IC's (Gezocht)

door Piet42, 20-11-2013, 19:09 (4116 dagen geleden)

Ik zoek de volgende IC's...

TCA280A
TCA220
LM741CH
CNY42

Wie heeft die nog ergens of weet ze?

IC's

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 20-11-2013, 20:15 (4116 dagen geleden) @ Piet42

Op de LM741CH na (is dat de metalcan uitvoering?) kun je deze componenten nog verkrijgen bij AST Electronica (www.astelectronica.nl) en zo te zien bijna de laatste.

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

IC's

door Piet42, 21-11-2013, 09:10 (4116 dagen geleden) @ Huub P †

Helaas zie ik daar geen TCA280A bij staan. Of kijk ik niet goed?

IC's

door g-rely @, Lelystad, 20-11-2013, 20:57 (4116 dagen geleden) @ Piet42

Hallo Piet,

De TCA220 heb ik nog in voorraad (4 stuks)
en de 741 in metal-can uitvoering (20 stuks)

Verder via mail?

Groet, Gerard

IC's

door Piet42, 21-11-2013, 08:11 (4116 dagen geleden) @ g-rely

Heren alvast bedankt.

De 741 CH heeft inderdaad een metalen ronde vorm.

IC's

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 21-11-2013, 09:58 (4116 dagen geleden) @ Piet42

Dat dacht ik al. maar zag dat Gerard je er aan kon helpen dus dat is mooi.
Wat betreft de andere onderdelen, kwestie van een mailtje sturen naar AST want niet alles staat op de site maar ze hebben nog heel veel "vintage onderdelen"
Komt niet vaak voor dat ze nee verkopen als ik weer een of andere exoot nodig heb :-D

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

IC's

door Piet42, 21-11-2013, 19:09 (4115 dagen geleden) @ Huub P †

Helaas...AST heeft de laatste vorige week verkocht en kan ze volgens zeggen niet meer krijgen. Dus wil degene die dat IC gekocht heeft deze naar mij sturen :-):-D Maar ik zie een aantal sites uit China waar ze te koop staan. Heeft iemand ervaring met een bepaald bedrijf?

IC's

door Doeve @, Borgercompagnie, 21-11-2013, 22:38 (4115 dagen geleden) @ Piet42

Hoy Piet
De TCA220 LM741C kan ik je helpen.
Henk

IC's

door knelske, 21-11-2013, 23:18 (4115 dagen geleden) @ Piet42

Beste Piet;
Ik vond nog de TCA 280A in de voorraad.Zijn inderdaad al jaren uit de productie.
Verder de opto CNY 42 heb ik niet, maar wel de CNY 22. Is volgens de site redelijk identiek.
Zie voor het vervangen de site: datasheetarchive.com en lees de verschillen.
Ik wacht je berichtje wel af. gr. knelske.

IC's

door Piet42, 22-11-2013, 13:37 (4114 dagen geleden) @ knelske

Bedankt ik heb je een mail gestuurd.

IC's

door knelske, 22-11-2013, 23:54 (4114 dagen geleden) @ Piet42

Beste Piet;
Zie je mailbox.
Gr.Knelske

IC's

door Piet42, 22-11-2013, 13:36 (4114 dagen geleden) @ Piet42

Jullie willen het niet geloven maar....... ik heb gisteravond één Chinees bedrijf een mailtje gestuurd over de TCA280A die ze aanboden. Ik weet niet hoe het daar werkt maar vanaf vanmorgen loopt mijn mailbox helemaal vol van aanbieders. Al meer dan 100 verschillende bedrijven bieden ze aan van prijzen van 4 tot over de 100 dollar. Maar als je dan de verzendkosten en betalings kosten zie .....Dus wat heb ik gedaan? Ik heb ze bijna allemaal een mailtje gestuurd dat ik er maar een nodig heb om te testen en dus om een gratis sample gevraagd met mededeling natuurlijk dat ik wel met pensioen ben... Afwachten dus maar, wie weet ....lach me een deuk. Of zou het zo slecht gaan in de Chinese markt?

IC's

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 22-11-2013, 15:59 (4114 dagen geleden) @ Piet42

Piet, wees voorzichtig en gebruik http://www.invoercalculator.nl/ als basis. Heb zelf wat samples besteld via DHL voor 75 Dollar plus 20 Dollar DHL verzendkosten (74 Euro totaal). Kreeg van DHL later nog een rekening met een bedrag van 40 Euro. DHL rekende 2x de waarde plus verzend x 21% en dan nog eens 10 Euro administratie.
Dat totaal vindt je weer niet bij de invoercalculator het is meer. Als je het via de boot kunt laten komen (gratis verzonden) dan mis je dat DHL invoer gezeur, alleen duurt het vaak 4 tot 5 weken voordat het binnen is.
Heb nog wel een CNY42 in een bakje liggen maar geef geen garantie. Waar heb je al die onderdelen voor nodig?. Groet, Ben

IC's

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-11-2013, 17:32 (4114 dagen geleden) @ Ben

Met 1 of 2 ic's heb je daar absoluut geen last van!

Wel met Ipods en ander consumenten spul.

Met onderdelen heb ik nog nooit last gehad.

IC's

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 22-11-2013, 19:33 (4114 dagen geleden) @ Maurice

Nou Maurice, mij hadden ze wel weer te pakken met onderdelen en protesteren helpt niet.
[image]

IC's

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-11-2013, 21:19 (4114 dagen geleden) @ Ben

Ja dat bedoel ik 1/2 kilo aan ledlampjes.

Gaat hier om 1 of 2 ic's,
Dan heb je echt geen last van.

Bedenk ongeveer waar een grens kan liggen tussen aannemelijk handels waar cq
een particulier onderdeeltje.

Is natuurlijk wel om je eigen bescherming.
Als we allemaal zooi voor prikkie uit Verwegistan halen dan gaat hier uiteindelijk gewoon het licht uit.

IC's

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 23-11-2013, 12:44 (4113 dagen geleden) @ Maurice

Ik betuttel, jij betutteld en wij betuttelen.
Als wij allemaal zo reageren dan had er ook geen werkgelegenheid naar het buitenland gegaan en het materiaal gewoon in Nederland kunnen kopen.
Dat er nu naar verzend alternatieven wordt gezocht om toch je hobby uit te kunnen oefenen voor een redelijke prijs en niet hier 10 x zoveel te hoeven betalen is niet strafbaar. Daar gaat het 'licht' echt niet van uit. Groet, Ben

IC's

door Piet42, 22-11-2013, 17:44 (4114 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,

Bedankt voor de waarschuwing! Waar heb de onderdelen voor nodig? Welnu ik heb een tijd geleden een Philips voeding PE1644 (0-40volt en 0-10Amp)van de oude buizenfabriek van Philips in Limburg gekocht. Die bleek niet goed te werken maar hem toen weer werkend kunnen maken. Die gebruik ik oa.om piepschuim voor mijn modelvliegtuig hobby te snijden met hittedraad. Foto is van huidig project een 270cm Hercules. met op achtergrond een 180 cm uitvoering waar ik al 14 jaar mee vlieg.
[image]
De PE1644 hield er ineens mee op. Dus zoektocht naar schema en servicemanual opgezet. Met behulp van de forumleden hier toch wel behoorlijk wat documentatie te pakken gekregen zoals schema en schema's van gelijkluidende voedingen. Dus aan het meten geslagen. Eerst natuurlijk behoorlijk wat inwerken in het apparaat want en functie beschrijving en afregel voorschrift heb ik helaas nog niet. Aan de hand van diverse metingen nu sterk de indruk dat in ieder geval de TCA280A en/of de optocopter CNY42 defect is. Als ik het apparaat via een variac inschakel gaat het goed tot ca. 165V netspanning AC. Dan kan de spanning en stroom ook beperkt geregeld worden. Boven die ca. 165 volt valt de boel in storing. Overigens blijft storing led branden vanaf begin. Dus wellicht ook een van de ua741 defect. [image]

IC's

door soundman2 @, Wouw, 23-11-2013, 19:48 (4113 dagen geleden) @ Piet42

Hallo Ben,

Bedankt voor de waarschuwing! Waar heb de onderdelen voor nodig? Welnu ik heb een tijd geleden een Philips voeding PE1644 (0-40volt en 0-10Amp)van de oude buizenfabriek van Philips in Limburg gekocht. Die bleek niet goed te werken maar hem toen weer werkend kunnen maken. Die gebruik ik oa.om piepschuim voor mijn modelvliegtuig hobby te snijden met hittedraad. Foto is van huidig project een 270cm Hercules. met op achtergrond een 180 cm uitvoering waar ik al 14 jaar mee vlieg.
[image]
De PE1644 hield er ineens mee op. Dus zoektocht naar schema en servicemanual opgezet. Met behulp van de forumleden hier toch wel behoorlijk wat documentatie te pakken gekregen zoals schema en schema's van gelijkluidende voedingen. Dus aan het meten geslagen. Eerst natuurlijk behoorlijk wat inwerken in het apparaat want en functie beschrijving en afregel voorschrift heb ik helaas nog niet. Aan de hand van diverse metingen nu sterk de indruk dat in ieder geval de TCA280A en/of de optocopter CNY42 defect is. Als ik het apparaat via een variac inschakel gaat het goed tot ca. 165V netspanning AC. Dan kan de spanning en stroom ook beperkt geregeld worden. Boven die ca. 165 volt valt de boel in storing. Overigens blijft storing led branden vanaf begin. Dus wellicht ook een van de ua741 defect. [image]

Omdat er een aantal zaken niet goed werkt zou je eerder gaan denken aan een aardpunt dat niet goed meer werkt (losgeraakt is of iets dergelijks. Dat kan bijv, in een connector of doormetallisering zijn.
Ik heb het schema niet, maar als een storingslampje wordt aangestuurd door een 741, dan moet daar toch wel iets te meten zijn alvorens het ic stuk te verklaren. In dergelijke gevallen werkt zo'n ic vaak als comparator en is de toestand van de uitgang eenvoudig te controleren of de ingangen niveaus hebben die daar bij horen.
Wellicht door een dergelijk verschijnsel te onderzoeken, kun je vaak gevolgfouten opsporen.

Soundman2

IC's

door Piet42, 26-11-2013, 20:30 (4110 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt voor je wijze woorden. Klopt helemaal. Maar aangezien ik geen flauw idee heb wat de diverse spanningen moeten zijn is dit wat lastig. Ik heb geen service manual. Daarbij komt dat ik denk dat er meer dan één fout inzit. Dus wil ik als eerste zien dat de ruwe output power naar de 5 x 3055 transistors gestuurd kan worden. En ik een uitgangspanning krijg. Dit gaat...als ik het nu goed inschat, via een halve brug met thyristor sturing om vermogen wat te regelen en voor de beveiliging. Die gates worden aangestuurd via een netwerk en een optocopter. Ik denk dat het nu zo werkt dat via de optocopter, CNY42, er doorlopend pulsen moeten komen om de brug aan te blijven sturen. Komen ze niet dan stopt de sturing aan de bruggen en dus geen uitgangspanning. Kwestie van beveiliging denk ik. Daarnaast heb ik diverse spanningen al gemeten, -15>>+15>>-10>>+10 en wat afgeleide spanningen. Op de +10 volt zat een rimpel van ca. 4 volt. Dus dat duidt op een te grote belasting. Vooralsnog een grote C erover gehangen tot rimpel beduidend minder werd. Maar tja.. dan is vraag waar zit die grote belasting? Is dat een IC wat defect is????? Dus eerst de regeling en overbelasting regeling af zien te koppelen en zien dat er output uit de powerbrug komt. Wordt vervolgd.

IC's

door Piet42, 26-11-2013, 20:41 (4110 dagen geleden) @ Piet42

Wat is dit toch een prachtig forum met behulpzame mensen!!! Voor dit moment heb ik dus van een aantal mensen de benodigde IC's en een aantal schema's en documentatie gekregen. Allemaal hartelijk dank.:||: Ik kan dus verder met meten en zoeken. Alhoewel ERGENS op deze wereld moet toch nog wel een complete SERVICE manual met alle te meten spanningen en afregelingen te vinden zijn???? Maar waar??????????????
Het blijft dus nu zoeken en logisch nadenken. Maar dat heeft ook zijn charmes en...nooit opgeven. Komt het vandaag niet ach...dan helpt nachtje slapen:slp wel om op nieuwe gedachten te komen:yeah

IC's

door Piet42, 29-11-2013, 13:14 (4107 dagen geleden) @ Piet42

Zo de klus is geklaard!!

Na veel meten, veel nachtjes er over slapen :slp en veel denkwerk...jajajaja..denkwerk:-D werkt het geheel nu weer.
Er bleek dus meer dan een fout in te zitten.
Eerst maar eens voor 90% vastgesteld welk IC er defect kon zijn. Dat bleek een ua741CH die de overspanning beveiliging regelt te zijn. Die stuurt ook een hele boel meer zoals uitschakelen van de halve thyristor brug en dus geen ruwe voeding die naar de serie transistors gaat. Een rondzingende storing dus. Het oude IC eruit geknipt en de resterende pootjes met een pincet en soldeerbout er voorzichtig uitgehaald. Toen eerst maar eens wat meten zonder IC. En ja hoor er was een uitgangsspanning die goed te regelen was. Totdat er zo´n bruin Philips 10w kacheltje roodgloeiend begon te stinken. Wat nu weer? Weer schema bestuderen en de functie van die weerstand. Die dient volgens mij dus voor om de spanning over de grote afvlak elco z.s.m. leeg te maken bij een storing of terug regeling. Tja... er maar een nieuwe 741 ingezet en ja hoor kacheltje bleef uit. Maar geen overspanning beveiliging mogelijk.. Zoeken ..zoeken...tot er een BD138 uit elkaar gevlogen bleek te zijn. Reden??? Geen BD 138 in de bak dus maar een BD680 erin. Nog verder terug zoeken dus tot er nog een paar diodes BYX10 defect bleken die de halve thyristor brug moeten kunnen terugregelen om dissipatie in de serie 2N3055 te beperken. Vervangen door de bekende 1N4006. Toen alles weer goed werkend!!!

Wel weer vastgesteld dat er nogal wat verschillende waarden van elco's over de diverse voedingspanning zaten. Waar was dat nu voor nodig? Men had toch gewoon allemaal dezelfde waarden kunnen nemen??? Niet dus. Ik denk zomaar dat men dat expres gedaan heeft om bij inschakelen verschil in tijden van opbouw van diverse spanningen te verkrijgen. En daardoor inschakel problemen te voorkomen. Resumé je kan in dit soort apparaten niet zomaar elco's vergroten of verkleinen!

Op naar de volgende klus....modelvliegtuig onderdelen snijden met behulp van deze voeding en een hittedraad. [image]
Dit wordt een Hercules van piepschuim met een spanwijdte van 270cm.

Iedereen hartelijk dank voor de tips en onderdelen!:||: En graag tot wederdienst bereid!!

Overigens blijf ik dus wel zoeken naar de complete service manual.