Irritatie zelfbouwprinten (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 01-12-2013, 15:33 (4016 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Klaagmodus ON

Ik ben bezig met een zelfbouw kitje van een nixie VU meter maar kom weer een printje tegen (foto onder) met van die irritant kleine soldeer eilandjes, wat dat betreft hulde aan Velleman kitjes die ruime eilandjes heeft voor te solderen.

[image]

Klaagmodus OFF

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Irritatie zelfbouwprinten

door Willem.H.N. @, Enschede, 01-12-2013, 16:15 (4016 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Als dan ook nog de foto laag er niet goed af is dan is het moeilijk solderen.
Alle soldeereilandjes moeten goed schoon/blank zijn en dan als je hebt even de print inspuiten met Flux/SK10(soldeerhulp en tevens beschermend)

willem

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-12-2013, 17:50 (4016 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Oh ja die printen ken ik.
Ligt aan software programma waar die rotzooi mee gemaakt is.

Totaal drama om daar iets fatsoenlijks van te maken.
Heel voorzichtig solderen en er niet meer uithalen die onderdelen.

TIP is dan ook pootjes omvouwen.

door maarten van dijk @, 01-12-2013, 20:46 (4016 dagen geleden) @ Maurice

Met een klein boutje goed op temperatuur en een vaste hand (die moet je als schilder toch hebben, Hans;-) Als je er een stuk of tien gesoldeerd hebt, even
een seconde of 20 wachten om de bout weer op temperatuur te laten komen en hup,weer verder gaan. Nooit problemen mee gehad, zo. Als de print een tijd in het plastic heeft gezeten, even met een glaspenseel opruwen.

Veel suk6!
mvg, Maarten van Dijk.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 01-12-2013, 21:10 (4016 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Voor dit soort printen gebruik ik dun (lood)soldeer met een diameter van 0,5 mm.
Het voordeel hiervan is dat de verhouding tin-harskern gunstiger is dan bij soldeertin van 1 mm of dikker.
Wel een goede hete bout gebruiken en dan zeer kort solderen.
Ook bij het solderen van SMD onderdelen gebruik ik liever een te hete dan een te koude soldeerbout.
ruud PA0ROJ

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-12-2013, 22:00 (4016 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Maurice, 01-12-2013, 22:02

Probleem zal het solderen niet zijn,

Probleem is door de flinterdunne eilandjes dat deze los laten door de grootte van de componenten.
Als je niet 100% goed de componenten aandrukt aan de print vliegen zo die eilandjes los t.z.t., gevolg printbaanbreuk.
Met name bij mobiel gebruik.

Dat is het probleem hier..
Vandaar de opmerking - pootjes ombuigen zodat je een groter contactvlak hebt.
Zeker bij transistoren dus zo'n kunststof houdertje gebruiken.
ANders bij 1 tikje tegen die tor breekt de boel al af.

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 05-12-2013, 23:13 (4012 dagen geleden) @ Hans van Kampen

:th schoolmeester modus ON
Printontwerpprogramma's plegen ingesteld te zijn op het maken van dubbelzijdige, doorgemetaliseerde printen. Dan heb je een veel groter soldeeroppervlak namelijk twee eilandjes plus de doormetalisering. Ook mechanisch levert dat een veel steviger verbinding dan een alleen maar enkelzijdige print. Zelf gebruik ik dikwijls Eagle en ik heb voor alle through hole componenten die ik gebruik aparte packages gemaakt met grotere eilandjes.
:-) meester modus OFF

petrus bitbyter

door doktordirk @, Noordbeemster, 06-12-2013, 19:51 (4011 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Zo probeer ik het ook altijd.
Ik gebruik Ulticap voor de schema's, en ultiboard voor het printontwerp.
De packages aanpassen met zo groot mogelijke pads, het liefste langwerpig (ic's)
De sporen indien mogelijk ook zo breed mogelijk, ik hoef niet zo nodig op een paar vierkante cm te ontwerpen.
Bij het afdrukken kan er het nodige aangevinkt worden wat afgedrukt moet worden, en dat is voor het boren vrijwel alles weg laten behalve de boorgaatjes, en deze instellen op 1% van de boordiameter.
Dit wordt dan opgeslagen als hpgl (HP7475 plotter) en is dan met een eenvoudige freesplotter te gebruiken.[image]

Grt.Dirk

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 06-12-2013, 21:50 (4011 dagen geleden) @ doktordirk

Ik heb ook Ulti- gebruikt maar dat was bij mijn toenmalige werkgever en dat is al weer even geleden. Voor mijzelf heb ik later Eagle gekocht. Niet zo intuïtief als ik wel zou willen maar heel bruikbaar als je de tijd neemt er mee om te leren gaan. Vooral de laatste jaren zijn er meer en vooral goedkopere pakketten verschenen.

Die (te) kleine eilandjes zijn voor iemand met de nodige ervaring geen onoverkomelijk probleem maar wel hoogst irritant. De print zelf maken is dan ook voor mij de beste oplossing. Alleen, ik gebruik nog steeds de ets methode en die heb ik redelijk onder de knie. Toch zou ik graag naar frezen willen overstappen maar daar zitten een paar haken en ogen aan. Elektuur heeft iets moois in de aanbieding maar dat wordt nogal prijzig. Afgaande op het aantal printen dat ik maak, zou de prijs per print door het dak schieten. Zelf zo'n plotter maken, lijkt aantrekkelijk maar ik vrees dat ik de vaardigheden mis die daarvoor nodig zijn. De freesplotter op foto ziet er voor mij wel uit als zelfbouw en daar zou ik best wat meer van willen weten.

Een andere vraag zijn de (kosten van) de freesjes. Sommige hobbyisten die ik hierover sprak - maar die zelf ziet frezen - waarschuwden me dat het frezen van printen heel veel freesjes kost omdat ze zo snel bot worden. Valt dat in de praktijk mee of juist tegen?

petrus bitbyter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-12-2013, 22:31 (4011 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Koper en pertinax zijn niet zo hard, maar als je in glasvezelplaat gaat frezen zou er best wel wat slijtage kunnen zijn.

door doktordirk @, Noordbeemster, 07-12-2013, 19:42 (4010 dagen geleden) @ petrus bitbyter

De freesplotter is deels zelfbouw, als bouwpakket van het merk STEP-four aangeschaft.
Deze is intussen al antiek geworden daar de besturing via de printeruitgang loopt, en het bijbehorende programma op DOS draait.
Printen (enkel of dubbel) worden bij mij ook via belichten en etsen gemaakt,de gaatjes van .6 tot.8 of groter met de plotter.
Deze hardmetaal boortjes/freesjes blijven best wel lang scherp, maar kunnen vrijwel geen enkele zijwaardse druk hebben.
Conrad heeft wel korte v-vormige freesjes van .8 en 1mm, maar het toerental van een Dremel, of Proxxon zal wel te laag liggen voor glad freeswerk, dus vandaar ook bij mij de etsmethode.
Ultiboard heb ik via een printontwerpwedstrijd gewonnen (9e prijs) en daarna diverse gratis updates van de schijfjes die met Elektuur meegestuurd werden.
Dit waren volledige demoversie's, maar met de juiste codes werkten ze.
Hiervoor is een Hasp dongel nodig welke ook op een printeruitgang aangesloten zit, dus een moderne computer is geen optie.

Groet, Dirk.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-12-2013, 22:56 (4010 dagen geleden) @ doktordirk

Dirk
"Hiervoor is een Hasp dongel nodig welke ook op een printeruitgang aangesloten zit, dus een moderne computer is geen optie."

Tip probeer de Parallelpoort instellingen , zijn er 3.

Tja dat roep ik al jaren, pc's worden vervangen voor de grote markt internetters die nog niet ene fatsoenlijke brief tikken op een pc.
Legio voorbeelden die duren programma's en apparatuur niet meer werken.

Zo ook een scoop, software op windows nummer geactiveerd.
Pc overleden - scoop KIT niet meer bruikbaar.
Boel kosten en geld voor software betaald.
3 jaar later nutteloos.

door hkruis ⌂ @, Amsterdam, 09-12-2013, 21:12 (4008 dagen geleden) @ Maurice

Er zijn van diverse fabrikanten met omvormers\kabels van USB naar parallel en\of serieel. Gebruik deze ook voor een HASP.

Henk

--
Groeten

Henk van 't Kruis
www.buizenradioclub.nl

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-12-2013, 00:31 (4008 dagen geleden) @ hkruis

Nee dat werkt zeker niet altijd en zeker niet met Dongels, die gebruiken pennen die constant hoog zijn als voedingsspanning, in converters USB/serieel ed.
hebben die lijnen niet.

Problemen met Parallelpoorten liggen vaak in feit instellingen BIOS.
Directioneel en nog wat.
Heb dat gehad met een defect gewaande Eprom reader/ Programmer.
Diverse personen mee aan de slag geweest, poging reparatie.
Ik wilde zeker dat ding aan de gang hebben ivm inlezen super oude BPROM's.
Niemand had dergelijke reader, ik wel en defect.

Na ploegen bleek het de Bios instelling parallelpoort te zijn.
Werken en dat met super oude DOS software.