22GF303 platenspeler werkt niet meer: reparatie tips? (Toestel of techniek)

door Hannet79, 14-10-2013, 13:09 (4064 dagen geleden)

Sinds een tijdje ben ik de trotse eigenaar van een blauwe Philips 22gf303 platenspeler. De speler heeft het altijd prima gedaan, tot afgelopen weekend. Als ik de arm naar rechts klik om het plateau te laten draaien, gebeurt er helemaal niks meer. Hij gaat niet aan, ik hoor geen klikje en ook als ik bijv mijn vinger op de naald doe, komt er geen geluid meer.

Omdat ik zelf twee totale linke handen heb en de platenspeler uit de jaren 70 stemt ben ik op zoek naar iemand die vaker oude platenspelers gerepareerd heeft en die mij verder zou kunnen helpen.
Kennen jullie misschien die dit zou kunnen in (de buurt van) Amsterdam?

alvast bedankt!
groet
Hannet

22GF303 platenspeler werkt niet meer: reparatie tips?

door Huub.jak, 14-10-2013, 17:01 (4064 dagen geleden) @ Hannet79

Zit bij de speler een losse stroom draad voor 220 ac
Dan kan dat stekkertje wel eens geen kontakt maken ?
Huub

door soundman2 @, Wouw, 14-10-2013, 17:47 (4064 dagen geleden) @ Huub.jak
Gewijzigd door soundman2, 14-10-2013, 17:54

Zit bij de speler een losse stroom draad voor 220 ac
Dan kan dat stekkertje wel eens geen kontakt maken ?
Huub

Het draaitafeltje heeft geen netschakelaar, m.a.w. als het netsnoer op het lichtnet is aangesloten, dan staat de voedingstransformator onder spanning. Het is eenvoudig te controleren of er spanning op de trafo komt. Leg je oor tegen de onderkant van het apparaatje en luister of je een heel lichte zoemtoon hoort. Die zoemtoon komt van de trafo. Hoor je helemaal niets, dan kan de netzekering defekt zijn, maar ook het (losse) netsnoer. Probeer eens met een ander snoertje, of controleer de zekering. Die laatste zit binnenin. Haal wel vooraf het netsnoer eruit.
Als de zekering defect is, kun je die vervangen door een met dezelfde waarde. Brandt de zekering weer door, dan is verder onderzoek noodzakelijk.
Let op, de zekering hangt direct aan de netbedrading, dus niet verwisselen als het netsnoer nog aangesloten is. De netzekering is volgens de doc een speciaal type en zou zich ook tussen de wikkelingen van de trafo bevinden. Vervangen is in dit geval beter te doen, die meer met het bijltje gehakt heeft.
Soundman2

door René Daemen1, 14-10-2013, 18:27 (4064 dagen geleden) @ Hannet79

Hannet,

Probeer eens met batterijen
het grammofoontje werkt daar ook op
doet hij het dan nog niet
dan zal de AC187 en AC188 stuk zijn
transistors
komt vaker voor
test eerst met batterijen
Succes,

Mvg René Daemen