Zoeken oplossing zenden/ontvangen DCF-signaal (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 24-11-2013, 15:46 (4025 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 24-11-2013, 15:48

Hallo forumlezers,

Hier een vraag om mee te denken met het oplossen van een probleempje.

Ik heb weer een leuk DCF- project gemaakt. In dit geval het decoderen van de weersvoorspelling van 4 dagen die met het DCF-signaal wordt meegezonden.

Als het klaar is dan zal ik iets laten zien op dit forum.

Inmiddels heb ik meerdere DCF-klokken en dus ook meerdere DCF-ontvangers.
Het DCF-signaal wordt ontvangen met de bekende ontvanger van Conrad.

[image]

Een nadeel van het DCF signaal (77 KHz) is de gevoeligheid voor storingen. Tot nu toe heb ik de antenne niet kunnen inbouwen. Er was altijd wel teveel storing door bijvoorbeeld de gebruikte nixie buizen.

In het nieuwe project gebruik ik led displays echter daar zitten oscillatoren in en dat geeft ook weer te veel straling.

[image]

Nu had ik het plan om een DCF-otvanger op een goede plaats in het huis op te hangen en dan het signaal via de bekende RF zender (op 443 MHz) te transporteren naar een 443MHz ontvanger die gemonteerd is in dit geval het weerstation. De gedachte is dus dat een 443MHz ontvanger minder gevoelig is voor de straling die aanwezig is .

In China heb ik de bekende zender/ontvangers besteld.

[image]

Ik ging er vanuit dat de zender die AM gemoduleerd werd. En dat dus het DCF signaal zo op de ingang kon worden aangesloten. Het DCF-signaal codeert een 0 en 1 door middel van de puls breedte. Ik ging er van uit dat de 443MHz zender dit zou volgen en dus een AM gemoduleerd signaal zou afgeven met deze pulsbreedte informatie. Helaas is dit niet waar. Ik had dit gewoon beter moeten uitzoeken. De zender stuurt een zogenaamde Manchester code uit. Dit is in het kort dat een volledige puls hoog wordt opgedeeld in een deel laag en deel hoog en een volledige puls laag wordt opgedeeld in een deel hoog en deel laag.

Kortom de zender doet iets met de aangeboden puls en geeft hem niet transparant door zoals ik graag zou willen.

Bij verder zoeken op internet heb ik nog wel bluetooth zenders ontvangers gevonden maar ook die verwerken de aangeboden data pulsen naar een seriƫle data stroom.

Samenvattend:

Ik ben op zoek naar een standaard zender/ontvanger die transparant de puls breedte informatie van 100 ms =0 of 200 ms = 1 in een ritme van 1 seconde kan verzenden op een draaggolf van bijvoorbeeld 443 MHz.

Weet iemand of er dergelijke kleine zenders standaard te koop zijn. Zelf maken kan natuurlijk wel maar dat was in eerste instantie niet mijn opzet. Er moet toch al iets dergelijks standaard te koop zijn?

Graag jullie reactie al vast bedankt met vriendelijke groet,
Loek

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks