Eén eindtrap SANSUI AU6900 versterker kraakt soms (Toestel of techniek)
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 12-10-2013, 18:45 (4066 dagen geleden)
Hallo forumvrienden,
Ik repareer momenteel een versterker, de SANSUI AU 6900, waarvan hier het schema van de eindtrappen. Hij werkt vlekkeloos maar pak-m-beet 2 keer per uur hoor ik gedurende enkele seconden geknetter op het rechter kanaal, met de potmeter DICHT. Het klinkt als 2 seconden spetterend vuurwerk. Dan gaat het weer uren goed. Hij wordt niet meer dan gewoon warm en ik vind geen losse verbindingen, geen breuken in koperbanen en geen bollende of lekkende elco's. Mijn vermoeden is dat de rechter eindtrap dit veroorzaakt, maar herkent iemand dit verschijnsel, zodat ik gerichter kan zoeken. Zou het een transistor zijn, weerstand, of toch een elco? Lastig zo'n verschijnsel dat zich maar een enkele keer LUID laat horen.
Bedankt alvast voor het meedenken.
Groeten,
Paul van der Mast
Eén eindtrap SANSUI AU6900 versterker kraakt soms
door focus103 , Zaandam, 12-10-2013, 19:21 (4066 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door focus103, 12-10-2013, 19:25
Je zou met een scoop moeten meten waar het onstaat.
zoals je al zegt het komt na de volume regeling en allen in het rechter kanaal
Mogenlijk dat de rust stroom potmeter geen goed kontakt maakt (kraakt)
Het is eerder een condensator dan een transistor of weerstand.
Met een beedje koude spay of fhon proberen het te repoduseren
door Huub.jak, 12-10-2013, 19:35 (4066 dagen geleden) @ focus103
Ik denk meer in de richting
Van een voedigs weerstand met bruik
Dat hij warm word en uitzet en soms
krimpt Ja volgen met de scoop Is mischien
Wel wat . Je kan ook de Anneloog meter op weerstanden zetten
Zien of de naald beweegt .Ja het kan meer zijn
Huub
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 12-10-2013, 20:05 (4066 dagen geleden) @ focus103
Bedankt voor je tips. Hopelijk komt het kraken telkens binnen een bepaalde tijd terug, dan zou ik het misschien kunnen vinden.
Groeten,
Paul
door Ed van der Weele † , Zeist, 12-10-2013, 19:34 (4066 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Mijn radio Sony STR-DE405 had een dergelijk verschijnsel; gekraak en af en toe flinke knallen uit de luidsprekers.
De oorzaak was losgescheurde soldeerverbindingen van de driver-ic's in de eindtrappen.
Met het blote oog nauwelijks te zien, maar met een loep zag je heel fijne ronde scheurtjes in het soldeer.
Opgelost door het oude soldeer te verwijderen met désoldeerlitze en alle pootjes van de ic's opnieuw te solderen.
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 12-10-2013, 20:09 (4066 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Op het eerste gezicht kon ik toch echt niets bespeuren op de koperbanen, maar je hebt gelijk, een scheurtje schijnt ook vrijwel onzichtbaar te kunnen zijn.
Ik ga er weer eens op turen. Jammer dat hij totaal niet reageert om mechanische invloeden, wat bij een scheurtje het geval ZOU kunnen zijn.
Bedankt voor de tip,
Paul
door franc , Loosbroek, 12-10-2013, 20:29 (4066 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Hoi Paul,
Kijkeens op de bovenkant van de print.
Zit daar geen lijmklodder om elko's te fixeren of zo.
Dit spul wordt na meer dan 30 jaar geleidend en kan ellende veroorzaken.
Sansui deed dit bijna altijd in zijn versterkers.
Ook zit er een uitgangsrelais in de versterker als ik het onderste deel van het schema zie.
Ook die kan kraken veroorzaken. probeer die schoon te maken met wasbenzine aan een kaas prikkertje, nooit contactspray gebruiken!!
Naast dit alles kunnen torren ook wel eens moeilijk doen en dan meestal de kleinere.
Groet Frank
door soundman2 , Wouw, 12-10-2013, 20:54 (4066 dagen geleden) @ franc
Naast dit alles kunnen torren ook wel eens moeilijk doen en dan meestal de kleinere.
Kijk ook eens of de transistoren in de stuurtrappen verzilverde pootjes hebben. De kans is dan groot dat er zich geleidend zilveroxide tussen de pootjes heeft gevormd, wat tot hevige kraakstoring kan leiden. Als pootjes verzilverd zijn, dan zijn ze nu helemaal zwart geoxideerd.
Wat dat betreft herhaalt de geschiedenis zich. Bepaalde buizen uit de rimlock serie hadden ook last van hetzelfde verschijnsel,
Soundman2
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 12-10-2013, 21:33 (4066 dagen geleden) @ soundman2
Nog niet aan gedacht, ga ik ook eens bekijken.
Bedankt!
Paul
door soundman2 , Wouw, 13-10-2013, 08:50 (4065 dagen geleden) @ soundman2
Kijk ook eens of de transistoren in de stuurtrappen verzilverde pootjes hebben. De kans is dan groot dat er zich geleidend zilveroxide tussen de pootjes heeft gevormd, wat tot hevige kraakstoring kan leiden. Als pootjes verzilverd zijn, dan zijn ze nu helemaal zwart geoxideerd.
Wat dat betreft herhaalt de geschiedenis zich. Bepaalde buizen uit de rimlock serie hadden ook last van hetzelfde verschijnsel,Soundman2
Ben nog wat aan het zoeken geweest, omdat een dergelijk probleem van af en toe kraken, eerder door mij op het forum is gezet.
Hier vond ik het terug
Soundman2
door maarten van dijk , 12-10-2013, 20:57 (4066 dagen geleden) @ franc
Frank kwam er al mee:Ik heb diverse versterkers gerepareerd met vuile contacten
in het beveilgingsrelais.Ik haalde het relais er dan uit,uit elkaar halen en de contacten met heel dun polijstpapier en er een beetje goede contactspray er op doen en dan de contacten schoonmaken.Er blijkt gewoon overgangsweerstand te zitten in die contacten.
suk6!
mvg, Maarten van Dijk.
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 12-10-2013, 21:34 (4066 dagen geleden) @ maarten van dijk
Bedankt!
Dat relais kan ik er zo uit halen en eens goed onderzoeken en schoonmaken.
Groeten,
Paul
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 12-10-2013, 21:32 (4066 dagen geleden) @ franc
Ja, ook goeie tips!
Bedankt,
Paul
door kris , Gent, België, 14-10-2013, 22:48 (4064 dagen geleden) @ Paul van der Mast
-oude lijm veroorzaakt wel eens problemen omdat gaat dit gaat geleiden, maar als de versterker opwarmt verdwijnt dit probleem stilletjes aan (vocht verdwijnt uit de lijm). is hier niet het geval.
-het relais veroorzaakt geen gekraak zoals Paul beschrijft, maar gewoon onderbreken van de muziek, vooral als de versterker zacht speelt, is hier niet het geval.
Hevig gekraak die weer over gaat en zeer zelden is esit een beetje geduld en doorzettingsvermogen alsook strategie.
Er zijn verscheidene kanshebbers, waaronder de driver en eindtransistoren.
Ik weet niet of het eenvoudig te doen is, maar ik zou de linkse en rechtste drivers + eindtorren eens omwisselen en afwachten of de fout mee verhuist naar het andere kanaal.
groeten
Kris
door Tonmeister Henk † , Leeuwarden, 15-10-2013, 00:22 (4064 dagen geleden) @ kris
maar ik zou de linkse en rechtste drivers + eindtorren eens omwisselen en afwachten of de fout mee verhuist naar het andere kanaal.
Hier zou ik voorzichtig mee zijn , de instellingen kloppen dan niet meer .
Groet , Henk
--
Nuntius Transmittendus !
door kris , Gent, België, 15-10-2013, 07:11 (4063 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Hier zou ik voorzichtig mee zijn , de instellingen kloppen dan niet meer .
Groet , Henk
zo erg is dat niet, klopt op die leeftijd meestal al lang niet meer.
maar na wisselen even nameten of de ruststroom niet te hoog is is een goed idee.
of het totale verbuik even meten.
groeten
Kris
door henkk56 , 17-10-2013, 15:23 (4061 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Ik heb een soortgelijke bak van Pioneer (nog uit de goede tijd ),deze had ook
dit euvel,bovendien geluid links ietsje brak.
Na lang zoeken bleek de PNP driver tor aan het begin van de linker eindtrap gaar.
De orginele was nog verkrijgbaar en de versterker speelt al weer 10 jaar sindsdien
fantastisch.
Henk