ontvangst gevoeligheid (Toestel of techniek)
Hoi allen,
Ik heb een vraagje over een radiootje van in de jaren 70-tig van Siera ( Philips)
Het gaat over een MG-LG ontvanger uitgevoerd met enkel transistors.
Ik heb het apparaat nagebouwd met exact dezelfde componeneten ( behalve de oscillator en MF spoeltjes ).
Hoe komt het dat het originele radiootje super goeie ontvangst heeft en zelfs overdag veraf gelegen zenders perfect en duidelijk kan ontvangen, terwijl de " kloon " het veel minder doet. Ligt dat aan de spoeltjes ( gerecupereerd uit een oud MG ontvangertje ) of aan de afregeling hiervan ?
Vele groeten
ontvangst gevoeligheid
Ik heb het apparaat nagebouwd met exact dezelfde componeneten ( behalve de oscillator en MF spoeltjes ).
Je geeft hier zelf al het antwoord, denk ik. Het is dus niet precies hetzelfde apparaat als het fabriekstoestel.
Verder is de opbouw van het geheel ook belangrijk voor de gevoeligheid.
En ja, een radio moet altijd worden afgeregeld met de daartoe geëigende meetinstrumenten en de juiste koppelingen naar het af te regelen apparaat.
ontvangst gevoeligheid
Hiermee lever je het bewijs dat naast zelfde schema en identieke onderdelen
toch ook heel belangrijk is de opbouw.
Hoe heb je de onderdelen geplaatst, welke afschermingen en tevens kwaliteits verschil in de gebruikte onderdelen.
Maak eens foto's van de beide toestellen
Zelf weet ik bv van een radar die eerst gemaakt is in Japan gedurende de de tijd is productie overgehaald naar Bulgarije.
Deze maakte alle onderdelen zelf, motoren, spoelen, weerstanden, condensators schroefjes en boutjes, gehele behuizing ..alles.
Hierbij dus een apparaat waar werkelijk alles exact identiek is.
Ieder schroefje op de zelfde plek, ieder weerstandje op precies de zelfde plaats.
Totaal Niets is er anders aan, behalve de onderdelen productie zelf.
Kijkend naar het beeldplaatje.. 100% verschil.
Japan is vlijm scherp, de eendjes op het water zien zwemmen
De Bulgaar, dikke vette echo's.
Maak eens foto's van de beide toestellen
ontvangst gevoeligheid
Hoi allen,
Bedankt voor de snelle reakties.
Inderdaad, de opbouw van de " kloon " was vrij experimenteel opgebouwd, dus niet zoals de " echte "
Vermoedelijk ligt daar het verschil.
Nu, voor de afregeling. Ik doe het als volgt : Met een 455 khz generator injecteer ik dit op de basis van elke MF trap om zo de bijbehorende spoel op een max. readout op de scoop te verkrijgen.
Ik regel hierna de osc af met een freq verloop van 977 khz tot 2075 khz ( rode kern en trimmer op de var cap ).
Met een generator van 522 khz tot 1620 khz regel ik de antenne kring af. Ik injecteer dit signaal door een spoel rond de ferrietstaaf te leggen.
Is dit allemaal correct of hoe doen jullie het ?
Ik zal eens een print ontwerpen met dezelfde layout als de originele radio
Groetjes
ontvangst gevoeligheid
Bij het afregelen mogen de signaalgenerator en het aanwijsinstrument (meetzender en scope in dit geval) geen directe verbinding maken met de af te regelen afstemkring. Er moet aan beide zijden minstens 1 versterkend element als buffer tussen zitten.
Door de signaalkabel en/of de meetprobe wordt de afstemkring waarop deze is aangesloten verstemd.
De scoop kan zelfs aangesloten worden op de laagfrequentversterker zodat de afregeling plaatsvindt op maximale LF output.
Voor de middenfrequentie is het vaak al voldoende om het signaal toe te voeren aan de antenne-ingang. Zeker als de ontvanger wordt afgestemd op de laagste frequentie in de middengolfband komt er meer dan voldoende signaal via de antenne-ingang en de mengtrap om de middenfrequentbandfilters af te kunnen regelen.
Bij het afregelen van de antennekringen moet de koppeling met de meetzender zo los mogelijk zijn, ook om verstemming van de kringen te vermijden.
Afregelen van de spoelen op de ferrietstaaf gebeurt door ze over de staaf heen en weer te schuiven totdat het maximum is bereikt op de laagste frequentie in de betreffende band. Voor MG dus op circa 600 kHz en voor LG op circa 170 kHz.
Bij het heen en weer schuiven van de spoelen altijd een houten of kunststof voorwerp gebruiken om het 'handeffect' te voorkomen.
De trimcondensatoren van de antenne- en oscillatorkringen afregelen op de hoogste te ontvangen frequentie in de band, dus circa 1600 kHz respectievelijk 280 kHz.
Let bij het afregelen ook op dat niet een te hoge signaalsterkte uit de meetzender wordt toegevoerd. De AVR mag niet in werking treden.
Download van de website van de NVHR wat documentatie om te kijken wat de fabrikanten voorschrijven.
ontvangst gevoeligheid
Dat komt me bekend voor. Momenteel sukkel ik met precies het zelfde. Ik heb een ic FM tunertje gebouwd ter vervanging van de ECC85 in een B7X44A. (schema en bouwbeschrijving bij radiomuseum.org op de blz van B7X44A) Het schema is ongeveer gelijk aan dat van de bekende vierkante units uit oudere Philips toestellen. Ingebouwd in het rechthoekige tunertje speelt de schakeling de pannen van het dak. De variant in rechthoekig doosje werkt maar de gevoeligheid is belabberd.
vriendelijke groeten,
Eduard