Audio siniaal (Toestel of techniek)

door johan @, Waalwijk, 25-10-2013, 07:42 (4056 dagen geleden)
Gewijzigd door johan, 25-10-2013, 07:44

[image]
Hallo met Johan..
Ik heb een vraag kan ik twee audio geluisd bronnen (LIN) tegelijk op EEN aan sluiten ingang maken.
Of moet ik er een RELAIS schakeling tussen maken...
De signalen komen niet gelijk binnen het is wel de een of de ander.

GR-Johan..

Audio siniaal

door Pieter Vos @, 25-10-2013, 10:54 (4055 dagen geleden) @ johan

Hallo met Johan..
Ik heb een vraag kan ik twee audio geluisd bronnen (LIN) tegelijk op EEN aan sluiten ingang maken.
Of moet ik er een RELAIS schakeling tussen maken...
De signalen komen niet gelijk binnen het is wel de een of de ander.

GR-Johan..

Een relais schakeling is niet altijd nodig. Het hangt af van het signaal niveau, de uitgangs impedantie van de signaal bronnen en de impedantie van de belasting.

Bijvoorbeeld: wil je 1 luidspreker van 5-7 ohm aansluiten op twee endversterkers dan kan je dat eenvoudig doen met twee serie weerstanden van elk 5 to 7 ohm. Elke eindversterker levert dan via een serieweerstand vermogen aan de luidspreker. Je verliest in deze schakeling vermogen in de serie weerstanden maar het is natuurlijk wel een heel eenvoudige schakeling.

Gaat het om signalen op zogenaamd 'lijnuitgang' niveau en is de impedantie van de belasting bijvoorbeeld 10 kilo ohm (bijvoorbeeld de 'lijn' ingang van een bepaald toestel), dan kun je wederom de truuk met de twee serie weerstanden toepassen. Aan elk van de signaalbronnen komt een serie weerstand en aan het gezamenlijk knooppunt van de twee serie weerstanden verbindt je de ingang van he signaal ontvangende toestel. Wederom is er enig signaal verlies door de serieweerstanden maar het is een heel eenvoudige schakeling.

Vergelijk het met het omzetten van een stereo signaal naar mono, zie bijvoorbeeld: http://www.gloeidraad.nl/radioforumservice/index.php?p=artikelen&sub=artikel-am-ecc82 waarin een stereo signaal met weerstanden R1 en R2 tot mono signaal wordt gemaakt.

Let wel op: de waarde van R1 en R2 moeten gelijk zijn en ze moet groter of gelijk zijn aan de hoogste uitgangsimpedantie van de signaal leverende apparaat uitgangen. Dus hebben de signaal leverende apparaten bijvoorbeeld impedanties van 10 kilo ohm en 30 kilo ohm, dan bij voorkeur R1=R2= groter of gelijk aan 30 kilo ohm. Bovendien moet de ingangsimpedantie van het signaal ontvangende toestel minimaal ca. 30 kilo ohm zijn, ander worden de signaal verliezen te groot.

Pieter.

Audio siniaal

door johan @, Waalwijk, 26-10-2013, 08:10 (4055 dagen geleden) @ Pieter Vos

Bedankt Pieter voor U reactie..:) ..
GR-Johan.....