Reparatie B&O Beolit 800 (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 10-11-2013, 17:12 (4039 dagen geleden)

Beste forumleden,

Ik heb een B&O Beolit 800 die niet meer werkt.
Hij speelt op géén enkele golflengte en er komt absoluut geen geluid uit.
Ik vermoedde dus dat de fout in de versterker zou zitten.
Na een tijdje meten kwam ik iets vreemd tegen.
De radio is uitgerust met een stuurtransformator (zie foto's en de rode cirkel in het schema), nu heb ik deze even doorgemeten en kwam tot het volgende resultaat.
De primaire wikkeling meet een weerstand van 542 MegaOhm! Nu ben ik nog maar een beginneling in het vak, maar dit leek me wel erg hoog?
Secundair meet hij 72 Ohm (met een middenaftakking in de helft, dus 2x 36 Ohm).
Zie mijn eigengemaakte tekening ter illustratie.

[image]
[image]

Is de stuurtrafo dus kapot? Indien ja; is er iemand die een passend exemplaar heeft liggen? Verder vroeg ik me af of zo'n onderdeel kapot gaat met een reden? Of zou het gewoon de ouderdom zijn? Dit om te voorkomen dat een nieuwe trafo opnieuw zou doorbranden.

[image]
[image]

Ik dank jullie alvast voor de medewerking.

Groetjes,

Nick

Reparatie B&O Beolit 800

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 10-11-2013, 17:23 (4039 dagen geleden) @ ElektroNick

Hallo Nick,

De trafo is defect, dat is duidelijk. Doorgebrand lijkt me sterk, maar meestal is er een soldeerverbinding geoxideerd, in de trafo (daar waar het erg dunne draad van de wikkeling, verbonden is met wat dikker draad wat naar buiten gaat)

Kijk eens bij tips en tricks op het buizenforum, soms kun je hem maken!

Succes,

Leo

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Reparatie B&O Beolit 800

door ruudtx @, Utrecht, 10-11-2013, 17:37 (4039 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Is mij zelfs gebeurd met ingangstrafo van MG zender.
Kon worden gerepareerd door andere spoelen vd trafo te gebruiken.

Reparatie B&O Beolit 800

door soundman2 @, Wouw, 10-11-2013, 18:43 (4039 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 10-11-2013, 18:46

De primaire wikkeling (links)is kennelijk onderbroken.
Uit de spoel komen vijf draadjes. Drie meten op elkaar door. De andere wikkeling is de primaire. Het wil nog wel eens voorkomen dat de draadjes juist bij de soldeerpuntjes losgeraakt zijn. Het is emailledraad. Krab met een mesje voorzichtig een stukje emaillelak weg en meet eens recht op de draadjes. Als je dan wel wat meet, kun je ook uitvinden welk pootje eventueel geen doorverbinding meer geeft. Als het hier fout zit, heb je geluk. Soldeer een los draadje aan het defecte soldeerpunt en soldeer dat vervolgens ook aan de defecte uitloper.
Zit de onderbreking in de spoel, dan wordt het een stuk lastiger.
In oudere transistorradiootjes zit in de eindtrap ook heel vaak een drivertrafootje.
Dat kun je waarschijnlijk gewoon gebruiken. Soms zitten in de eindtrap twee gelijke transistoren. Dan heeft de seundaire ook twee windingen, maar de middentap zit dan niet aan elkaar. Dat moet je dan zelf even doen.

Soundman2

Reparatie B&O Beolit 800

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 10-11-2013, 18:58 (4039 dagen geleden) @ soundman2

Eerst en vooral bedankt voor al jullie reacties.
Inmiddels is het probleem opgelost en staat de radio al op de kast te spelen, en hij speelt nog bijzonder goed ook!

Door de berichten hier, heb ik de pootjes van de trafo nog eens grondig geïnspecteerd.
Aan één pootje van de primaire wikkeling was de draad blijkbaar gebroken!
Op het eerste gezicht was er niks aan de hand, maar bij nader onderzoek met een vergrootglas zag ik een breuk in het flinterdunne draadje.
Ik heb de lak voorzichtig weggehaald met een scherp mesje. Daarna het kleine draadje wat verlengd en opnieuw aan het pootje gesoldeerd.
En ja hoor, hij speelt weer als nieuw! Ik ben alweer zeer tevreden :-D

Bedankt allemaal!

Goedenavond nog,

Nick