Telefoon omvormer (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-10-2013, 20:23 (4049 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Ik ben voor een leuk prijsje in het bezit gekomen van een originele jaren 50 zwarte bakelieten telefoon met uiteraard draaischijf.

Het PTT plaatje zit er op evenals een plaatje van de fabrikant (Standard) en ik heb me laten vertellen dat deze veel in de regio Den Haag werden geplaatst destijds.

Nou mijn vraag, ik heb een drie in een pakket van Ziggo waaronder dus bellen en ik zou deze telefoon willen laten werken via het Ziggo modem. Bestaat er een omvormer hiervoor, heeft iemand zoiets al eens gemaakt of ergens in een blad of zo gezien, ik ga trouwens ook maar een googelen nou ik er net over dacht.

Bedankt alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Telefoon omvormer

door soundman2 @, Wouw, 29-10-2013, 20:38 (4049 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik denk dat je moet zoeken naar een kleine juiscentrale, zoals destijds de Profoon TP14 of een Quattrovox. Die accepteren pulstelefoons en gaan DTMF naar buiten,
Ik neem aan dat Ziggo ook met DTMF toestellen werkt.

Soundman2

Telefoon omvormer

door Paul Brouwer @, Haarlem, 29-10-2013, 20:43 (4049 dagen geleden) @ soundman2

DTMF of FSK is doorgaans in het modem selecteerbaar. Het modem op DTMF instellen en je kan gewone analoge toestellen gebruiken.

Groeten,
Paul

--
[image]

Telefoon omvormer

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-10-2013, 00:20 (4049 dagen geleden) @ Paul Brouwer

DTMF en FSK slaat in dit geval op caller-ID, dus of je die op jouw telefoon in beeld krijgt. Dat is hier niet van toepassing.

Telefoon omvormer

door soundman2 @, Wouw, 30-10-2013, 12:48 (4048 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 30-10-2013, 13:02

DTMF en FSK slaat in dit geval op caller-ID, dus of je die op jouw telefoon in beeld krijgt. Dat is hier niet van toepassing.

DTMF (Dual Tone Multi-Frequency) slaat op de manier van nummerkiezen.
Kiezen ging destijds met pulsen die van een kiesschijf kwamen, daarna kwam DTMF, de toontjes kiezer. Heel lang waren ze naast elkaar bruikbaar op de gewone telefoonlijn.
Of het Ziggo modem een of beide van de kiesmodes aan kan, kun je gewoon proberen, of opzoeken in de gebruiksaanwijzing van het Ziggo modem.
Als alleen DTMF mogelijk is, lijkt een kleine huiscentrale, die vaak ook in de kringloop liggen, het eenvoudigst. Als bijkomend voordeel kun je in huis meer vaste toestellen aansluiten. Aan de toestelzijde zijn die kleine centrales alleseters, dus DTMF of puls.
DTMF heeft niets te maken met nummerherkenning of iets anders.
Of nummerherkenning bij Ziggo mogelijk is, dat weet ik niet. Op de bakelieten telefoon zit geen display en er valt dus niets te herkennen.
Soundman2

Telefoon omvormer

door Ed van der Weele † @, Zeist, 30-10-2013, 13:13 (4048 dagen geleden) @ soundman2

Nummerherkenning via een analoge lijn (POTS) gebeurt met DTMF.
Voordat het belsignaal uit de KPN-centrale wordt verzonden komt eerst de toonriedel die het nummerdisplay aanstuurt.

Telefoon omvormer

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-10-2013, 20:28 (4048 dagen geleden) @ soundman2

Zoals Ed al aangeeft gebeurt nummerherkenning bij de KPN met een DTMF-riedel die aan het belsignaal vooraf gaat. In het buitenland en bij sommige PBX-installaties wordt FSK gebruikt. Vandaar de omschakelmogelijkheid.

Helaas dus niet van toepassing op deze toestellen.

Ik zou voor de picbasic.nl-oplossing gaan.

Telefoon omvormer

door soundman2 @, Wouw, 30-10-2013, 12:49 (4048 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door soundman2, 30-10-2013, 13:12

DTMF of FSK is doorgaans in het modem selecteerbaar. Het modem op DTMF instellen en je kan gewone analoge toestellen gebruiken.

Groeten,
Paul

Voor de bakelieten telefoon, moet je het modem juist op pulskiezen zetten, als dat modem het ondersteunt.

Edit: Ik heb zojuist even de installatie/gebruiksvoorschriften gedownload van het Ziggo kastje. Dat ondersteunt alleen DTMF en FSK (voor nummervermelding).
De apparatuur van Ziggo laat pulskiezen niet toe.

Niet erg goedkoop, maar hier staat een kant en klaar kastje wat puls omzet naar DTMF, hoef je niets in de telefoon te bouwen.
Een oude huiscentrale zoals ik aangaf is wellicht een veel goedkoper alternatief.
http://www.phone-master.nl/Dialgizmo/DIALGIZMO.html
Soundman2

Telefoon omvormer

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-10-2013, 14:55 (4048 dagen geleden) @ soundman2

Duur maar wel heel leuk.
Let ook even op de geschiktheid van de lijn zie manual die ter download staat.

Telefoon omvormer

door Erik @, 30-10-2013, 17:27 (4048 dagen geleden) @ soundman2

Bij be bouwer van dit apparaatje: http://www.dialgizmo.com/buy_online.html
Is het wel iets goedkopen, 39 dollar, zo`n 35 euro.

Grtz,
Erik

Telefoon omvormer

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-10-2013, 16:41 (4048 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Ik heb toevallig deze telefooncentrale nog liggen.

[image]

Homevox universal 1-4 E voor maximaal vier toestellen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Telefoon omvormer

door Paul Brouwer @, Haarlem, 29-10-2013, 20:39 (4049 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Telefonie via een (internet-)modem is vaak analoog. Bij mijn provider (Tele2) is dit in elk geval het geval en zou zo'n oud kiesschijftoestel erop moeten werken.

Groeten,
Paul

--
[image]

Telefoon omvormer

door Ad Zijlmans @, Made, 29-10-2013, 21:24 (4049 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Er was ooit een oplossing met een inbouwprintje obv. een pic processor..
http://www.picbasic.nl/frameload.htm?http://www.picbasic.nl/dtmf-telefoon.htm

Op een gegeven moment was dat niet meer leverbaar maar je zou eens kunnen informeren.

Groeten,
Ad

Telefoon omvormer

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-10-2013, 21:53 (4049 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Oude centrale organiseren, dan op de lijn ingang je hoofdlijn aansluiten.
De centrale zorgt dan voor de belspanning.
Goed beantwoorden binnenkomend dat gaat natuurlijk dan prima echter uitbellen niet ivm de pulzen die niet begrepen worden meer:-( .

Internet staat vast ergens hoe van Puls naar Toon omzetting gedaan kan worden.,

Zal in mijn archieven zoeken ben er destijds ook mee aan de gang geweest voor het schip.
Daar hangt een oer oude 1 net 4 lijns analoog centrale met draaischijf toestellen.
Vervolgens heb ik een oud GSM unit hangen met prepaid kaart, deze geeft analoog uit. Lijn hiervan hangt dus aan lijn ingang centrale.
De GSM unit kan fax en analoog telefoon aansluiten.
Zo kan van buiten af naar binnen toe gebeld worden.
Handig en laat ik mijn mobiel doorschakelen naar dat Prepaid kaartje en rinkelt over het schip keurig de toestellen. Hoef ik niet steeds mijn mobiel bij te steken , tevens in vooronder en machinekamer zeer slecht bereik met mobiel.
Uitbellen dus niet.
Vooronder een prachtige koperen RTT56A.
Systeem is handig zodat gebeld kan worden stuurhuis, dekhuis, vooronder en machinekamer ,scheelt een hoop geschreeuw:-P
Tevens met het lawaai in MK met die stampende motor zijn die ouderwetse rinkels goed te horen.

Hier de centrale in de MK
Middels klein 24V->220V 200W inverter op spanning gebracht.
[image]

Dekhuis een hangende
[image]

Werkhok machine kamer een fel oranje
[image]

Heren, zeer bedankt zover voor de info !!!!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-10-2013, 17:59 (4048 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb voorlopig informatie om even door te nemen.

Maurice, heel fraai hoe dat op het schip is opgelost met die toestellen :)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen