nieuwsgierig naar B6x09T (Toestel of techniek)

door frits @, Meppen Dtsl., 30-11-2013, 23:55 (4019 dagen geleden)

Beste mede Forummers,
Na enige vergeefse oproepen of iemand een dergelijk toestel in de aanbieding
had, en daar geen verdere reacties uit voort kwamen, ben ik nu toch wel nieuwsgierig of het hier om een toestel gaat wat een zekere zeldzaamheid is of
dat degene die er een hebben, er voor geen prijs afstand van willen doen.
Bijgaand nog een afbeelding van bedoeld toestel.
Graag jullie reacties, Vriendelijke groet Frits
[image]

nieuwsgierig naar B6x09T

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-12-2013, 10:54 (4019 dagen geleden) @ frits

Frits,

Een zekere zeldzaamheid.
Flink toestel op 9V batterij.
Dus dat is Schip of stacaravan.
Portable is toestel nu niet echt te noemen.
Wie kochten dus een dergelijk toestel, die enkele boerderij nog zonder stroom in
1960 lijkt me zeldzaam, schip zou wat meer kunnen echter de woningen op die schepen waren nu niet echt groot.
In die jaren 1960 waren er al voldoende portable transistor toestellen.
Prijstechnisch gezien lijkt me dit toestel ook toen niet echt een alternatief tov de aangeboden portables.

Er zit niets anders op dan zelf de nodige markten af te struinen.
Dat kost tijd.
En je ziet op You-Tube dat hij ook gewoon toestel gevonden heeft.

nieuwsgierig naar B6x09T

door frits @, Meppen Dtsl., 01-12-2013, 13:53 (4018 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice bedankt voor je reactie,
Groet frits

nieuwsgierig naar B6x09T

door Hans Steenman @, 07-12-2013, 10:09 (4013 dagen geleden) @ frits

Ik bezit een B5X99T radio die er precies zo uitziet als jouw B6X09T.
Ook het schema lijkt identiek.
Waarom heeft Philips deze radio 2 verschillende typenummers gegeven?

Wat overigens zo aardig is aan deze radio's is dat ze helemaal gebouwd zijn als een buizenradio. Duidelijk een overgangs product. De ontvangst en stabiliteit is trouwens uitstekend.

nieuwsgierig naar B6x09T

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-12-2013, 11:30 (4012 dagen geleden) @ Hans Steenman

Hans,

Omdat de B5X99T in detail net even anders is,
Pu plug is met de B6X09T nu de 5 polige.
Eindtrap is OC72 ipv OC74 B6X02T

zo vast nog enkele details.
Overall is het inderdaad zelfde toestel.

nieuwsgierig naar B6x09T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-12-2013, 11:44 (4012 dagen geleden) @ Hans Steenman

Gezien de typenummering zit er 1 modeljaar tussen. Kennelijk vond men het aan de hand van wat kleine wijzigingen (die ook op een andere manier aangegeven hadden kunnen worden, bijvoorbeeld met de productiestand of in het uitvoeringsnummer) gerechtvaardigd om het nieuwe modeljaar met een nieuw type in te gaan.

nieuwsgierig naar B6x09T

door Hans Steenman @, 07-12-2013, 18:43 (4012 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb het bij mijn toestel nog even nagekeken, en, inderdaad, de PU ingang is een gewone entree en de eindtransistoren zijn volgens het schema OC72's. Ik heb niet in het toestel zelf gekeken.
Maar in het schema is de opgegeven collectorstroom in de eindtransistoren resp. 1,9 en 1,6mA. Hoe krijg je daar vermogen op luidsprekerniveau mee? Een OC72 kan toch gemakkelijk 20mA trekken?
Het is jaren geleden dat ik deze radio in orde heb gemaakt en weet niet meer of deze lage collctorstroom ook werkelijk liep.

nieuwsgierig naar B6x09T

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-12-2013, 23:21 (4012 dagen geleden) @ Hans Steenman

Dat is de ruststroom instelling van de transistors.
Dan is er nog geen signaal aangeboden.

Zou die basis instelling er niet zijn dan moet door signaal aan te bieden de transistor eerst nog in zijn werkgebied gebracht worden.

Dat zou signaal vervormen.
Eerste stukje transistor grafiek is niet recht, bekijk maar eens de grafiek van een transistor.

Deze schakeling houd in dat Boven TR de positieve helft en de onder TR de negatieve helft van signaal voor zijn rekening neemt.
Bedenk hoe een sinus er uit ziet.

Teken dat eens op papier nu
...
,,,
getekend?
..
Bedenk nu dat dat die NUL doorgang nu de kromme is in de grafiek waar de TR eerst nog eens in geleiding moet komen en 2 eerst nog eens in rechte stuk moet komen.
Gevolg
Die sinus NUL doorgang wordt een rommeltje.
Van daar dat men de TR 's een voor instelling geeft zodat beide reeds in rechte stuk zitten.
Nu wordt de NUL doorgang netjes van + naar -
Dat test je ook met een sinus of dat inderdaad nog klopt bij die 1,9mA.

nieuwsgierig naar B6x09T

door Hans Steenman @, 08-12-2013, 11:12 (4012 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,
je hebt helemaal gelijk. Het is de ruststroominstelling, net groot genoeg om vervorming rond de nuldoorgang te voorkomen.
Dat had ik zelf ook gelijk moeten zien. Maar meestal ben ik bezig met buizenradio's en daar zijn er maar weinig met een balansuitgang. En is de instelling dus ook anders.
Bedankt voor de uitleg!