuis al gedoemd was.
door snameroc , Etten Leur, 20-09-2013, 15:08 (4090 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Toch als je nu een moderne lcd tv van laten we zeggen 42inch hebt met de huidige hd uitzendingen en je zet dat naast bijvoorbeeld een breed beeld buis van 72 cm dan snap je niet hoe we daar na hebben kunnen kijken.
Net zo goed als met de typemachine trouwens.
Overigens als je ziet hoe bewerkelijk het produceren van een beeld buis was was hij eigenlijk niet duur.
door soundman2 , Wouw, 20-09-2013, 17:50 (4090 dagen geleden) @ snameroc
Toch als je nu een moderne lcd tv van laten we zeggen 42inch hebt met de huidige hd uitzendingen en je zet dat naast bijvoorbeeld een breed beeld buis van 72 cm dan snap je niet hoe we daar na hebben kunnen kijken.
Net zo goed als met de typemachine trouwens.Overigens als je ziet hoe bewerkelijk het produceren van een beeld buis was was hij eigenlijk niet duur.
Dat is maar heel betrekkelijk. Het oplossend vermogen van het oog is niet zo groot hoor. Neem eens de testplaat met de frequentiebalken middenin. De twee laatste blokken hebben vertikale strepen met een frequentie van 3,8 en 4,8 MHz, Bijna de maximale bandbreedte van een videosignaal. Op kijkafstand zie je geen afzonderlijke streepjes meer, dus 4,8MHz is op een meter of twee al niet meer nodig. Met kleur zijn onze ogen nog minder oplossend. Een streeppatroon van rode en groene strepen van 0,5 cm breed, wordt op een meter of twee al een mengkleur.
HD is dus goed als je met je neus er bovenop zit, zoals een computerscherm. Ook dat is op twee meter afstand niet meer te lezen.
Ik geef wel toe, dat een grotere scherpte nodig is, omdat het formaat waar we tegenwoordig naar kijken, wat oppervlakte betreft vaak wel vier maal of meer zo groot is.
Overigens, heb je de afzonderlijke plaatjes van een film wel eens bekeken?
Alle bewegende voorwerpen zijn bewogen geregistreerd en zijn dus wazig, net als bij een gewone foto. Dat valt niemand op.
HD is tegenwoordig technisch niet meer zo'n probleem en dan is het gerechtvaardigd om te gebruiken.
In het beeldbuizentijdperk was uiteraard ook het transportmedium een keuze tussen wat nog acceptabel en betaalbaar is. Om een videobandbreedte te halen van bijv 10 MHz, zouden er veel minder kanalen in de televisiebanden gezet kunnen worden. In de tijd dat de norm werd vastgelegd, was men helemaal nog niet aan de Gigahertz banden toe. 5MHz was dus goed genoeg, zeker voor de kleine beeldafmetingen van toen. Knap dat met met die keuze toch wel ruim 60 jaar verder kon. Maar om nu te zeggen dat het met de beeldbuis maar behelpen was..........
Soundman2
door Maurice , Dordrecht, 20-09-2013, 18:55 (4090 dagen geleden) @ soundman2
Inderdaad oude video's kijken op dat breedbeeld zie je pas
hoe weinig dat was.
Maar in de tijd gezien heeft alles een begin, waar we vandaan komen, dat met stapjes.
De A66-510 film -wat een enorme pracht film- is natuurlijk een buis die wel heel veel gebruikt is.
Vergane kennis , tja zo is denk ik wel meer vergaan.
Wie kan er nu heden nog fatsoenlijk een mechanische rekenmachine ontwerpen.
cq maken.
Ik heb 2 dergelijke totale rekenwonders, motor er in en ding rekent van alles uit. Monroe type CSA uit 1962.Vorige week vond ik zowaar de gebruiksaanwijzing.
Wist ik veel dat er 1 bij zat!! Heb ding pas 30 jaar of zo.Weet nu pas wat je echt allemaal met ding kan doen. Staat bij mijn broer heden. De andere is eenvoudige optellen,aftrekken,delen en vermenigvuldigen.
Dat is vermenigvuldigen teller instellen en de + knop inhouden.
Als dat x275 moet is die motor wel even bezig en schudde de gehele tafel van het geweld.
Zo ziet die Monroe CSA er ongeveer uit
Al in de jaren 60 was men bezig met platte beeldbuizen.
Wat zeg ik 1957 Kleur
Lees op mijn site
Platte Beeldbuis Kleuren TV 1957
http://84.86.9.180/Journaal/tv_journaal.htm
Verder de nodige experimenten.
Tzt zal ik dat ook op de site zetten.
door ruudtx , Utrecht, 21-09-2013, 16:53 (4089 dagen geleden) @ soundman2
In Frankrijk had men in de jaren 50/60 wel degelijk video bandbreedtes van 10 Mhz of zo.
Met 819 beeld lijnen. Een voorloper van HD TV dus.
Kanaal bandbreedte was 2 x zo groot als bij 625 lijnen. Daardoor was het bijna onmogelijk om heel Frankrijk zelfs maar van 1 net te voorzien.
Toen er meer netten en kleur moest komen werd het dure 819 systeem vervangen door 625, maar dan toch weer anders met AM geluid en pos beeld.
(Zouden er mensen in St Malo en Channel Islands zijn geweest die beide systemen, 405 lijnen UK en 819 Frankrijk vroeger konden ontvangen, oftewel het beste en slechtste systeem bij elkaar)
(In de jaren 80 waren in St Malo universele KTV toestellen te koop voor het afwijkende Franse - Secam syteem en het ook al aparte Britse PAL systeeem met andere Beeld/Geluid afstand, ze waren behoorlijk duur, de afzet van dit soort toestellen in de wereld was natuurlijk erg klein....stukje Fr rond St Malo en Channel Islands) (Secam Pal ontvangers voor Fr en Duits (ons) systeem waren al veel goedkper, wegens groot grensgebied Fr Dld, Fr Zwi etc.)
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 20-09-2013, 20:57 (4090 dagen geleden) @ snameroc
42" was inderdaad niet haalbaar, maar er waren goede HD-buizen in 32". Moet je niet vragen wat dat kostte. Overigens is een beeldbuis in SD-kwaliteit vaak scherper dan een LCD, omdat de schaling geheel analoog is en de resolutie ruimschoots voldoende.
filmpe over fabricage A66-510X beeldbuis
door henkk56 , 20-09-2013, 15:54 (4090 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
De VHS kwaliteit is ook zo leuk bijpassend.
Henk