Sierstrippen L3X80T en Brasso (Toestel of techniek)

door Jan 1 @, Tilburg, 19-11-2013, 12:21 (4028 dagen geleden)

Zoals op iedere Philips L3X80T transistorradio, heeft ook mijn nieuwe aanwinst aluminium strippen beplakt op het toestel. Echter hier en daar zijn ze verdwenen. Weet iemand misschien hoe ik deze strippen na kan maken en er op plakken ? Ook was ik de draagbeugel met Brasso koperpoets aan het poetsen, toen ik plotseling uitschoot en de kast raakte. Vlug uitgepoetst met een droge doek, en wat schetste mijn verbazing ? Het stukje kast ging blinken als een spiegel ! Toen heb ik de hele kast ermee gedaan. Er zijn natuurlijk poetsmiddelen voor plastic, alleen veel duurder dan Brasso koperpoets. Na het poetsen zag mijn poetsdoek zwart van het oppoetsen. Ik heb alles wel snel uitgepoetst, ik weet niet of Brasso zich anders nog laat verwijderen, maar mijn toestelletje blinkt weer als nieuw ! Dit wou ik even kwijt.:-)

Sierstrippen L3X80T en Brasso

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-11-2013, 17:55 (4028 dagen geleden) @ Jan 1

Brasso is perfect voor kunststof kasten.
Zo ook voor de Pickup- doorzichtige afdekkappen.

Doffe kunsstof kast -> Brasso.
Doe ik al decennia.

Wel even na wassen ivm verwijderen van de poets.
Anders heb je na opdrogen in de hoekjes en naden van die witte rommel.

door Jan 1 @, Tilburg, 19-11-2013, 19:39 (4028 dagen geleden) @ Maurice

Ik gebruik de gele Brasso. Waarschijnlijk gebruik jij die witte versie voor zilverpoets.

door E.Eliveld, 20-11-2013, 12:28 (4027 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door E.Eliveld, 20-11-2013, 12:35

Ik heb een doorzichtige stofkap van mijn Konzertmeister die niet helemaal mooi meer is. Ik begrijp uit je reactie dat je die met Brasso kunt opfrissen(?) Moet je nog ergens rekening mee houden? Tja ik vraag het maar want ik heb dit nog nooit gedaan en heb maar één stofkap ;-)

En wat is het verschil tussen witte en gele Brasso? Witte is voor koperpoets en die gele? Is er verschil in toepassing? Iemand ervaring met Silvo? Dat schijnt een fijnere korrel te hebben. Net zoals Commandant4. Man wat moeilijk nou toch weer...

Erwin

door Jan 1 @, Tilburg, 20-11-2013, 17:59 (4027 dagen geleden) @ E.Eliveld

Witte is zilverpoets en gele is koperpoets. Ik gebruikte de gele. Ik heb geen ervaring wat de gele op een doorzichtige stofkap doet. Je zou het kunnen uitproberen op een stukje plexiglas. :-)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-11-2013, 21:58 (4027 dagen geleden) @ E.Eliveld

Erwin,
Met de Koperpoets.

En gewoon netjes poetsen.
De diepe krassen gaan natuurlijk niet weg, wel de fijne en gaat de kap weer
prachtig helder worden.

Met zachte katoen doek.

Succes, kan niet fout gaan.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 19-11-2013, 18:08 (4028 dagen geleden) @ Jan 1

Omdat Brasso een polijstmiddel is, net als Commandant cleaner voor autolak, slijpt het een laagje weg van het te poetsen object.
Met kasten van radio's moet je daar voorzichtig mee zijn. Als de kast is geverfd poets je al snel door de verflaag heen.
Ik heb daar een voorbeeld van. Een kastje met opgedrukte houtnerf waar men heeft geprobeerd een kring van een bloemenvaasje weg te poetsen.
Weg houtnerf, alleen nog een effen bruine plek.

door Alard ⌂ @, Zevenaar, 22-11-2013, 22:12 (4025 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ervaringen met Brasso.
B.v Kappen van draaitafels.
Als er diepe krassen in zitten eerst met schuurpapier doen 240 of hoger.
Daarna poetsen, niet aaien maar poetsen en daarna uitpoetsen. Resultaat als nieuw. Hetzelfde ook met glaasjes van de scoop. Eigenlijk alles wat van kunststof is. Probeer maar eens een stukje plexiglas. Eerst schuren en dan met Brasso. Commandant 4 gaat natuurlijk ook.
Alard.