reparatie signal generator type RE 101 (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 31-10-2013, 16:58 (4049 dagen geleden)

Hallo forum lezers.

Hierbij een verslagje van de reparatie van drie signal generators van het merk radiometer type RE 101.

Deze meetzenders zijn van de NVHR en worden gebruikt bij de reparatiedagen en de reparatiecursussen. Dit meetapparaat heeft een frequentie bereik van 150 KHz tot 130MHz
Je kunt AM en FM modulatiediepte op de % nauwkeurig in stellen.

Het uitgangsniveau is in te stellen tot 1 volt openspanning belast met 75 ohm is dit 0,5 Volt

[image]

Deze apparaten zijn pas door de NVHR aangeschaft. Ik kijk ze dan na voordat de apparaten in gebruik worden genomen.

Bij alle apparaten zijn er wat segmenten van het display defect.

[image]

Op zich is dat niet zo groot probleem. De displays zitten op voetjes. Maar om bij de display te komen moet je wel het hele apparaat uit elkaar halen. Er is zeer veel aandacht geschonken aan de afscherming dus veel plaatwerk en veel schroeven. Bijvoorbeeld over het display (dus ook aan de voorkant) zit een metalegaas. Dit gaas zit weer met 12 schroeven rondom vast.

Bij één apparaat was het uitgangsniveau veel te laag en ook de AM modulatie werkte niet.
De oorzaak was een defecte transistor in de terugkoppeling van het uitgangssignaal. Op de foto kan je nog zien dat op deze plaats tijdelijk een proef transistor gemonteerd is.

[image]

Natuurlijk komt deze transistor er straks netjes in te zitten, maar daarvoor moet er weer eerst meer gedemonteerd worden.

Op de onderstaande foto is mooi te zien hoe het apparaat is opgebouwd.

[image]

Aan de linker kant zit eerst een prescaler Deze zorgt er voor dat het display de juiste frequentie aangeeft

Hierna komt de spanningsgestuurde oscillator

Hierna komt de AM modulator

Hierna komt de frequentie converter deze zorgt er voor dat het apparaat in een aantal frequentie standen de uitgang van de spanninggestuurde oscillator mengt met een kristal generator.

Dan volgt weer een prescaler.

En als laatste de versterker.

Alle modulen zijn onderling verbonden met coax-snoeren waar zeer kleine coax-stekkers aan zitten. Zo kan je ook makkelijk circuits onderbreken voor fout analyse.

De uitgangsfrequentie komt voor een deel rechtstreeks uit de spanningsgestuurde oscillater.
Een aantal frequentie bereiken worden gemaakt door moduleren met een kristal generator (converter).

Bij reparatie van een meetapparaat blijf ik altijd net zo lang meten tot dat ik zeker weet dat een bepaald onderdeel defect is. Dus niet het snel beslissen om een onderdeel los maken en dan “O die was het niet etc.” . Als blijkt dat ik toch het verkeerde los gehaald heb dan voel ik dat als een persoonlijke vernedering. Hoe meer je aan een meetapparaat rommelt des te meer er ontregeld wordt.

Alle apparaten zijn inmiddels technisch weer in orde. Alleen de displays moeten nog vervangen worden. Deze zijn besteld bij Conrad. Het zijn helaas niet dezelfde displays. Bij het nieuwe type hoeft maar één pen (voor de decimale punt) op het display omgebogen te worden van pen 6 naar pen 9.

Ik hoop dat jullie het verslag leuk/nuttig vinden met vriendelijke groet,

Loek

reparatie signal generator type RE 101

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 31-10-2013, 18:41 (4049 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

Leuk eens een verslag te lezen over een apparaat van de NVHR! Keurige foto's erbij en een duidelijke uitleg. Was er ook nog een oorzaak voor de defecte transistor, of was het gewoon ouderdom? Vaak blijf ik hangen in dit soort reparaties omdat ik de oorzaak wil weten. Uiteraard niet bij de oude transistoren van het AF type, hierover is genoeg bekend (whiskers).

Nou ja, mooi te zien dat alles weer werkt (op het display na, maar dat komt goed)

Groeten uit Dongen,

Leo

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door loek @, Exloo (Drenthe), 01-11-2013, 13:17 (4048 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door loek, 01-11-2013, 13:19

Hallo Leo,

Het was Q1 die defect was (isolatie basis).

[image]

Op het schema kan je zien dat er niet al te hoge stromen lopen de IC = ongeveer 6 mA.

Het zal dus wel een zwak exemplaar geweest zijn. Wat wel opvalt is dat er bij de drie meetzenders wel een paar segmenten van het display defect zijn.

Dit is geen toeval daarom vervang ik alle displays. Het originele type is de 707R van Litronix, deze vervang ik door de SA03-11EWA van Kingbright.

Met vriendelijke groet,

Loek

door Ed van der Weele † @, Zeist, 31-10-2013, 18:41 (4049 dagen geleden) @ loek

Prachtig opgebouwd dat chassis met die uitgefreesde compartimenten.

Reparatie van meetinstrumenten van een gerenommeerd merk is altijd een interessante bezigheid omdat je dan in detail kunt zien hoeveel aandacht eraan is besteed.

Leuk verslag!