waardoor blijft spaarlamp naflitsen? (Toestel of techniek)
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 11-11-2013, 09:19 (4126 dagen geleden)
Beste forumgenoten,
Als ik 's avonds de spaarlamp (Philips Energy Saver)op de slaapkamer uitdraai blijft hij toch de hele nacht om de 15 minuten een korte flits geven. Ik weet dat de 'hete' draad door de schakelaar wordt onderbroken. Waar haalt de lamp die stroom dan vandaan die na enige tijd tot een flits kan leiden? Wie kan mij dit uitleggen?
Alvast bedankt.
Paul van der Mast
Ulvenhout
waardoor blijft spaarlamp naflitsen?
door Willem.H.N. , Enschede, 11-11-2013, 09:43 (4126 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door Willem.H.N., 11-11-2013, 10:24
Hallo Paul, geen idee hoe dat komt maar ik had zoiets met een monitor
en heb de stekker omgedraaid in stopkontakt want al was de monitor uitgeschakeld dan was er steeds zo nu en dan een flitsje en door omdraaien van de stekker was het verholpen.
grt. willem.
--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.
door soundman2 , Wouw, 11-11-2013, 09:57 (4126 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door soundman2, 11-11-2013, 10:06
Beste forumgenoten,
Als ik 's avonds de spaarlamp (Philips Energy Saver)op de slaapkamer uitdraai blijft hij toch de hele nacht om de 15 minuten een korte flits geven. Ik weet dat de 'hete' draad door de schakelaar wordt onderbroken. Waar haalt de lamp die stroom dan vandaan die na enige tijd tot een flits kan leiden? Wie kan mij dit uitleggen?
Alvast bedankt.
Paul van der Mast
Ulvenhout
Dat komt dus meer voor. Ik heb exact hetzelfde meegemaakt, alleen was dat in een bejaardenhuis. Ik kon daar verder niets uitzoeken. Er zit nu een gewone lamp in van 60 watt. Daarmee heb je die "moderne" ellende niet.
In mijn geval gebeurde het pas op de late avond. Kennelijk is de netspanning dan wat hoger in het gebouw.
De zwarte schakel (fase)draad wordt weliswaar afgeschakeld, maar als in dezelfde buizen ook nog een (bruine) fasedraad zit, is er een capacitieve koppeling tussen de zwarte en bruine draad. Wellicht is de capacitieve lek groot genoeg om de electronica op te laden en de lamp af en toe te ontsteken.
Het zou er op wijzen, dat de electronica in de lamp zelf heel weinig energie gebruikt.
Ik ben benieuwd wie weet hoe het komt.
Additionele vraag:
Wat zou er in het groot aan energie verloren gaan door kabelcapaciteit?
In het verleden stond men voor de keuze van gelijkstroom- of wisselstroomnetten. Beide hebben specifieke voordelen. Uiteindelijk heeft wisselstroom het gewonnen.
Soundman2
door Jac Janssen , Eindhoven, 11-11-2013, 10:07 (4126 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Paul,
Eens flink fantaseren:
Ik zou me voor kunnen stellen dat door capacitieve koppeling tussen draden een hele kleine stroom de lamp in kan lopen. Voldoende om de "voeding" heel langzaam ietsje op te laden.
Als de spanning bereikt is dat de lamp zou kunnen ontsteken, gaat dat gebeuren.
Er is alleen geen energie genoeg om de lamp brandende te houden.
Dus alleen een flitsje.
Je zou eens een kleine condensator over de lamp kunnen zetten (bijv. 1nF of 10nF) en kijken of het verschijnsel dan weg is.
Als het dan weg is, is dat een aanwijzing dat mijn theorie correct zou kunnen zijn.
Jac
door Paul Brouwer , Haarlem, 11-11-2013, 10:11 (4126 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Bij TL-verlichting wil een soortgelijk fenomeen zich ook wel eens voordoen. Omdraaien van de twee lichtnetdraden verhelpt het. In jou geval zou het omdraaien van de draden op de fitting ook soelaas kunnen bieden.
Groeten,
Paul
--
door Armand , België, 11-11-2013, 10:51 (4126 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Armand, 11-11-2013, 11:01
Volgens de voorschriften elektrische installatie moet bij lichtpunten de fasedraad (aanvoer) onderbroken worden met een schakelaar en de nuldraad (afvoer) naar de lamp doorlopen.
Als dat zo is in het hele huis, mag een spaarlamp of buislamp niet naflitsen na uitschakelen.
Vriendelijke groeten, Armand
door soundman2 , Wouw, 11-11-2013, 15:34 (4126 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door soundman2, 11-11-2013, 15:36
Volgens de voorschriften elektrische installatie moet bij lichtpunten de fasedraad (aanvoer) onderbroken worden met een schakelaar en de nuldraad (afvoer) naar de lamp doorlopen.
Als dat zo is in het hele huis, mag een spaarlamp of buislamp niet naflitsen na uitschakelen.Vriendelijke groeten, Armand
Dat neemt niet weg, dat een afgeschakelde lampendraad, want zo wordt de zwarte schakeldraad vaak genoemd, nog steeds capacitief gekoppeld kan zijn met een (bruine) fasedraad in dezelfde buisleiding.
Niet voor niets wordt altijd aanbevolen om bij werkzaamheden de desbetreffende groep spanningsloos te maken. Draden waarop "geen spanning" meer hoort te staan, zouden toch nog spanningvoerend kunnen zijn. Een spanningszoeker met neonpitje zou ook wel eens aan kunnen geven dat er op een afgeschakelde draad spanning staat.
Er kan in zo'n afgeschakelde draad dan wel geen grote stroom lopen, maar een persoon zou kunnen schrikken van de lekspanning, vervolgens van het trapje vallen etc. etc.
Zoals eerder aangegeven in dit draadje, kan er zich prima lading opbouwen in de electronica van de lamp.
Soundman2
Soundman2
door Ed van der Weele † , Zeist, 11-11-2013, 16:53 (4126 dagen geleden) @ soundman2
Een spanningszoeker met neonpitje zou ook wel eens aan kunnen geven dat er op een afgeschakelde draad spanning staat.
Zo worden vaak verkeerde conclusies getrokken als met een digitale voltmeter in netspanningsinstallaties wordt gemeten.
Door de hoge eigen impedantie van de voltmeter (10 MΩ) wijst de meter een spanning aan. Met een belastingsweerstand van 10 kΩ verdwijnt die "spookspanning" echter.
Net als een neonspanningszoeker is een DMM het verkeerde meetinstrument voor deze meting.
door Ben
, Waddinxveen, 11-11-2013, 10:53 (4126 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Wij hadden dat ook zo af en toe flitsen in een spaarlamp die aan een lange draad (30cm) hing in de verhuistijd, later bleek er een zendamateur in de buurt te wonen en denk dat hij dit veroorzaakt heeft. Zie het nu niet meer gebeuren nu de draden korter zijn en de aardedraad de zaak wat afschermd. Groet, Ben
Bedankt voor het meedenken
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 11-11-2013, 14:14 (4126 dagen geleden) @ Ben
IEDEREEN BEDANKT VOOR HET MEEDENKEN.
Paul
door henkk56 , 11-11-2013, 23:25 (4126 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Een weerstand van 1 megaohm parallel aan de lamp is waarschijnlijk afdoende.
Henk
door soundman2 , Wouw, 12-11-2013, 08:16 (4125 dagen geleden) @ henkk56
Gewijzigd door soundman2, 12-11-2013, 08:18
Een weerstand van 1 megaohm parallel aan de lamp is waarschijnlijk afdoende.
Henk
Slecht voor het milieu.
Op elke miljoen lampen weer ruim 48 kilowatt kwijt..
Soundman2
door snameroc , Etten Leur, 12-11-2013, 16:32 (4125 dagen geleden) @ soundman2
Het flitsen kost ook energie dus in de praktijk zal het minder zijn dan 48kwh
Hoewel bovenstaande alleen opgaat tijdens lamp uit.
Dan een wisselschakelaar toepassen en als de lamp uit is beide aansluitingen aan de nul.
Johan
door Ed van der Weele † , Zeist, 12-11-2013, 17:46 (4125 dagen geleden) @ soundman2
Slecht voor het milieu.
Op elke miljoen lampen weer ruim 48 kilowatt kwijt..![]()
Dat valt toch in het niet ten opzichte van al het milieu-onvriendelijke afval dat die spaarlampen zelf opleveren?
Kwik, fosfor, plastic enz.
door Maurice
, Dordrecht, 11-11-2013, 17:23 (4126 dagen geleden) @ Paul van der Mast
...De zwarte schakel (fase)draad wordt weliswaar afgeschakeld, maar als in dezelfde buizen ook nog een (bruine) fasedraad zit, is er een capacitieve koppeling tussen de zwarte en bruine draad. ....
Dit is de enige juiste oorzaak.
Moderne woningen/installaties hebben lichtpunt als hoofdverdeel doos en komt van alles als knooppunt bij elkaar.
Ook als punt tevens een stopkontakt heeft naast de schakelaar.
door Piet42, 16-11-2013, 11:54 (4121 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Heren,
Ik zou het probleem maar bij de wortel oplossen...en dat ......is...... juist ja...LED lamp erin zetten. De meeste spaarlampen houden het nog geen half jaar vol dus wie denkt nog energie te besparen...jammer dan:fy ... Daarbij kijk eens bij Action of dergelijke zaken. LED lampen te kust en te keur voor ca. 3 a 4 euro. Nu toevallig bij de Lidl de gewone 12 volt spotjes (ca. 5w)voor ca. 5 euro...dacht ik en die doen het perfect. Geven een bult warm wit licht. Overigens zegt men dat ze niet te dimmen zijn bij gebruik van een transformator en bijhorende dimmer. Klopt! Ze gaan staan flikkeren. (faseaansnijding) Dus wat heb ik gedaan? Een brugcel met een elco van paar duizend uF achter de trafo. En nu perfect en regelmatig te dimmen . Ik hoor graag jullie ervaringen daarmee. !Ik ga het nu binnenkort nog eens uittesten of het met de electronische dimmers ook gaat.Succes
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 16-11-2013, 12:56 (4121 dagen geleden) @ Piet42
Gewijzigd door Maarten Bakker, 16-11-2013, 12:57
De meeste prullen misschien, maar ik doe hier >5 jaar met spaarlampen.
Overigens flitsen LED-lampen net zo goed na of blijven constant zacht branden, en gaan goedkope LED-lampen ook sneller stuk dan beloofd wordt. In dit geval geen oplossing dus.
Spaarlamp versus LED-lamp is verder een marginale strijd, goedkoop zijn ze allebei flut en duur zijn ze allebei goed. Hooguit is de dure LED-lamp duurder dan de dure spaarlamp, en maakt dat na 10 a 20 jaar goed omdat het rendement marginaal hoger is, als hij zo lang meegaat. Alleen voor richt-verlichting (spots) en sommige decoratieve verlichting, kom je logischerwijs op LED uit.
door B van der Kolk , Kampen, 16-11-2013, 14:15 (4121 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ha Mensen
Ik denk eerder aan een overgangsweerstand in de schakelaar als hij uit is bij het echt losnemen van de schakeldraad is het probleem dan verdwenen .
Groeten Ben
door Gilbertus, 03-12-2013, 21:11 (4104 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Beste
Het ontsteken van een spaarlamp gebeurt op identieke wijze als een gewone TL lamp, de een elektrisch en de andere mechanisch via een uitwendige bimetalen starter. Zelfs de TL lamp fits na als de stroom van de lamp afgeschakeld en de reden hiervan is de ohmse weerstand van de ballast samen met de spoel waardoor de stroom na-ijlt op de spanning. Omdat de spanning zo laag is het oplichten van de lamp (flitsen) praktisch onzichtbaar.
Bij de spaarlamp is het geheel anders omdat het onsteekmechanische uit een elektronische schakeling bestaat die de nodige ontsteekspanning aan de lamp (gasvulling, ionisatie)geeft.
Waarom flitst de lamp nadat ze uitgeschakeld is?
Dit is zeer eenvoudig en nu geef ik de reden die zou gelden in een Belgisch stroomnetwerk.
In gans de installatie lopen minimum 2 draden (België) een blauwe 'nulleider en een geel/groene (aardleider) die niet onderbroken zijn en waar hetzelfde potentiaal opzit nl het aard potentiaal. De andere draad (draden gaan naar de lichtpunten, naar de schakelaars, naar de contactdozen, deze kunnen wel of niet onderbroken zijn naargelang de ene of ander lamp(en) branden of niet, de ene of ander motor enz.
Hierin zit nu het fenomeen, de blauwe en geel/groene draad vormen een enorm grote plaat als ene zijde van een condensator, de andere draden vormen een kleinere plaat als andere zijde van de condensator. Het dieletricum van de condensator wordt gevormd door de beschermmiddelen rond de draad, materialen zoals cement en gips, isolatiematerialen, enz.
Nu deze condensator laad zich op tot dat hij een bepaalde stroom en spanning kan leveren van enkele micro ampères en een paar tiende volt die de spaarlamp elektronica kan doen geleiden zodende dat het ontstekings mechanisme de lamp eventjes laat flitsen ( condensator ontlaat zeer snel en een nieuwe cyclus kan beginnen.
Het zelfde gebeurt met de LED lampen die blijven soms lichtjes branden, dit komt eveneens door de spanning van de condensator (van het stroomnet) maar anderzijds door de drempelspanning van de diode (led).
Het systeem van stroomnet zal in Nederland wel op hetzelfde principe werken
Groetjes
Gilbertus