Brom in Philips Transistorradio L3X80T (Toestel of techniek)
door Jan 1 , Tilburg, 04-11-2013, 12:50 (4124 dagen geleden)
Ik heb vanaf marktplaats een Philips transistorradio L3X80T aangeschaft (Een zeer gaaf exemplaar) die welliswaar erg goed presteert, maar toch een hoorbare brom produceert op radio nostalgia (747 Khz) en radio...op 1008 Khz, alsmede radio Maria. Op Brussel Frans gaat het wel prima (geen enkele brom. Kan ik deze - gromsound -nog verhelpen, of heeft het iets te maken met zender-modulatie. Vroeger 30% en nu 100%, waarvoor (100% zender-modulatie) dit toestelletje niet ontworpen is ?
Brom in Philips Transistorradio L3X80T
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 04-11-2013, 16:28 (4124 dagen geleden) @ Jan 1
Met modulatie zal het niet te maken hebben, dat is een fout waar zenders eerder gevoelig voor zijn.
Je vergeet te vermelden hoe je de radio voedt; de kans is zeer groot dat het probleem daar zit.
door Jan 1 , Tilburg, 04-11-2013, 20:12 (4124 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Er horen 6 dikke batterijen van 1,5 volt in. Er zitten nieuwe batterijen in die
(gemeten) een spanning hebben van totaal 9,6 volt. Ook onder volle belasting daalt de spanning niet. Gemeten buiten aan de aansluitingen. Brommen kan een gevolg zijn van lege batterijen, dat is algemeen bekend. Maar in mijn geval zijn de batterijen dus echt vol. En het batterijvak in niet geoxideerd, maar heeft schone contacten. Ook andere radio's van mij, de L4X25T en de L3X04T, hadden deze kwaal. Daar had ik een extra weerstand in de AVR bijgezet. De kwaal verdween daar voor zo'n 50% maar ook niet helemaal. Het is wel typisch dat meerdere typen Philips transistor-radio's uit de vijftiger jaren deze kwaal hebben.
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 04-11-2013, 20:18 (4124 dagen geleden) @ Jan 1
Heel duidelijk. Ik dacht inderdaad aan een voedingsprobleem (had naast wat jij al noemde bijvoorbeeld ook nog een slecht ontworpen netadapter kunnen zijn), maar dat is dus uitgesloten.
Dat overmodulatie mij onwaarschijnlijk klinkt, betekent natuurlijk niet dat het niet zou kunnen. Ik weet het even niet en ben benieuwd of er anderen zijn die er meer van kunnen zeggen.
door ruudtx , Utrecht, 05-11-2013, 16:33 (4123 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Overmodulatie kan natuurlijk nooit brom veroorzaken. Dan zou de brom weg zijn bij stilte, want stilte moduleren is altijd ca 0%.
Oversturing van de HF trap wel, de OP meldt dat de brom vooral bij sterke zenders te horen is.
Ik heb dat op alle soorten en maten ontvangers, en iemand heeft uitgeegd hoe dat kwam, maar ik weet het niet meer.
door franc , Loosbroek, 04-11-2013, 22:32 (4124 dagen geleden) @ Jan 1
Hoi Jan,
Waar bevindt je radio zich?
Als het in de buurt van een computer, modem of TV is kan het brom veroorzaken.
AM ontvangst is er gevoelig voor!
Dus probeer het toestel op meerdere locaties, zeker nu je zegt dat je andere radio's hetzelfde euvel hebben.
Groet Frank
door kris
, Gent, België, 05-11-2013, 12:06 (4123 dagen geleden) @ franc
Gewijzigd door kris, 05-11-2013, 12:07
wel, niet alleen computers kunnen storen.
Zowat alle moderne apparatuur mmakt gebruik van schakelende voedingen. deze sturen harmonischen de ether in, die vooral de LG en MG band wat vervuilen. (Zelfs LED lampen!)
Hoe zwakker de zender, hoe meer de storing overheerst. Waar woon je ergens?
Het is er het weer niet voor, maar de radio eens buiten proberen, ver van alle electronikageweld lijkt me aangewezen.
groeten
Kris
door Jan 1 , Tilburg, 05-11-2013, 12:59 (4123 dagen geleden) @ kris
Die schone omgevingen heb ik al opgezocht, bij mij in de tuin en op zolder. Maar ook daar een lichte vervormende brom door de ontvangst heen. Weer een ander toestel van mij met batterijbuizen en geen balans-eindtrap, de L2X80B, speelt overal in en om het huis loepzuiver en zonder brom.
door maarten van dijk , 05-11-2013, 16:25 (4123 dagen geleden) @ Jan 1
Massapunten op de print controleren en eventueel doorsolderen.
mvg, Maarten van Dijk.
door Jan 1 , Tilburg, 05-11-2013, 22:52 (4123 dagen geleden) @ maarten van dijk
Beste Maarten; Dit toestel heeft geen print, maar is nog uitgerust met een chassis.
door ruudtx , Utrecht, 05-11-2013, 16:38 (4123 dagen geleden) @ Jan 1
Als de brom in het LF gedeelte zit in een balans trap dan is tie dus niet goed ingesteld.
Als de brom, eigenlijk vervorming dus, alleen te horen is bij sommige zenders kan het aan de mod diepte liggen, dus kan het een standaardfout zijn in detector schakeleingen die niet zijn ingericht op hogere mod.
door soundman2 , Wouw, 05-11-2013, 18:11 (4123 dagen geleden) @ ruudtx
Als de brom in het LF gedeelte zit in een balans trap dan is tie dus niet goed ingesteld.
Als de brom, eigenlijk vervorming dus, alleen te horen is bij sommige zenders kan het aan de mod diepte liggen, dus kan het een standaardfout zijn in detector schakeleingen die niet zijn ingericht op hogere mod.
Over de voedingspanningen en de afgeleiden daarvan, staan ontkoppelelco's. Die dienen om terugwerking via de voedingslijnen te voorkomen.
Voor een snelle test, zou je de elco's even kunnen overbruggen met een nieuwe elco van ongeveer dezelfde waarde. Je hoeft niets los te solderen.
Het voedingsgedeelte is bij Philips meestal apart getekend.
Soundman2
door kris
, Gent, België, 05-11-2013, 21:59 (4123 dagen geleden) @ soundman2
Jan 1, waar woon je ergens?
Deze middag dacht ik dat je dicht bij brussel zou wonen, en brussel frans duseen sterke zender was en de andere zwak, maar aangezien exteren storing niet de oorzaak is denkik nu net andersom.
Sterke zenders kunnen de zaak oversturen als de AGC en of instellingen RF niet meer al te juist zijn. reageert het AGC circuit nog goed (valt vrij eenvoudig te meten)
groeten
Kris
Kris; Ik ben al volop aan het experimenteren geweest
door Jan 1 , Tilburg, 05-11-2013, 23:02 (4123 dagen geleden) @ kris
Hallo Kris; Ik ben al volop aan het experimenteren geweest mat de A.V.R. schakeling, maar daar valt geen winst uit te halen. Ik zal morgenvroeg, wat hier al geopperd werd, de elco's eens met nieuwe overbruggen en kijken hoe het toestel dan reageert. Eens zal de aap uit de mouw komen. Overigens is het een van de eerste transistorradio's van Philips die nog met een chassis uitgerust zijn. Overigens vind ik het merkwaardig dat de MF trap met 2N transistors is uitgerust, en niet met de vertrouwde Philips transistoren 2X OC 45. Die versterking van die 2N transistors is bijzonder hoog. Ondanks 2 neutrodinisatie netwerkjes staan ze op het randje van genereren. Het gaat nog net goed. En de verzegel-lak van Philps zit nog op alle spoelen en trimmers. En o ja, ik woon in Tilburg.
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 06-11-2013, 00:33 (4122 dagen geleden) @ Jan 1
Die opmerking over 2N transistors vind ik interessant. Begint het serienummer van je toestel gewoon met een A?
door Jan 1 , Tilburg, 06-11-2013, 11:41 (4122 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Goedenmiddag Maarten; Ik heb eens naar het serienummer gekeken, dat is; PL53741
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 06-11-2013, 14:18 (4122 dagen geleden) @ Jan 1
Dankjewel, dan is het toestel gewoon in Leuven gebouwd. Ik wilde weten of de 2N-types misschien door een buitenlandse of ingehuurde fabriek werden toegepast, maar de reden zal dus simpeler geweest zijn. Mogelijk gebrek aan goed werkende OC-types of gewoon een lagere prijs.
door Armand , België, 06-11-2013, 08:24 (4122 dagen geleden) @ Jan 1
Hallo Jan,
Toch vreemd dat je hetzelfde probleem had met de types L4X25T en L3X04T.
Aan de 2N transistors kan het volgens mij niet liggen.
Kloppen al deze waarden, ook de C's en R's?
Vriendelijke groeten, Armand
door Jan 1 , Tilburg, 06-11-2013, 11:52 (4122 dagen geleden) @ Armand
Het middenfrekwent genereerde op het eind van de MG band, daar bij 517 Khz.
Ik heb een extra buiscondensator (220 pf)geplaatst in het eerste neutrodyne circuit bij de eerste MF transistor. Het oscilleren hield op, maar de gevoeligheid van het toestel werd een ietsje minder, te verwaarlozen. Het brommen hield bij 747 Khz voor zo'n 50% op, terwijl een loeisterke zender als Radio Maria weer loepzuiver binnenkomt. Er is alleen in de verte dus nog brom hoorbaar op Radio Nostalgia en op 1008 Khz radio....Het doffe geluid is nu weg, en werd ook wat helderder. En ja, de instellingen van de eindtrap zijn o.k. Ik denk dat er niet veel meer uit te slepen valt.
door ruudtx , Utrecht, 06-11-2013, 17:44 (4122 dagen geleden) @ Jan 1
Het lijkt er toch op dat er iets overstuurd wordt.
Met de extra C's is de gevoeligheid tov instelling door AVR iets anders geworden waardoor de "brom" minder wordt.
Wordt de brom niet minder als je de zelf de gevoeligheid voor de brom zenders verminderd door hor. draaien van het toestel of zelfs verticaal draaien?
Overigens: Maria 675 is 30 kW Lopik
Nostalgia is 200 kW Flevo
Gr Nieuws R 1008 is 100 kW Flevo
747 en 1008 hebben vrij stevige modulatie en vooral processing, Maria is allemaal minder en klinkt wellicht daardoor zuiverder.
door ruudtx , Utrecht, 06-11-2013, 19:27 (4122 dagen geleden) @ Jan 1
Opvallend bij alle genoemde types waarbij hetzelfde verschijnsel zich voordoet dat de AVR alleen maar werkt op de eerste MF tor (t2). Dat kan vroeger voldoende zijn geweest maar is wellicht nu met de sterkere zender signalen in combinatie met hogere modulatie onvoldoende.
Meestal wordt de AVR toegeapst op alle MF transistoren / alle MF trappen en mixer bij buizenradioos. (Op zelf osc mixer kan geen AVR)
Vergeleken met een L3X81T
door Jan 1 , Tilburg, 06-11-2013, 22:02 (4122 dagen geleden) @ ruudtx
Ik heb nog eens om te vergelijken een andere transistor uit mijn verzameling gepikt. De L3X81T. En ook hier op 747 en 1008 Khz een wat schor vervormd geluid. In vroeger jaren speelde hij nooit schor. Al deze toestellen hebben hetzelfde chassis. Het komt bij mij over, dat verschillende Philips transistors gebouwd eind jaren 50 tm 1960 allemaal deze kwaal bezaten. Mijn L3X90T is weer een uitzondering, maar hier zaten geen 2N transistoren in het MF, maar 2x OC 45.
door kris
, Gent, België, 06-11-2013, 22:15 (4122 dagen geleden) @ ruudtx
ruud, Ik denk dat er toch meer aan de hand is. Ik bezit ook een L3X80T en die had geen enkel probleem met sterke zenders.
Jan, 220nF bijplaatsen lijkt me wat veel. Ik denk dat er met de jaren iets verlopen is. Vraag is natuurlijk wat. Heb je een scoop en generator?
groeten
Kris
Iedereen bedankt voor het meedenken
door Jan 1 , Tilburg, 08-11-2013, 09:46 (4120 dagen geleden) @ kris
Zoals bekend liep ik al meerdere keren tegen dit probleem aan, van die gromsound. Meerdere toestellen die in vroeger jaren fantastisch klonken, zijn nu allemaal plotseling wat schor geworden. Dit kan natuurlijk geen toeval meer heten. Misschien moet ik dit proberen. Ik zou kunnen proberen alle MF kringen met mijn meetzender en digitale frequentieteller haarfijn (op de Hz nauwkeurig) op 452 Khz te zetten voor optimale prestaties. Mijn zelfgebouwde Pionier S 113 kreeg ook ooit zo'n behandeling van mij, terwijl het op dit toestel, vooral in de avond, krioelt van de MG zenders. Overbelasting bij sterke zenders op dit toestel komt nooit voor, terwijl het ook nog eens is aangesloten op een langdraad antenne. Voorlopig houdt ik het even voor gezien. Ik ben er reeds te lang mee bezig. Ter zijner tijd zal ik laten weten wat dit afregelen van de 6 MF kernen mij opgeleverd heeft. De condensator van 220 PF wordt natuurlijk voorgoed verwijderd. Vooralsnog aan iedereen bedankt voor het meedenken in deze kwestie.
Groetjes van; Jan van Dijk (Jan 1 op dit forum)
door ruudtx , Utrecht, 08-11-2013, 17:13 (4120 dagen geleden) @ kris
De MG zenders in Belgie, voorzover nog in de lucht, waren oudere exemplaren, die minder diep konden moduleren.
Bovendien was het vermogen niet zo groot.
Ik heb zelf voor de 540 zender gestaan in Waver, die was al teruggedraaid naar 50 kW (en nog steeds in groot deel NL te ontvangen)
De 621 van RTBF is een oudere Thomcast, ook die was met de helft, tot 150 kW, teruggedraaid.
De 927 zender in Wolvertem was zo oud dat men hem op het laatst niet meer uit durfde te zetten om te voorkomen dat hij niet meer kon starten....
Vandaar dat je wellicht niet de vervorming hoorde.
Ik kon een hele tijd lang de 675 op 10 km afstand op veel radioos niet goed ontvangen vanwege de vervorming, oversturing. Was 120 kW en zeer diep gemoduleerd.
Nu is 747 en 1008 in NL flink door gemoduleerd.
Dus wellicht probleem met detectie, kan ook zijn dat MF 2 (T3) wordt overstuurd, die wordt dus niet geregeld door AVR.
Het probleem is nu voorgoed opgelost !!!
door Jan 1 , Tilburg, 09-11-2013, 15:13 (4119 dagen geleden) @ ruudtx
Het probleem van de gromsound is opgelost ! Zoals beloofd zou ik voor de laatste keer berichten over het probleem met de gromsound. Ik heb als oplossing gekozen de 6 MF kringen van de radio volgens mijn eigen jarenlange beproefde methode af te regelen. Dus niet volgens de methode van Philips uit de service documantaire. Mijn beproefde methode gaat als volgt; Een inductieve wikkeling leggen in het midden van de ferrietstaaf en daar een verzwakte MF van 452 Khz aanleggen ZONDER modulatie. Dit staat na het afregelen garant voor een nog grotere gevoeligheid. De frekwentie teller op dit punt aanleggen, en ervoor zorgen dat ik 452 Khz precies op de teller krijg tot 3 cijfers achter de komma, en dit stabiel houden. Met mijn hoogohmige Philips universeelmeter aansluiten op de detector diode en een zo hoog mogelijke spanning laten uitmeten. Met of zonder deze meter, de radio voelt er niets van, juist omdat de meter 10 Mega Ohm per volt is. Het laatste MF blok wat Philips al afgeschermd had tegen het oscilleren moet helemaal ingepakt worden met huishoud aluminiumfolie. Slechts dan verdwijnt het genereren helemaal. Philips deed zijn werk dus niet goed.
De gromsound is nu helemaal verdwenen, de radio speelt helder, en de ontvanger is nu zo gevoelig, dat ik Radio Gold uit Engeland (603 Khz) in Tilburg overdag kan ontvangen zonder buiten antenne ! Als laatste kan ik vermelden dat de potentiometer van deze ontvanger geen kraaktype is zoals voor 1960 bij Philips gebruikelijk was. Typerend voor deze chassis ontvangers, want ik heb er nog een die ook zo is. Nogmaals bedankt voor het meedenken voor iedereen.
Groetjes; Jan van Dijk (Jan 1).
Het probleem is nu voorgoed opgelost !!!
door ruudtx , Utrecht, 10-11-2013, 17:47 (4118 dagen geleden) @ Jan 1
Dan denk ik toch dat de oorzaak vd vervorming het oscilleren was.
Fijn afregelen vd kringen verhoogt gevoeligheid. Kan de radio ook te smal maken, maw hoge tonen te veel beperken.
De gevoeligheid van dit soort toestellen is inderdaad erg groot, zelfs zonder fijnafstellen.
Een zendertje op 1332 van hoooguit 1 W ERP kon ik aan de andere kant van Utrecht (demping!) bijna ruisvrij ontvangen.