Philips f4215 linkerkanaal dood (Toestel of techniek)

door michielwesselius, 19-09-2013, 14:54 (4091 dagen geleden)

Sinds enkele weken heb ik een vintage philips f4215 versterker. deze deed het prima, totdat ik besloot nieuwe pluggen op mijn speakerdraaden te zetten. Nadien is 1 van de kanalen dood. Ook met de koptelefoon hoor ik 1 kanaal en bij de lampjes slaat 1 kant uit. Heeft iemand een idee wat het euvel zou kunnen zijn? Ik vermoed dat er iets is gesprongen. In de binnenkant zag ik dat een zwarte veeg op de kap in de buurt van het display lampje.

Philips f4215 linkerkanaal dood

door soundman2 @, Wouw, 19-09-2013, 17:05 (4091 dagen geleden) @ michielwesselius

Met een beetje pech heb je het stereo eind ic om zeep geholpen, de STK2250.
Een zekering kan het niet zijn, want dan weigeren beide kanalen. Heb je sluiting gemaakt in de luidsprekerkabels?

Overigens is het altijd raadzaam om bij wijzigingen in de luidsprekerbekabeling, het volume voor het inschakelen op nul te zetten. Draai na het inschakelen het volume een eindje open. Als de versterker zachtjes niet speelt, draai dan niet verder, hard speelt hij dan ook niet, maar levert wel stroom, waardoor de eindtrap defect kan raken. Los eerst het probleem op en begin dan opnieuw. Die laatste hint werkt dus nu niet meer.
Soms zitten STK modules losgekrompen in de soldeer, dat kun je nog onderzoeken, maar soms overleven ze zo'n fout ook niet.

Soundman2

door michielwesselius, 19-09-2013, 17:30 (4091 dagen geleden) @ soundman2

Hi Soundman,

Bedankt voor je bericht en advies, dat klinkt niet goed.
Nog maar een wellicht domme vraag; wat is een stereo eind IC? is dat een transistor?
Zijn deze te koop en te vervangen?

Vriendelijke groet,

Michiel

door soundman2 @, Wouw, 19-09-2013, 17:46 (4091 dagen geleden) @ michielwesselius
Gewijzigd door soundman2, 19-09-2013, 18:23

Hi Soundman,

Bedankt voor je bericht en advies, dat klinkt niet goed.
Nog maar een wellicht domme vraag; wat is een stereo eind IC? is dat een transistor?
Zijn deze te koop en te vervangen?

Vriendelijke groet,

Michiel

Een stereo eind-ic als dit, van STK, is een schakeling die opgebouwd is door de fabrikant, op een soort substraat. Meestal zitten er gewone transistoren in en is de module getrimd tijdens produktie. Daarna wordt de zaak ingegoten en voorzien van een kunststof dekseltje.
Je kunt ze makkelijk terugvinden in de versterker,omdat ze op een koellichaam zitten. Waarschijnlijk zijn ze nog wel ergens te koop. Helaas zijn er veel imitaties van, die nauwelijks aan het origineel kunnen tippen. Die imitaties gaan vaak al stuk als de versterker gewoon aan staat. Ik heb wel eens zo'n fake module open gesloopt en dan zie je dat bijv. de toegepaste eindtransistors maar een fractie zijn (dus veel zwakker) van het origineel.
Het is nauwelijks te zien of je een echte STK of een chinese kopie hebt. Kunst is om een betrouwbare leverancier te vinden.
Uit je vraag wat een eind-ic is, maak ik op dat je geen verstand hebt van electronica. Wellicht kun je de versterker door iemand laten testen of repareren, die wel in de materie is ingevoerd. Bij foute montage is het ic meteen weer stuk.
Overigens heb je maar een zo'n ic nodig, omdat in de stereouitvoering twee eindversterkers zitten. Als je googled op STK2250 vind je genoeg op het internet, zowel foto's als gegevensbladen.
De documentatie van de versterker vind je bij Wil Manshande, de eigenaar van de site FSM (Free Service Manuals).

[image]

Soundman2

door michielwesselius, 19-09-2013, 17:57 (4091 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb inderdaad nog niet zo veel verstand van electronica, maar dat zou ik graag willen leren. Dan moet je ergens beginnen;) De vraag is waar je het beste mee kan beginnen. In mijn woonplaats Rotterdam weet ik wel een goede electronicazaak.

door soundman2 @, Wouw, 19-09-2013, 18:19 (4091 dagen geleden) @ michielwesselius

Ik heb inderdaad nog niet zo veel verstand van electronica, maar dat zou ik graag willen leren. Dan moet je ergens beginnen;) De vraag is waar je het beste mee kan beginnen. In mijn woonplaats Rotterdam weet ik wel een goede electronicazaak.

Hoewel buizen helemaal uit de tijd zijn, heeft het soms voordelen daarmee te experimenteren. Ze zijn doorgaans heel wat toleranter tegen fouten van de monteur.
Een toevallige sluiting in een transistoreindtrap is meestal fataal. Bij een buizeneindtrap heb je meestal nog de tijd om de zaak uit te schakelen.
Als je secuur werkt is er uiteraard niets dat je in de weg staat om te experimenteren met transistorapparatuur. De gebruikte voltages zijn doorgaans een heel stuk lager, zodat de kans op een elektrische schok ook veel kleiner is.
Overigens hebben moderne transistortoestellen vaak wel schakelende voedingen. In die voedingen komen wel hoge spanningen voor, die meestal ook nog niet lichtnetgescheiden zijn. Hier moet wel de nodige voorzichtigheid in acht worden genomen.

Soundman2

door michielwesselius, 19-09-2013, 18:54 (4091 dagen geleden) @ soundman2

Zou het probleem ook veroorzaakt kunnen worden door de boxen? een andere versterker die ik nu op de boxen heb aangesloten heeft nu hetzelfde euvel:-( terwijl de boxen zelf gewoon werken.

door Rijk Oudhuizen, 19-09-2013, 19:05 (4091 dagen geleden) @ michielwesselius

Is dit zo'n luid speaker plug met een plat plaatje en een pinnetje ??
Zoja, dan lijkt het er veel op dat de draden sluiting maken in de plug ??

door michielwesselius, 19-09-2013, 19:11 (4091 dagen geleden) @ Rijk Oudhuizen

Inderdaad, en dat is inderdaad waarschijnlijk wat er gebeurt is met de philips versterker, echter een andere versterker die ik op de speakers heb aangesloten zonder dergelijke plugjes heeft inmiddels hetzelfde probleem. Dat kan toeval zijn het zijn beide oude versterkers maar het is wel verdacht.

door Huub.jak, 19-09-2013, 22:07 (4091 dagen geleden) @ michielwesselius

Ik doe ook altijd een stripje karton tussen de draden
Met wat lijm .Tegen sluiting en de draden kort gehouden met solderen
Of met schroefjes .Dat is linke soep . Huub

door soundman2 @, Wouw, 19-09-2013, 19:16 (4091 dagen geleden) @ michielwesselius
Gewijzigd door soundman2, 19-09-2013, 19:27

Zou het probleem ook veroorzaakt kunnen worden door de boxen? een andere versterker die ik nu op de boxen heb aangesloten heeft nu hetzelfde euvel:-( terwijl de boxen zelf gewoon werken.

Het probleem ontstond na het wijzigen van de luidsprekersnoeren. Daar zou ik dan ook de oorzaak zoeken. Ik hoop dat je mijn tip niet in de wind hebt geslagen.
De luidsprekers inclusief de bedrading kun je zonder versterker nog wel even aan de tand voelen. Het enige wat je nodig hebt is een batterijtje. Sluit de twee aansluitpunten van het luidsprekerstekkertje even aan op een batterij (1,5 volt is genoeg). Je moet dan een scherpe klik in de luidspreker horen, zowel bij het aansluiten als bij het los nemen. Als je de klik hoort zit er voorlopig geen sluiting in je bedrading en/of luidsprekers. Als je niets hoort, zit er ergens een sluiting of een onderbreking.
Zijn het fabrieks luidsprekers of heb je zelf wat gebouwd. Als je bijvoorbeeld teveel luidsprekers tegelijk aansluit, dan wordt de versterker overbelast en daardoor kan hij ook defect raken. De meeste versterkers mogen niet minder dan vier ohm belast worden. De F4215 mag met minimaal 8 ohm belast worden.

Soundman2

door michielwesselius, 19-09-2013, 19:21 (4091 dagen geleden) @ soundman2

Nee, ik heb na je bericht niet opnieuw de boxen aangesloten terwijl de versterker aan staat.
Maar ik maak uit je reaktie op dat het onwaarschijnlijk is dat het probleem iets met afwijkende impedantie heeft te maken?

door soundman2 @, Wouw, 19-09-2013, 19:32 (4091 dagen geleden) @ michielwesselius

Nee, ik heb na je bericht niet opnieuw de boxen aangesloten terwijl de versterker aan staat.
Maar ik maak uit je reaktie op dat het onwaarschijnlijk is dat het probleem iets met afwijkende impedantie heeft te maken?

Ik heb mijn vorige posting gewijzigd, De F4215 is geschikt voor 8 ohm en hoger. Als je een luidspreker aansluit met een (veel) lagere weerstand, dan is de versterker overbelast als je hem wat harder laat spelen. Op een laag vermogen is er niet zoveel aan de hand. De versterker gaat pas in protectie, of gaat stuk als de maximale uitgangsstroom overschreden wordt. Deze versterker is 50 watt aan 8 ohm. De max. te leveren stroom is 2,5 ampère.

Soundman2

door michielwesselius, 19-09-2013, 19:40 (4091 dagen geleden) @ soundman2

De speakers zijn de Wharfedale Laser 40 met een impedantie van 6 ohm.
Dus dat zou mogelijk zijn dan?
De ander versterker is een Marantz PM 250 met een impedantie van 4-16 ohm. Dus die zou dat probleem toch zeker niet moeten hebben.

door michielwesselius, 19-09-2013, 19:42 (4091 dagen geleden) @ michielwesselius

Het blijft eigenaardig ik heb de Wharfedale en Philips als combi gekocht, daardoor ben ik ervan uitgegaan dat deze matchen.

door soundman2 @, Wouw, 19-09-2013, 20:07 (4091 dagen geleden) @ michielwesselius

Het blijft eigenaardig ik heb de Wharfedale en Philips als combi gekocht, daardoor ben ik ervan uitgegaan dat deze matchen.

Het verschil is ook niet ramzalig. De maximale waarde wordt overschreden alsmdeversterker meer dan 37,5 watt moet leveren en dat gebeurt alleen in de pieken. 2x 37 watt is al een fors volume, maar draai je er disco mee, dan is het zo gepiept.

Soundman2

door michielwesselius, 19-09-2013, 20:32 (4091 dagen geleden) @ soundman2

Marantz opnieuw aangesloten, blijkt toch geen probleem te zijn. dat leek me ook stug gezien de specs.