wat is mijn oude radio waard ? (Toestel of techniek)

door alain182, 26-11-2013, 09:01 (4023 dagen geleden)

Net een oude transistorradio gevonden op de zolder.
Weet iemand wat deze ongeveer waard is en/of welk bouwjaar ?[image][image]

wat is mijn oude radio waard ?

door franc @, Loosbroek, 26-11-2013, 09:23 (4023 dagen geleden) @ alain182

Deze radio zal uit de beginjaren 60 zijn, wellicht 60,61.

Hij lijkt van Franse afkomst te zijn en het merk zou ik echt niet weten, de afwerking van het geheel ziet er niet op zijn fraaist uit als ik een mening mag geven.

Zie er geen goudmijn in, hooguit enkele euro's tot een tientje mede gezien de zichtbare mankementen.
Een echt radiootje om zelf te houden, want voor jou kan er wel een geschiedenis achter zitten die wellicht meer waard is.

Groet Frank

door maarten van dijk @, 26-11-2013, 09:24 (4023 dagen geleden) @ alain182

De waarde zal hooguit een paar tientjes zijn; de ferrietstaaf is gebroken,
het afstemschijfje zitten barsten in en dan nog afgezien of er nog wat geluid uitkomt.Het zal hooguit een nostalgische waarde hebben denk ik.Een merk kan ik niet ontdekken op de foto's, bouwjaar rond 1960.
succes!
Mvg, Maarten van Dijk.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-11-2013, 13:31 (4023 dagen geleden) @ alain182

De technische constructie lijkt tamelijk bijzonder, in elk geval voor wat we in Nederland gewend zijn. Ik sluit me aan bij de Franse herkomst en schat hem ook zeer vroege jaren '60.

De waarde is wat de gek ervoor geeft. Ik zou hem zelf in Driebergen op de tafel zetten voor 15 euro, maar prijzen tussen 5 en 40 euro zijn ook realistisch.

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-11-2013, 23:23 (4023 dagen geleden) @ Maarten Bakker

't is zeker een Fransman. voor dat Philips de wereld overnam zaten er rond Parijs nog enkele onderdelenfabrikanten. Hierdoor kom je op radio's van verschillende Franse fabrikanten toch steeds weer dezelfde onderdelen tegen. Heel typisch bvb zijn de goudkleurige knopjes van de golfbereikschakelaar, die vind je op zo wat alle radio's van die tijd (zelfs enkele Belgische, waaronder Bell).

Welk merk het precies is kan ik voorlopig niet zeggen. Een Schneider zou kunnen, Optalix niet waarschijnlijk, die waren wat beter afgewerkt.

groeten

Kris

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 27-11-2013, 08:58 (4023 dagen geleden) @ alain182

Hallo .... ik heb dat radiootje ook, een 5-tal jaren geleden voor 15 Euro ofzo gekocht uit nostalgische overwegingen.
Ongeveer 50 jaar geleden (ik was toen 10 jaar) had ik er zo een van mijn oom gekregen maar toen het ding na een tijdje stopte met spelen heb ik het gesloopt uit nieuwsgierigheid.
Zoals je kan zien zit er bij mij het merk "Krëfel" op.

Groeten .... Hugo Sneyers

[image]

[image]