Wie weet meer over deze 2 radio's en een portofoon (Toestel of techniek)
door Jan 1 , Tilburg, 04-12-2013, 09:32 (4104 dagen geleden)
Ik heb 3 toestellen in mijn verzameling waarover niets op het internet te vinden is. Geen afbeelding, geen schema, geen documentaties, helemaal niets.
Vandaar deze poging om van u mede forummers meer te vernemen over deze 3 toestellen. Het gaat om de multiband radio Nikjan 6010, de transistorradio Spring, en de portofoon RT-80. Ik zal van alle drie de toestellen een foto erbij doen.
Wie weet meer over deze 2 radio's en een portofoon
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 04-12-2013, 10:09 (4104 dagen geleden) @ Jan 1
Bij analyseren van een apparaat begin je altijd met de type-opdruk of sticker die meestal achterop staat. Vaak staat daar wel een land van herkomst op of andere minder zichtbare aanwijzingen in de vorm van artikelnummers o.i.d.
De Spring zal een Frans of heel misschien Belgisch model uit de vroege jaren '60 zijn, de andere apparaten Japans, Koreaans of iets uit die richting uit de jaren '80.
door Jan 1 , Tilburg, 04-12-2013, 10:35 (4104 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Dank u Maarten voor de informatie die jij al wist. Het vervelende bij deze drie is, dat er geen enkele sticker of typeplaatje aanwezig is. Want dan was ik allang aan het googlen geweest. Als Google niets meer weergeeft, is het er echt niet. Op Google kan ik nog berichten terugvinden van ons forum van nu en in het verleden. Van Nikjan staat er wel een ander toestel op radiomuseum.org, maar die van mij natuurlijk weer niet.
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 04-12-2013, 13:02 (4103 dagen geleden) @ Jan 1
Gewijzigd door Maarten Bakker, 04-12-2013, 13:03
Het lijkt er sterk op dat Armand de eerste heeft gevonden, inderdaad een Fransman maar ook daar hebben ze moeite om het precieze type en fabrikaat vast te stellen.
Ook bij gebrek aan typeplaatjes kunnen er aanwijzingen zijn. Je zou van de portofoon bijvoorbeeld eens een paar foto's zonder jasje kunnen maken, en bij de Nikjan eens zoeken of er toch niet onderop of in het batterijvak iets staat (als je dat al niet gedaan had natuurlijk).
door Armand , België, 04-12-2013, 12:57 (4103 dagen geleden) @ Jan 1
Deze lijken sterk op de Spring.
http://www.doctsf.com/grandlivre/fiche.php?ref=28612&ori=ps&idx=10
http://www.doctsf.com/grandlivre/fiche.php?ref=11416&look=A11416_0
Vriendelijke groeten, Armand
door Jan 1 , Tilburg, 04-12-2013, 20:37 (4103 dagen geleden) @ Armand
Het binnenwerk lijkt als twee druppels water op het binnenwerk van mijn Spring.
De buitenkant grotendeels ook, alleen ik weet niet wat voor draagbeugel erop gezeten heeft. Toen ik de radio kreeg was dat zonder draagbeugel. Ik heb er de draagbeugel van een vat Dixan erop gemonteerd, compleet met twee bouten met een halfronde kop aan de zijkant. De achterklep-constructie was ook totaal aan diggelen, zodat ik aan de gang moest met bisonkit en moeren die ik in het toestel op de originele plaats verankerd heb met kit. Frappant is dat de antennespoelen NIET gewikkeld zijn met litzedraad, maar met ge-emailleerd massief koperdraad. Ik kan me nog herrinneren dat er ook gebruik is gemaakt van Philips onderdelen. Vraag me niet wat, want het toestel is al jaren niet meer open geweest daar ik er toendestijds oplaadbare NC batterijen ingezet heb met uitwendig een laadcontact (inbouw mono oortelefoon plug). Zo kan ik met een blok in het stopcontact na zoveel tijd de accu's opladen.
door Jan 1 , Tilburg, 04-12-2013, 20:56 (4103 dagen geleden) @ Armand
Armand, nu heb ik pas je tweede link gekeken. Dit is hem precies. Alleen staat er geen Spring op het batterij-vak, maar een andere naam. Dit zou misschien de fabrikant kunnen zijn, die hem mogelijk onder verschillende namen Europa instuurde. Het buiten en binnenwerk is ook als gelijk een tweelingbroer.
door Maurice
, Dordrecht, 04-12-2013, 17:10 (4103 dagen geleden) @ Jan 1
Gewijzigd door Maurice, 04-12-2013, 17:12
Jan,
Toestellen openen, daar vind je vast meer gegevens aan type platen en dergelijke.
'Portofoon bv batterij vak openen en meestal daar meerdere gegevens te vinden.
Noem vervolgens dat alles hier zo veel mogelijk.
Edit
RT-80 heb je zelf de manual er van
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=thread&id=5706
Wat zou je dan meer willen weten.
Dat er op het net niets te vinden van is, wel dan hier je uitdaging daar verandering in te brengen
Iemand moet het doen., toch
door Jan 1 , Tilburg, 04-12-2013, 20:46 (4103 dagen geleden) @ Maurice
Ik zal morgen (Donderdag) nog eens extra zoeken naar eventuele gegevens bij de drie toestellen. Maar ik heb er een hard hoofd in. Van de portofoon, die ik ooit op de Canarische eilanden gekocht heb, heb ik wel een instructieboekje. Maar daar staat geen fabrikant in, evenmin het land waar hij gebouwd is. Puur een boekje met een foto van de portofoon voor op de kaft, en een gebruiksaanwijzing in het Engels and that's it. Niks geen serienummer of andere exacte feiten, alleen de benaming van de portofoon RT-80. Het toestel is op de foto NIET afgebeeld in een tasje. Een 4 Watt portofoon voor de 27 Mc met electronisch kanaalzoeken via een plus en een min druktoets, plasma display, gain, squelch, dat soort zaken.