REP VAN EEN LCD (Toestel of techniek)

door apkapk3, 06-11-2013, 15:08 (4043 dagen geleden)

Lo allemaal daar was ik weer van weg geweest,de zomer is weer afgelopen en heb nu weer de ruimte om weer te knutselen
thuis, en jullie te laten zien wat ik allemaal weer ga doen,want ze hebben mij weer genoeg spullen neer gezet om mee
te stoeien.
Het eerste wat ik op tafel gezet heb is een 119cm LCD tv,met als klacht haast geen beeld meer heel donker en met zwarte vlekken in het beeld.

[image]

HET TOESTEL MAAR EERST DEMONTEREN,

[image]

[image]

[image]

ZOALS JE ZIET MOET ER VEEL LOS GEDRAAIT WORDEN!:-(

DE LINT KABELS VAN HET BORD MET LIEFDE LOS MAKEN,ANDERS TREK JE DE KOPER LIJNTJES STUK

[image]

[image]

[image]

EN DAAR ZIJN DE LICHT BUISJES,

[image]

NU WEET IK UIT ERVARING WAAR IK OP MOET LETEN BIJ DIT SOORT KLACHTEN,

[image]

ALS JE GOED KIJKT ZIE JE DE BUISJES IN EEN HOUDER ZITTEN,EN DAAR LICHT SOMS OOK HET PROBLEEM,HET FOETJE VAN DE BUISJES ZIJN MEESTAL VERTINT,EN DOOR WARMTE VAN DIE BUISJES ONTSTAAT ER COROSIE TUSSEN HET FOETJE EN DE HOUDER (DUS SLECHT CONTAKT)NIET IN GAAN SPUITEN MET EEN OF ANDER GOETJE MAAR GEWOON SCHOONMAKEN,
EN OP NIEUW ER IN KLIKKEN,
[image]

DAARNA HET TOESTEL WEER INMEKAAR ZETTEN EN DUIMEN OF EEN VAN DE BUISJES NIET IS STUK GEGAAN

TOESTEL OPSTARTEN

[image]

[image]

[image]

EN ZIE DAAR HET TOESTEL IS GERED VAN DE VAR!:-D

[image]

REP VAN EEN LCD

door frits @, Meppen Dtsl., 06-11-2013, 16:19 (4043 dagen geleden) @ apkapk3

Goed verhaal man! weer wat geleerd vandaag, bedankt voor het verslag!
Groet Frits

REP VAN EEN LCD

door Sietze Osinga @, Koekange, 06-11-2013, 16:42 (4043 dagen geleden) @ apkapk3

Hartelijk bedankt voor dit reparatieverslag.Daar ik ook een LG 3D led tv heb,kan ik bij een eventuele storing zoals dit,uit de voeten!Leerzaam!
Groeten,
Sietze.

REP VAN EEN LCD

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-11-2013, 17:22 (4043 dagen geleden) @ apkapk3

Altijd goed te vernemen zulke ook kleine zaken.

Thanks

REP VAN EEN LCD

door franshack @, Hengelo ov, 06-11-2013, 18:42 (4043 dagen geleden) @ apkapk3

Hedendaagse oude techniek !!! Helder en Duidelijk :) :) :)

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

REP VAN EEN LCD

door Roland Huisman @, Zwolle, 06-11-2013, 21:59 (4043 dagen geleden) @ apkapk3
Gewijzigd door Roland Huisman, 06-11-2013, 22:01

Keurig!

Wat ik me afvraag, van wat voor materiaal
zijn die contactjes aan de buisjes zelf?
Is dat nou een soort geleidende verf oid?

Als het metalen kapjes waren had ik ze zelf met een
klein puntje vast gesoldeerd. Want het is en kwestie
van tijd dat je er weer gedonder mee gaat krijgen.
Maar dat solderen zal vast niet mogelijk zijn met
dat laagje dat er op zit.

Groeten, Roland

REP VAN EEN LCD

door apkapk3, 07-11-2013, 08:44 (4043 dagen geleden) @ Roland Huisman

Dat heb ik al eens gesoldeert bij een ander toestel Roland,toen liet bij een van de buisjes het voetje los,en ik soldeerde echt niet te hoog,

gr Jan

REP VAN EEN LCD

door klaas, 07-11-2013, 10:37 (4042 dagen geleden) @ apkapk3

Top! Bedankt voor deze bijzonder duidelijke uitleg!

Zelf heb ik mijn Philips flatscreen al meerdere malen moeten repareren. De elco's in de voedingsprint staan bol. Ondertussen heb ik alle elco's al vervangen.

Klachten waren, niet aangaan, of wel aan maar geen beeld, of wel beeld, maar erg donker en flitsen in helderheid. Goedkope componenten tegenwoordig is het euvel.

Inmiddels heb ik een zeldzame flatscreen van Philips. De meeste van dit type liggen al op straat!:-P Op internet lees ik dezelfde klachten, maar men repareert niets meer...:-)

REP VAN EEN LCD

door apkapk3, 07-11-2013, 19:08 (4042 dagen geleden) @ klaas

Klopt Klaas wat betreft elco"s meeste klachten zitten daar ook in,omdat meeste toestelLen niet zo lang mee mogen gaan,had van de week een voeding van een PC hersteld en geloof het of niet maar de klacht was boot fal (ziet de harde schijf niet meer)in stanby netjes 5 volt maar bij het opstarten van de PC (12 volt) zakte de spaning in waar de harde schijf niet op toeren kon komen, en de PC het heel moelijk had, alle elco"s dom weg vervangen in de voeding en ja hoor geen rimpel meer op de scoop te zien,en ja ook ik had eerst de harde schijf vervangen wat dus niet nodig was,zo zie je maar wat je niet verwacht:-|

REP VAN EEN LCD

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-11-2013, 22:00 (4042 dagen geleden) @ apkapk3

Veel voorkomende andere klachten specifiek aan het paneel zijn open trafo's (vooral maar zeker niet uitsluitend op Darfon inverters) en de AS15 bias-chip op de TCON print (specifiek op bepaalde TCON-printen van AU-panelen.

Symptoom van het eerste is kort of geen backlight, symptomen van het tweede kunnen verschillen naar gelang het precieze defect van het IC, maar is vaak solarizationeffect in beeld.