Vervangen OC170 en OC171 in L3X02T (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 02-10-2013, 07:17 (4077 dagen geleden)

Een Philips L3X02T (oranje toestel, 1960, LG/MG/FM) is defect. Schema:
http://www.radiodatabase.nl/toestellen/philips%20transistor/L3X02T/L3X02T.pdf

Het HF-deel is zo dood als een pier zodat ik vermoed dat enkele van de (2x) OC170 en (2x) OC171 transistors sluiting hebben door haarvorming. Ik kan de afschermdraad losnemen of haartjes wegblazen met een condensator-puls, dat heb ik gevonden op internet, maar die oplossingen zijn allemaal tijdelijk.

Wat moet ik opmeten om te bevestigen dat deze haarvorming het probleem is?
Op MG werkt de mengoscillator wel, dus T3 heeft geen probleem.

Als ik de afscherming loshaal of de haartjes wegblaas met een condensator, hoe lang speelt de radio dan weer, hebben jullie daar ervaring mee?

Kan ik deze torren vervangen door nieuwe transistors? Er bestaan moderne PNP transistors zoals BC327, maar dan moet je de bias veranderen. Welke weerstanden moet ik aanpassen voor een hogere bias? Bestaan er ook moderne transistors die ik er zo in kan doen?

Of zijn er nog germanium transistors te krijgen ergens, die nog een paar decennia meegaan?

Vervangen OC170 en OC171 in L3X02T

door soundman2 @, Wouw, 02-10-2013, 07:38 (4077 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Het HF-deel is zo dood als een pier zodat ik vermoed dat enkele van de (2x) OC170 en (2x) OC171 transistors sluiting hebben door haarvorming. Ik kan de afschermdraad losnemen of haartjes wegblazen met een condensator-puls, dat heb ik gevonden op internet, maar die oplossingen zijn allemaal tijdelijk.

Als ik de afscherming loshaal of de haartjes wegblaas met een condensator, hoe lang speelt de radio dan weer, hebben jullie daar ervaring mee?

Kan ik deze torren vervangen door nieuwe transistors? Er bestaan moderne PNP transistors zoals BC327, maar dan moet je de bias veranderen. Welke weerstanden moet ik aanpassen voor een hogere bias? Bestaan er ook moderne transistors die ik er zo in kan doen?

Of zijn er nog germanium transistors te krijgen ergens, die nog een paar decennia meegaan?

Als de "haarsluitingen" aanwezig zijn, zal dat zeker de instellingen van de transistors beïnvloeden. Meten is weten en kan je een hoop zoekwerk besparen.
Evenwel is het natuurlijk niet onmogelijk dat je met het fenomeen te maken hebt.
Si-transistoren vereissen wat aanpassingen. Door de hogere Vbe spanning zullen ze soms niet de meest gunstige instelling meer hebben, of gewoonweg niet meer functioneren. Doordat de versterking vaak factoren hoger is, alsmede de grensfrequenties, kunnen ook daar problemen optreden.
Soundman2

door verbeek @, Zutphen, 02-10-2013, 07:59 (4077 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door verbeek, 02-10-2013, 08:01

Gerard,

De haartjes weghalen kan uiteraard, maar het is geen garantie dat ze allemaal verdwenen zijn, want je blaast er maar één op (nl die sluiting maakt), en met een beetje pech heb je de volgende dag een andere.
Je zou de OC170V en de OC171 kunnen vervangen door een AF121 en de OC170M door de AF125 (zie een vergelijkbaar schema van de B4X52AT).
Ooit heb ik ergens op het internet gelezen dat iemand de behuizing van de oude OC170 open heeft gesoldeerd en daarin als plaatsvervanger een van de bovengenoemde transistors had vastgezet met siliconenkit. Dit, om de originele ''look'' te handhaven. Eigenlijk hetzelfde als wat met oude elco's gedaan wordt. Re-torren i.p.v. re-cappen :-).

hier zijn ze nog verkrijgbaar.

Gr. Paul

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 02-10-2013, 08:25 (4076 dagen geleden) @ verbeek
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 02-10-2013, 08:47

Zijn die AF transistors dan echte Germanium torren? En zijn deze nieuw gemaakt of Old Stock? Want in het laatste geval is de betrouwbaarheid misschien dubieus.

Fijn dat ze nog verkrijgbaar zijn (best wel duur, 2 en 3 euro!).
Maar de types die je noemt zijn iets anders. In mijn radio heb ik OC171M en OC171V en twee ongeslachtelijke OC170, terwijl jij het voor de 170 over een mannetje en een vrouwtje hebt. Dus welke moet ik nu hebben?
Wat is trouwens M en V? Een Mixer- en Versterkervariant?

Ik dacht erover om alle vier de torren te vervangen, dan is mijn klant jarenlang van deze ellende af. Kan ik de diodes en LF-torren laten zitten?

Mijn elektronika-boertje (Radio Centrum in Utrecht) heeft nog
AF106, AF139 en AF125 voor minder dan 2 euro
AF126 en AF127 voor meer dan 2 euro
maar geen AF121:
http://www.radiocentrum.com/Hoofdmenu/Catalogus/Electronica_onderdelen/Transistoren_FETs

De haartjes weghalen kan uiteraard, maar het is geen garantie dat ze allemaal verdwenen zijn, want je blaast er maar één op (nl die sluiting maakt), en met een beetje pech heb je de volgende dag een andere.
Je zou de OC170V en de OC171 kunnen vervangen door een AF121 en de OC170M door de AF125 (zie een vergelijkbaar schema van de B4X52AT).
Ooit heb ik ergens op het internet gelezen dat iemand de behuizing van de oude OC170 open heeft gesoldeerd en daarin als plaatsvervanger een van de bovengenoemde transistors had vastgezet met siliconenkit. Dit, om de originele ''look'' te handhaven. Eigenlijk hetzelfde als wat met oude elco's gedaan wordt. Re-torren i.p.v. re-cappen :-).

hier zijn ze nog verkrijgbaar.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-10-2013, 10:22 (4076 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-10-2013, 10:26

Het zijn echte germaniumtransistoren. Mogelijk redelijk recente productie, maar dat maakt niet uit. Torren waar geen productiefout inzit halen de 100 jaar ook nog wel. De productiefout van Philips bij de OC170 t/m AF117 was dat ze met loodvrij vertinde huisjes aan de RoHS-normen probeerden te voldoen, zo'n kleine 60 jaar voordat die bestonden...... En misschien dat ze bezuinigden op de opvulling van de huisjes.

Zo uit het hoofd gezegd kan de AF139 op alle plaatsen worden ingezet, maar pak eventueel de databladen er bij.

P.S. Heeft iemand ooit al eens geprobeerd om het transistorhuisje met de soldeerbout te verhitten? Dan zouden de dendrieten wel eens weg kunnen smelten, en dat zou zomaar een duurzamer resultaat dan zappen kunnen geven.

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 02-10-2013, 11:34 (4076 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Er zijn nogal wat megelijkheden.
[image]

Controleer wel even of de aansluitingen niet anders zijn. Die oude jongens waren meestal EBC maar in deze lijst wordt geen rekening gehouden met mogelijke andere aansluitingen.

Denk er ook aan dat deze germanium transistors veel gevoeliger zijn voor mishandeling zoals verkeerd aansluiten en oververhitting bij het (los)solderen dan hun silicium opvolgers.

petrus bitbyter

door Armand @, België, 02-10-2013, 12:49 (4076 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Armand, 02-10-2013, 13:02

Gerard,

Koop geen NOS "brol" OC170 tot AF117 uit de Philips productie.
De kans is heel groot dat deze hetzelfde probleem hebben of gaan hebben.Zelf meegemaakt, meer dan de helft met sluiting.
Goede vervangers zijn AF124, AF125,...
Sluitingen ben ik nog niet tegengekomen bij equivalenten uit de SFT (FR) en 2N (USA) reeks (zie scan bericht Petrus).Van de 2SC (J) reeks weet ik het niet.

Vriendelijke groeten, Armand

door verbeek @, Zutphen, 02-10-2013, 15:03 (4076 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

In het kluwer transistor boek komt geen OC171M of V voor. Sterker nog, de OC170 en OC171 hebben dezelfde specificaties....
Maar het lijkt me inderdaad dat de OC171V een OC171 is met een laag ruisgetal ( Het is tenslotte de eerste transistor.
De OC171M ? Geen flauw idee.

Gr. Paul

Vervangen, en nu de schakelaar... in L3X02T

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 02-10-2013, 19:32 (4076 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Nou jongens, dat is gelukt!

De suggestie van Maarten volgend heb ik een zak AF139s gekocht en die erin geprutst.
Dat is nog een heel gedoe, dat kleine spul. Vier draadjes per tor, en het is voor mij te klein om het goed scherp te zien. De transistors in de radio hadden gekleurde pootjes, wit geel groen en rood, en ik heb eerst op de nieuwe torren van montagedraad wat kleuren om de pootjes gedaan. Toen per tor een plaatje gemaakt hoe de draadjes zaten, en de nieuwe tor gemonteerd.

Maar alle banden geven weer vrolijk geluid, dus ben ik zelf ook weer vrolijk.

Voor de FM is alleen de schakelaar niet goed, die maakt niet goed contact. Soms doet ie het helemaal niet, soms moet je hem een stukje ingedrukt houden en soms blijft hij een poosje zelf spelen. Ik heb er al wat contactspray ingespoten. Maar ik heb niet zoveel zin om die schakelunit te gaan uitsolderen en weer inbouwen, want die zit ook nog eens onder de ferrietantenne.

Heeft iemand hier een suggestie voor?

Vervangen, en nu de schakelaar... in L3X02T

door Bert @, Zeist, 04-10-2013, 07:51 (4075 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Hallo Gerard bij AST Electronic hebben ze de AF121 in voorraad
zie mijn mail

gr. Bert Zeist

door paulvo @, Brakel (BE), 04-09-2023, 16:08 (452 dagen geleden) @ Armand

In verband met achtervoegsels: V, M en ZF : deze zouden kunnen staan voor:

• V: Voorversterking/Ingangstrap
  • M: Mixer trap
  • ZF: (Zwischenfrequenz) Middenfrequent trap (IF)

Helaas vind ik geen datasheets meer die verder aanduiden welke kwaliteit dan precies bij elk van die drie types uitspringt. Heeft een V-suffix bijvoorbeeld een lagere ruisfactor ?

Om terug te keren naar de originele topic, lijkt me dat een AF125 of AF126 een goede vervanging zou kunnen zijn, maar de minimale hFE wordt voor deze beide types opgegeven als 50.
Terwijl de OC170 een minimale hFE van 150 zou moeten vertonen. Wat een heel stuk meer is !

Het zou een interessante topic zijn om de vervanging van een OC170, als gecombineerde oscillator en mixer gebruikt, te onderzoeken met een silicium transistor (bv een low noise BC559 of BC560). Dit met het oog op een instelpunt voor een gelijke versterking en bandbreedte als bij de OC170.

Een OC170 is een beetje een tijdbom (door die haarvorming) en de vraag is hoe lang een AF125 of AF126 nog betaalbaar/verkrijgbaar zal blijven ?

door soundman2 @, Wouw, 05-09-2023, 11:16 (451 dagen geleden) @ paulvo

Ik denk dat het probleem na tien jaar wel opgelost is.......

door paulvo @, Brakel (BE), 05-09-2023, 12:01 (451 dagen geleden) @ soundman2

Het probleem is destijds inderdaad opgelost door vervanging met een andere Ge transistor, maar ik wilde het probleem iets opentrekken, ook met het ook op de toekomst, naar vervanging met een Si transistor.
En de daarbij benodigde aanpassingen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-09-2023, 18:58 (451 dagen geleden) @ paulvo

En dat is een prima idee. Het forum heeft ook een functie als archief :)