Philips 22RB562 geeft ruis uit eindversterker (Toestel of techniek)
door klaas, 23-10-2013, 10:17 (4055 dagen geleden)
Hallo.
Onlangs heb ik een knappe 22RB562 uit december 65 van een container gered. Ik heb het toestel inmiddels voorzien van een nieuw netsnoer en getest. Er zit een geweldig geluid in, maar helaas begint de radio na enige seconden, zo'n 10 seconden, te ruisen uit de eindversterker. Deze ruis is niet te regelen met de volume potmeter. Blijft dus bij elk volume niveau even luid. Ook is de ruis op de grammofoon stand te horen. De ruis klinkt als of je de radio op de fm hebt, zonder zender. Gelukkig ontvangt de radio alle zenders nog wel gewoon maar deze ruis verstoord het prachtgeluid...
Weet iemand waar ik ongeveer zoeken moet? Ik verwacht een lekke condensator, aangezien het een tijdje duurt eer deze ruis begint te komen.
Mvg, Klaas. (nu in de transistors!)
Philips 22RB562 geeft ruis uit eindversterker
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 23-10-2013, 10:56 (4055 dagen geleden) @ klaas
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-10-2013, 11:07
Condensator lijkt me onwaarschijnlijk, vooral tantaaltjes en papiercondensatoren doen dat eigenlijk.
De LF-versterker bestaat uit wat Gromsound zo mooi noemt: Germanium tiktorren. Inplaats van ertegen te tikken kan je ook, terwijl het toestel staat te ruisen, even de soldeerbout stuk voor stuk tegen de huisjes van de transistoren houden (niet te lang, je wilt ze wel heel houden als ze nog heel zijn). Als het ruisen stopt heb je de tiktor gevonden. Met nog even langer warmstoken (nog steeds niet te lang, paar seconden extra ofzo) heb je dan zelfs kans dat het mankement voorlopig wegblijft.
Zou zomaar dezelfde rohstindendrietvorming kunnen zijn als bij de AF11x-reeks, waarvan ik op het andere forum nog optimistisch had geroepen dat die er tenminste niet inzaten. Feit is dat de LF-torren veel minder vaak stuk gaan dus je daar niet direct aan denkt.
Er is natuurlijk alsnog een kans dat het niet aan de transistoren ligt, maar deze methode werd in de jaren '60 en '70 in reparatiewerkplaatsen gebruikt voor snelle uitsluiting als een van de eerste foutzoekstappen bij vergelijkbare klachten.
door klaas, 23-10-2013, 12:59 (4055 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik ga dit even proberen met de beide AC128 torren Maarten. Bedankt!
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 23-10-2013, 13:44 (4055 dagen geleden) @ klaas
Vergeet de AC125 en AC126 niet, die komen nog eerder in aanmerking lijkt me.
door kris , Gent, België, 23-10-2013, 14:43 (4055 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door kris, 23-10-2013, 14:44
Ja, bij deze radio komt er wel eens een ruisende transistor voor in de voorversterker.
Het is niet altijd even makkelijk de ruisbron te vinden.
bij tips en truuks staat er een tip onde ruisende transistoren.
kleine Condensator (bvb 1 µF) tussen E en C houden van DUT, indien ruisen verminderd, kleine Condensator tussen E en B houden van dezelfde DUT. Als ruisen toeneemt dan is die transistor fout, indien ruis nu ook afneemt, opschuiven naar de volgende transistor.
groeten
Kris
door klaas, 23-10-2013, 20:11 (4055 dagen geleden) @ kris
Bedankt!
Mijn bevindingen:
TS9 e - b ruisen en geluid doffer
e - c ruisen en geluid doffer
TS8 e - b ruisen en geluid doffer
e - c ruisen en geluid doffer
TS7 e - b ruisen blijft gelijk, geluid doffer
e - c ruisen blijft gelijk, geluid doffer
Nu lijkt TS7 (AC125, LF versterker) de boosdoener, heb ik het goed?
door kris , Gent, België, 23-10-2013, 21:04 (4055 dagen geleden) @ klaas
er is een klein beetje tegenspraak in je resultaat (het ruisen zou ook moeten afnemen wanneer je E-C van deze T 7 transistor overbrugt, je kan een iets grotere C nemen bvb 10µF), maar het wijst idd vooral richting ts7.
groeten
Kris
door Otto , Drenthe, 24-10-2013, 07:03 (4054 dagen geleden) @ klaas
Onlangs heb ik een knappe 22RB562 uit december 65 van een container gered. Ik heb het toestel inmiddels voorzien van een nieuw netsnoer en getest. Er zit een geweldig geluid in, maar helaas begint de radio na enige seconden, zo'n 10 seconden, te ruisen uit de eindversterker. Deze ruis is niet te regelen met de volume potmeter. Blijft dus bij elk volume niveau even luid. Ook is de ruis op de grammofoon stand te horen. De ruis klinkt als of je de radio op de fm hebt, zonder zender.
Ik heb dat gehad in een soortelijke versterker. Ik heb toen de torren bespoten met "Kältespray". Binnen aan mum van tijd de boosdoener gevonden, een transistor van het model BC147:
Met de soldeerbout zoals de anderen voorstellen heb ik nog niet geprobeerd, maar zal ik onthouden voor een volgende keer als me zoiets overkomt.
Succes,
Otto
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 24-10-2013, 11:31 (4054 dagen geleden) @ Otto
De torren die jij toont zijn siliciumtorren. 2 generaties nieuwer en niet meer van metaal. Je kan de soldeerbout in elk geval nooit tegen het huisje houden, want dat zal dan smelten of verbranden. Bovendien hebben ze ander soort defecten inwendig.
Daar is koudespray vaak een meer aangewezen middel om fouten te vinden inderdaad.
door klaas, 25-10-2013, 15:55 (4053 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bedankt voor de tip! Ik heb de tor al gevonden, de AC125 is de veroorzaker.
Als ik de hete bout er tegenaan houd, gaat de ruis helemaal weg. Als ik de tor vervolgens laat afkoelen, komt de ruis weer hevig terug.
Welk modern type kan ik hiervoor in de plaats solderen? Het gaat om TS8, LF versterker.
door Hans PA0H , Apeldoorn, 25-10-2013, 19:10 (4053 dagen geleden) @ klaas
Ik zou er maar gewoon weer een Ac125 in zetten. Je kunt ook proberen of een bc177 het op die plek doet.
groeten, Hans PA0H
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 25-10-2013, 19:33 (4053 dagen geleden) @ klaas
En als je niet aan een AC125 kunt komen, kan je inplaats van een BC177 ook een BC557 gebruiken. Dat is de moderne variant van de BC177.
door klaas, 26-10-2013, 15:24 (4052 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Vanmiddag de beide transistoren in de LF versterker, de AC125 vervangen door twee BC557 silicium torren. de radio speelt weer ruisvrij en met uitstekend geluid.
Kosten: 2 * 35 cent.
Gelijk de voedings elco prefentief vervangen. Deze zag er nogal uitgedroogd uit.
Toen ik de eerste AC125 vervangen had, hoorde ik nog steeds een zachte ruis, dus zal de andere tor ook wel aan vervanging toe zijn geweest.
Bedankt voor het meedenken! Ik heb weer wat bij geleerd! Top!
Groeten, klaas