aansluiten schotel op tv (Toestel of techniek)

door hdegreeuw @, Andijk, 06-10-2013, 15:59 (4072 dagen geleden)

Mijn buurman heeft een poolse vrouw en heeft nu een schotel aangeschaft.
Ook heeft hij een decoder met een poolse smartkaart.
Hij is al de hele dag bezig maar heeft nog geen beeldje ontvangen.
Nu kwam hij vragen of ik hem wilde helpen.
Ondertussen zijn we al een tijdje bezig
We hebben de schotel op ca 12 uur ri zuid staan en bewegen hem heel langzaam naar links en naar rechts en iets op en neer
Maar geen enkele verandering in het beeld.

Maar mijn vraag is waar zet ik het tv kanaal op, dat is toch het AV kanaal of moet het VCR kanaal zijn?

De tv heeft 99 kanalen.

Hessel

aansluiten schotel op tv

door ruudtx @, Utrecht, 06-10-2013, 16:08 (4072 dagen geleden) @ hdegreeuw

De sat ontvanger heeft een scartuitgang?
Dan het best deze aansluiten op TV, tenzij deze heel oud is, dan kijken of sat rec een RF uitgang heeft, anders moet er een modulator tussen.

Bij gebruik scart, TV op AV ingang, zijn er meerdere dan de goede kiezen.

Er zijn sat finder apparaatjes, even uitzoeken waar die Poose zenders op zitten en dan uitrichten. Als het Astra/ Eutelsat is dan kijken naar richting schotels buren.

In tuners zitten vaak vele zenders voorgeprogrammeerd , dan afstemmen op Poolse zender.

aansluiten schotel op tv

door Ed van der Weele † @, Zeist, 06-10-2013, 16:23 (4072 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 06-10-2013, 16:51

Elke satellietontvanger heeft een on-screen menu. Dat moet je sowieso in beeld krijgen, ook al staat de schotel nog niet goed uitgericht.

De scart-aansluiting van de ontvanger moet op de scart-aansluiting van de tv zijn aangesloten waar ook een videorecorder of een dvd-speler wordt aangesloten.
In het geval van een moderne tv en een moderne HD-satellietontvanger worden de hdmi-aansluitingen gebruikt.
De tv wordt dan ingesteld op het AV-"kanaal" dat met de scart of hdmi is verbonden.

Voor het afstellen van de schotel moet je de naam van de zender weten, of de frequentie, en de satelliet waar de zender vanaf uitzendt.
Er zijn twee betrouwbare bronnen om dat op te zoeken: http://nl.kingofsat.net/ en http://www.lyngsat.com/
Verder moet de ontvanger voor elk kanaal zijn ingesteld op horizontale of verticale polarisatie, de correcte symbol rate en FEC en of de modulatie QPSK of 8PSK is.
Als de ontvanger al is voorzien van vooraf ingestelde kanalen zijn de hierboven vermelde instellingen al ingevoerd.

EDIT: Een heel makkelijk hulpmiddel om de richting van de schotel te bepalen is http://www.dishpointer.com/. Met het juiste adres ingevuld en de satelliet die moet worden ontvangen wordt de juiste richting aangegeven en of er eventuele obstakels de ontvangst belemmeren.

aansluiten schotel op tv

door Huub.jak, 06-10-2013, 16:53 (4072 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Huub.jak, 06-10-2013, 17:04

Anders in de boek winkel
een boek over Sat zenders kopen
Dan kan je goed lezen welken satelit
Je moet gebruiken .Zoo moet je ook
Weten of de Converter geschikt is voor
allen poolse zenders . op mijn schotel heb ik wel
klein aantal van die zenders op Astra. Huub

aansluiten schotel op tv

door snameroc @, Etten Leur, 06-10-2013, 17:02 (4072 dagen geleden) @ Huub.jak

Als je een smart Phone hebt bestaat er een app genaamd sattfinder die geeft een plaatje op google maps waar de schotel naar toe moet kijken.
Ook heb je een piepertje welke je aansluit tussen de kabel en de schotel hoe beter gericht hoe hoger de toon zo een ding kost een tientje of zo.
Maar zoals hierboven gemeld het on screen menu moet je zien op de tv zelfs zonder schotel. Na het uitrichten moet de schoteltuner ook nog zender zoeken dus voor je beeld hebt heb je heel wat zaken te overwinnen.
Meestal heeft de tuner ook wel een velsterkte meter on het on screenmenu als je die zichtbaar maakt vanaf de schotel geeft je veel hulp. eventueel met een draagbare tv buiten.

Succes Johan

aansluiten schotel op tv

door hdegreeuw @, Andijk, 06-10-2013, 18:39 (4072 dagen geleden) @ snameroc

Allemaal bedankt, maar tot op heden nog niets.
Maar wat blijkt zo als Ed aangaf ik heb geen menu dus zal er iets anders fout zijn.
Tegen mijn buurman gezegd dat ik eerst een menu moet hebben als ik de ontvanger op de tv aansluit.
Ja dat had ik vanmorgen wel zei hij, maar opeens was dat menu weg.
Nu lijkt mij die ontvanger ook niet erg jovel, voorkant beetje los ed.

Maar daar gaan we morgen mee verder.

Hessel

aansluiten schotel op tv

door Ed van der Weele † @, Zeist, 07-10-2013, 00:46 (4072 dagen geleden) @ hdegreeuw

Tegen mijn buurman gezegd dat ik eerst een menu moet hebben als ik de ontvanger op de tv aansluit.

Het menu is alleen in beeld als dit met de afstandsbediening is geactiveerd. Het kan dus zijn dat de buurman dit heeft gezien bij het opstarten van de satellietontvanger en dat het menu daarna verdween. Daarna is er vanzelfsprekend geen menu meer te zien, dat wil je niet als je naar een uitzending zit te kijken.
Zoek eerst de handleiding van de satellietontvanger op en stel de ontvanger dan in op een menu-item. Dan weet je in elk geval of de tv de ontvanger wel "ziet".